Svar: At kravle på koldt gulv
23. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn opholder sig naturligt rigtig meget på gulvet og det er vigtigt, at vi er opmærksomme på, at de ikke fryser.
Det er for det første en rigtig god idé at du undgår træk. Det vil sige at du skal huske at lukke dørene mellem de forskellige rum, for det kan meget let trække ind gennem en dør, og det giver ekstra kulde.
Prøv at lægge mærke til hvor fodkoldt du synes det er. Trækker du benene op under dig, fordi gulvet er koldt, når du sidder? Bruger du selv indesko eller har du det varmt nok i strømpefødder eller med bare tæer? Det giver et indtryk af, hvor varmt eller koldt gulvet er.
Klæd din dreng på efter forholdene og årstiden. Uldundertøj, uldnattøj, en sparkedragt der sidder til, et par bukser med elastik i taljen, strømper, sutsko, en trøje osv. er rigtig godt. Han kan sagtens bevæge sig i dette. Det er stramme stive bukser med lynlås og knapper som f.eks. jeans, som du i denne situation skal prøve at undgå - babytøj er normalt blødt og fint at bevæge sig rundt i og uldbukser strammer normalt ikke - hvis du synes de sidder meget tæt, så prøv om du kan finde en anden model:)
Undgå løse tæpper, som han kan glide og falde i, når han forsøger at bevæge sig rundt. Det er vigtigt at han kan stå fast. Her hjælper det ofte også med et par skindsutsko på fødderne ala bobux eller lige nu, hvor han ikke er så gammel, kan det også være et par babyfutter i fløjl. Det laver blandt andet Melton.
Se også gobabygo.dk som sælger skridsikre strømpebukser og knæbeskyttere:)
Fortsat god motorik-træning :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske