Brev:
Sove uden sut
13. juli 2018
Alder:
4 år
Sove uden sut
Hej Helen
Vores datter C er lige blevet 4 år. I knap et år har hun kun brugt sin sut, når hun skulle sove. Da hun nu blev 4 år, sagde vi, at når man blev 4 år, var det slut med sut. Det var hun med på. Vi spurgte hende, hvad hun ville med sutterne, om de skulle på et træ eller noget. Hun syntes, at de skulle i skraldespanden. Efter fødselsdagen blev en sut smidt i skraldespanden hver morgen og 4 dage senere kom sidste sut i skraldespanden.
Søvn har hun altid ment var unødvendigt, men inden farvel sut var der er en lang periode, hvor hun var nem at få til at sove. Det var mor den ene aften og far den næste osv. Hun sad i sengen og så en youtube video om kinderæg eller lignende. Så skulle hun lægge sig ned og vælge en ny video og sov typisk efter 5 min.
Nu lukker vi vinduerne, inden vi nævner nattøj. Hun bliver sur, skriger og siger, at hun ikke vil sove nogensinde, at hun ikke kan lide at sove og at hun vil have en sut. Hun prøver at stikke af og når man samler hende op, spjætter hun med arme og ben og tuder. Inde på værelset smider hun sig på gulvet og nægter at gå op i sengen. Så begynder et længere arbejde med at få hende til at tænke på noget andet og måske snakke om et blåt mærke eller lign. Så vil hun sidde i sengen, men så går lang tid inden hun lægger sig og det typisk med gråd. Og til sidst må hun så overgive sig efter 1 - 1 1/2 time.
Får man hendes tanker på blåt mærke eller lignende vender hendes humør og hun snakker og snakker. På nat 4 sov hun hos mormor og der var intet problem med at falde i søvn. Det siger mig, at så stikker det heller ikke dybere, men et af hendes luner og noget pjat.
Hun er i øvrigt en bestemt dame, der f.eks. ikke kom på legepladsen i dag, fordi hun mente, at der kunne hun godt gå hen i t-shirt og underbukser, hvor moren krævede nederdel eller shorts også. Eller det kan tage en halv time at få hende afsted, hvis hun har bestemt sig for at hun ikke vil med på familiebesøg. Osv.
I aften var aften 6 uden sut.
Hvordan får vi putningen til at køre igen?
Med venlig hilsen
A