Svar: Pludrer ikke særlig meget

13. juli 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at I har drøftet jeres datters kontakt med sundhedsplejersken, og du fortæller også, at hun er netop er blevet hørescreenet igen - det lyder derfor som om, at hun er blevet tjekket igennem og ingen har fundet problemer med kontakt eller hørelse - det er rigtig dejligt! Når børn pludselig holder op med at pludre, så skal man naturligvis være opmærksom på, om der kan være problemer med f.eks. hørelsen, og derfor er det rigtig godt, at I har reageret :)

Det lyder dog som om, at jeres datter lige nu er mere optaget af at kikke, opleve verden omkring sig og studerer omgivelserne - samtidig med at hun bruger sit kropssprog rigtig meget. Og det lyder som om, at der er en fin kontakt og udvikling igang. At hun lige nu ikke siger så meget kan altså godt skyldes, at hun lige nu er mere optaget af andre ting.

Men hun skal naturligvis begynde at pludre mere igen :) Det er rigtig godt, at I sætter jer med hende, så I sidder ansigt til ansigt. Det er vigtigt, at hun kan spejle sig i jeres ansigter og i jeres mimik, forsøge at efterligne det I gør. Og det er rigtig godt, at I giver hende pauser og mulighed for at svare jer, når I sidder og pludrer sammen. I må også meget gerne tale til hende i et lidt højere toneleje og gerne bruge små ordlyd som "Oh-oh", "ah-ah" og meget gerne begynde at udvide med flere vokallyde og lyde, som ligger bagerst i munden f.eks. "gyg-gyg" og "gry-gry" og "agryy-aaagryyy" og lignende.

Prøv at lægge mærke til, om ...

Annonce

... hun drejer hovedet efter lyd - det kan være lyd derhjemme f.eks. far der kommer ind i stuen eller en høj lyd fra fjernsynet, eller hvis du f.eks. starter støvsugeren, en køkkenmaskine eller lignende.... Har hun legetøj med lyd, så hjælp hende med at få lyden fra legetøjet frem, trykke på knappen, ryste det eller hvad hun nu skal og prøv så at sætte ord på den lyd hun hører f.eks. "ding ding siger klokken", "båt båt siger hornet" osv. Hun vil naturligt ikke selv kunne sige lyde som dette, men hun vil fornemme, at I hører det samme som hende, og at I deler denne oplevelse sammen, og det er vigtigt for at udvikle kommunikationen og sproget videre frem :)

I har fået hende tjekket og hendes ører er blevet screenet både ved fødslen og igen nu - og alt lyder til at være normalt. I skal medtænke, at hun jo bruger alle sine sanser, det er ikke kun at pludre, men også at lytte, at se og at dufte og at mærke jer. Hun får mange indtryk og mange stimuli, når I er sammen i løbet af dagen, når I går ture, når I er sammen med andre - og det kan godt gøre, at hun lige nu bliver lidt mere stille, fordi hun i stedet er fokuseret på at holde øje, lægge mærke til og fornemme verden. Det er helt okay, det skal der være plads til. Men hendes sprog må naturligt ikke gå i stå - I skal have en fornemmelse af, at hun verbalt også har interesse i at være med, og at der hele tiden sker en udvikling her. Ellers må I kontakte lægen igen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder