Svar: Min søns udvikling
6. marts 2018
Alder:
4 mdr.
Kære lidt bekymrede mor
Det er rigtig godt, at du har fået sundhedsplejersken til at vurdere din dreng, for det er naturligt lettest at vurdere hans udvikling, når man kan have ham i hænderne og se ham.
Det er meget vide rammer, når man skal vurdere et barns motoriske udvikling - spændet går ofte mellem 3-6 måneder, og det betyder, at nogle børn vil kunne visse ting, når de er 4 måneder gamle, som andre først kan når de er 6 måneder gamle, og begge dele er stadig inden for normalområdet... det vigtige er, at du kan fornemme, at der hele tiden sker en udvikling med din dreng, at hans udvikling ikke går i stå, og det lyder faktisk som om, at der er sket motoriske fremskridt siden du skrev til mig sidst. Det er sandsynligvis også derfor, at der ikke er nogen alarmklokker, som har ringet hos jeres sundhedsplejerske.
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om, at han er blevet tydeligt stærkere i sin nakke og har fået langt større hovedkontrol. Og i forhold til at han kun er 4 mdr. gammel, så er jeg derfor ikke så bekymret for at han ikke kan holde sit hoved 100% i alle positioner.
Jeg er heller ikke så bekymret for, at han endnu ikke har fået øje på sine fødder. Dette gør mange børn først, når de nærmer sig 6 måneders alderen. Det er naturligt, hvis han lige nu griber lidt usikkert, og det stadig er svært for ham at kontrollere hans hånd og fingerbevægelser, men i løbet af de næste 1-2 måneder skal han gerne begynde at kunne holde på f.eks. en rangle og skifte den fra hånd til hånd og også bevidst putte den i munden.
Du nævner, at han ikke "glor" på hænderne og kun rækker ud efter ting, når han ligger på ryggen.. og det kan sagtens være helt normalt, men det kunne være en idé lige at overveje hvordan hans øjenkontakt ellers er - følger han andre ting med øjnene, hvordan er samspillet med ham osv. Det kunne jo være at han havde svært ved at se...
Du nævner, at han tidligere har været til kiropraktor, hvor jeres sundhedsplejerske har anbefalet dette igen - handler det om, at han ikke støtter på benene. Jeg synes, at han med den alder han har nu, meget gerne må støtte på sine ben - de skal helst ikke være som gele under ham. Du skal have lidt fornemmeles af, at der er kraft i benene og at han har lyst til at bevæge sig, ligge og sparke, bruge underkroppen lidt... Det kunne være, at han havde nogle spændinger eller lignende som kunne forklare, hvorfor han ikke gør det. Det er dog normalt, at det først er omkring 6 måneders alderen, at nogle børn for alvor begynder at hoppe på benene....
Da du lyder bekymret, så synes jeg, at du skal kontakte jeres læge og bede længe om at vurdere jeres dreng en ekstra gang - og tale med lægen om, hvilke muligheder der er hvor I bor. Måske kan du blive henvist til en fysioterapeut, som kan hjælpe med nogle øvelser eller lignende, der kan styrke jeres drengs motorik. Det kan også være, at der er forskellige motorikhold for forældre og babyer eller andet, som du kan tilmelde dig :)
Der er ikke en masse alarmklokker som ringer, men jeg forstår godt, hvad du skriver og jeg synes det er vigtigt, at man tager forældres bekymring alvorligt. Derfor er min holdning, at det er bedre at undersøge jeres dreng en gang for meget...
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske