Svar: Sprogudvikling

26. maj 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går lidt bedre i vuggestuen - krydser alt hvad krydses kan for den gode udvikling :)

Man siger at sprogudvikling sker som en dynamisk proces. Det betyder, at barnet udvikler sit sprog i samspil med andre f.eks. mor, far, søskende, bedsteforældre, dagplejere, pædagoger osv. Og så betyder det også at barnets sprogudvikling nogle gange vil bevæge sig lidt frem og lidt tilbage...

Det kan f.eks. spille ind på sproget, om der sker ændringer i barnets hverdag. Det kan være at man skal flytte, at barnet starter i vuggestue, at man får en lillebror eller lillesøster osv. Det kan også spille ind, om barnet motorisk bruger sine kræfter på at øve sig i at gå, løbe osv. og derfor i en periode ikke kan koncentrere sig helt på samme måde som tidligere om at sige lyde, formulere ord og udvikle sprog.. Mange oplever, at børn i de perioder, hvor de taler rigtig meget kan stå lidt stille motorisk og modsat, at i de perioder, hvor barnet motorisk bruger sig selv meget, så kan sproget virke til at stå lidt stille...

Så til en vis grad kan det altså godt være normalt, at du lige nu oplever en sproglig ændring hos din dreng - men du skal naturligvis holde øje og være opmærksom på, at han stadig skal vise interesse for at tale og kommunikere, og at han skal udbygge sit ordforråd mere og mere. De normale rammer er meget vide, når det kommer til sproglig udvikling, men gennemsnitligt vil børn i alderen 18-24 måneder forstå ca. 150 ord og selv bruge ca 40 ord i et aktiv ordforråd (ikke rene ord - "me" kan f.eks. godt betyde mere og "a´det" betyde, hvad er det)...

Hvis han pludselig begynder at tale mindre, hvis han ikke reagerer på lyd i sine omgivelser eller hvis han, som du skriver - kommer længere og længere væk fra korrekt udtale, så hans tale bliver mere og mere utydelig - så kan det være en god idé at få hans ører tjekket ...

Annonce

... af en øre-næse-hals-læge. Det kan skyldes væske i mellemøret eller mellemørebetændelse - børn kan sagtens have dette som et forbigående problem, men det skal naturligvis undersøges. En øre-næse-halslæge kan tjekke jeres drengs ører, uden at du behøver henvisning fra egen læge.

Prøv at lægge mærke til om han begynder at forstå små anvisninger. Det kan være at du f.eks. siger "kan du lægge skeen på bordet?" eller "hvor er din bamse, kan du finde bamsen?". Fra nu og frem mod 2 års alderen vil det være rigtig godt, hvis du kan stille ham sådanne små "opgaver" og han vil kunne begynde at huske, at det er bamsen, som han skal hente, også selvom den ligger ude på køkkenbordet og I er i stuen.

Læg også mærke til, om han i løbet af de næste 6 måneder begynder at sætte to ord sammen og f.eks. siger "mig mad", som betyder "jeg er sulten, jeg vil gerne have mad". Det er også med til at vise, at hans sproglige udvikling er rigtig godt igang.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bruger han sut? Vær opmærksom på at en sut i munden kan gøre, at han holder tungen omkring sutten og det kan give ham forkert tunge- og mundstilling, når han skal tale. Det er vigtigt, at han ikke har sut i munden når han taler og generelt vil det være rigtig godt, hvis sutten kun bruges til en kort trøst og ro - og derefter bliver lagt et sted, hvor den så kan være til næste gang han har brug for den.

Jeg vil anbefale dig mine billedbøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind". Det er dialogbøger, hvor du kan læse højt, og I kan tale om billederne, lede efter forskellige madvarer, om lette og tunge ting, om friske fødevarer og gamle fødevarer, om ting der kan gå i stykker og ting der ikke går i stykker osv. osv. Det er netop godt at læse bøger og sætte ord på en masse ting i hverdagen, når du gerne vil hjælpe din drengs sprog videre på vej :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre