Svar: Mave til ryg baby
29. september 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at lillebror er godt igang med sin motoriske udvikling og det lyder meget fint, at han i en alder af 5 måneder drejer om sin egen akse og også triller fra ryg til mave.
Har han tendens til at ligge og "flyve" med armene, når han ligger på maven? Dette vil ofte gøre det svært for ham at trille fra mave til ryg, og det kan derfor hjælpe ham, hvis du kan få ham til at ligge på albuerne, når han ligger i maveliggende stilling.
Det er vigtigt, at du stadig lægger ham på maven. Jo mere han lægges på maven, jo bedre er det - så læg ham på maven flere gange dagligt og hjælp ham med at ligge på albuerne, finde styrke til at ligge der, løfte sig højt op - og så kommer det med at trille fra mave til ryg ofte :)
Du må også meget gerne hjælpe ham lidt på vej, ved at skubbe lidt til hans ben eller til hans hofte, når han ligger på maven. Sørg for at hans arme er foran kroppen og skub så det ene ben op under maven, som hvis han skulle krybe, og hjælp ham med at sætte lidt fra - så kommer han fra mave til ryg.
Du kan også forsøge at lægge noget spændende legetøj i nærheden, hvor han er nødt til at strække sig, forsøge at flytte på sig, for at få fat i det, og derfor måske vil begynde at trille fra mave til siden og derfra til ryggen.
Nogle gange kan det også hjælpe at få ham til at kikke på noget legetøj, følge det med øjnene, imens du drejer det op og bagud, så hans hoved og ansigt naturligt drejer for at følge det med øjnene, og han derved får lidt overbalance. Hans hoved er stadig tungt, så når hovedet drejes, vil det nogle gange gøre, at han så per automatik kommer til at trille videre om på siden, og derfra kan han så trille videre om på ryggen.
Nogle børn har en favoritside, når de triller og drejer omkring, og det er ofte helt uden problemer og helt normalt :) Du bør dog sikre dig, at han ikke har nogle problemer med låsninger i nakke, skuldre, ryg, lænd, som kan forklare, hvorfor han bruger den ene side mere end den anden. Det lyder som om, at det hos jer måske er mere, end du lige umiddelbart ville forvente og er du i tvivl, om han kan have glæde af en fysioterapeut, bør du lige vende dette med jeres læge :)
Har han været til 5 måneders undersøgelse? Ellers ville det være rigtig godt, at du udnytter denne mulighed til at drøfte det med jeres læge ... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske