Svar: Min datter reagerer på min nye kæreste
27. juli 2004
Alder:
2 år, 2 mdr.
Det er aldrig til at vide præcist hvilke psykologiske ting der sker i et barn, men jeg kunne forestille mig at din datter er blevet mere bevidst om at hun nu skal dele sin far med 'den nye dame' og din datter har ikke lyst til at dele dig med nogen.
Jeg tror bestemt ikke at løsningen er at du går og 'tvinger' din kæreste og datter til at være sammen. Derimod må din kæreste være så sød og indbydende at din datter langsomt kommer til at holde af hende.
Prøv også at tage hendsyn til din datter ved at I ikke står og kysser og krammer uden at hun er med. Børn tager ikke skade af at se at forældre er glade for hinanden, men mange børn reagerer voldsomt i den alder, som din datter har, når forældre kæler for meget og de føler sig placeret ude på sidelinien.
Inddrag hende derfor så meget som muligt i jeres glæde for hinanden, på en måde så hun ikke føler sig overset.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske