Svar: Stikker hænderne for langt ned i halsen

7. august 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej Kristina

Tak for dit brev :)

Når børn i din drengs alder stikker fingrene ned i halsen, så de får sat gang i brækrefleksen, så skyldes det ofte alder og udvikling. Det er altså normalt for hans alder, og det er normalt ikke farligt...

Han har en alder nu, hvor han er langt mere bevidst end tidligere. Det er spændende at undersøge ting - det er f.eks. spændende at skubbe maden ud over bordkanten, spændende at slå hånden ned i grøden, spændende at skubbe til tallerkenen, så det giver et ordentligt brag, - og spændende at undersøge sig selv og finde ud af, hvordan kroppen reagerer - og derfor spændende at stikke fingrene i halsen...

Og så er det også spændende at finde ud af, hvad det han gør, gør ved dig...

Det bedste du kan gøre er derfor at tage det roligt. Jo mere roligt du tager det, jo mindre spændende er det at blive ved. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan aflede ham, så han kommer væk fra at gøre det, for det er, som du skriver naturligt ubehageligt at se på og høre på, og ikke særlig rart for nogen af jer i længden. Så prøv, om du kan få ham til at ...

Annonce

... interessere sig for noget andet.

Afledning kan være at give ham noget mad i hånden, som han kan spise, tygge og gumle på - så han ikke behøver bruge sine fingre. Det kan også være at fjerne ham fra middagsbordet eller hvor han nu gør det, og tilbyde ham noget legetøj eller andet, som han kan lege med og blive optaget af. Det kan også være at tage ham på skødet og lave ride-ranke-leg med ham, så han oplever at få din opmærksomhed på en anden og meget mere behagelig måde for jer begge to :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når det er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at det ikke er fordi han har ondt for tænder eller måske har ondt i halsen. Han kan naturligt sagtens få hævede mandler og lignende, som generer ham... ligesom vi voksne kan. Så hvis han på nogen måde virker syg og ikke helt på toppen er forkølet eller lignende, så kan det også være forklaringen på, hvorfor han gør det og måske skal han tjekkes af lægen... Han lyder dog til at være frisk og glad, så mit umiddelbare bud er at det hos jer handler om alder og udvikling...

Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder