Svar: Gåstol - 9 mdr.

12. juni 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

Tak for dit spørgsmål :)

Først lige en forklaring:

En gåstol er en stol, som man sætter barnet i. Den består ofte af et sæde, omkranset af en ring, påmonteret hjul, så barnet kan sidde i stolen og samtidig køre rundt på egen hånd.

En gåvogn er en vogn, som barnet kan skubbe foran sig. Der er selve vogndelen og så et håndtag til at skubbe vognen med. Lidt som når man skubber en barnevogn / dukkevogn.

En gåstol anbefales ikke! Heller ikke selvom de rigtig godt kan lide det og synes det er sjovt ...

Børn har bedst af at være på gulvet. Det er på gulvet, i maveliggende stilling at barnet bliver stærk i sine muskler og barnet skal nok rejse sig og begynde at gå, når det er parat til det. Det er på gulvet i maveliggende stilling at barnet lærer at kravle og netop det at kravle, at kunne krydskoordinere er meget vigtigt. Det handler om at barnets to hjernehalvdele skal arbejde sammen og det har betydning for barnets indlæring senere hen.

Ved at være på gulvet, rulle og krybe,- kæmpe sig rundt, vil barnet styrke sine muskler og blive stærk. Ved at blive placeret i en stol, vil der være noget der holder barnet og barnet vil derfor ikke styrke sin ryg.

Da børn er meget glade for at være i en gåstol, så medfører brugen af gåstol en risiko for at barnet helst vil opholde sig der og helt mister lysten til at være på gulvet. Samtidig vil barnet kunne få en forkert oplevelse af, hvordan verden hænger sammen. Der er f.eks forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen.

Det har også betydning for barnets sanseudvikling og forståelsesramme at det ikke er i en stol at barnet f.eks. rammer en bold. Et barn der får fat i en bold med hænderne vil opleve dens runde form og lære at den triller væk, når den tabes eller bevidst trilles. Det er en erfaring, en oplevelse som barnet ikke får i gåstolen.

Det er også sådan at børn der sidder meget i gåstol ofte begynder at gå på tæer, dette fordi barnet ...

Annonce

... har svært ved at nå gulvet med flad fod og er nødt til at bruge fodspidserne, når barnet skal bevæge sig frem i stolen. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når barnet skal til at gå rigtigt uden stolen til at holde sig. Børn skal kunne gå på flad fod for at lære at gå rigtigt.

Så en gåstol anbefales ikke.

Men en gåvogn kan være en god idé. Her kan man støtte barnet i at gå og give barnet glæde ved netop at kunne selv, rejse sig, være oprejst og gå med støtte. Altså en vogn, som barnet skubber foran sig, netop når barnet skal til at lære at gå uden særlig meget støtte :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til legetøj nu, så vil det være rigtig godt at se efter det, som hører til alderen 9-12 måneder. Det er fortsat leg på gulv som er bedst for din datter, hun skal lære at kravle og bevæge sig hen over gulvet, men det bliver også vigtigt for hende at lære at bruge kroppe mere bevidst og på en anden måde. Hun har derfor alderen nu, hvor du kan begynde at lære hende at "klappe kage", "ryste på hovedet", "vinke", "vise hvor stor hun er" osv. Hun vil også elske at lytte til musik og sidde og rokke til rytmen ligesom hun vil elske at danse med dig.

Gode ting at lege med kan være:
Bolde i forskellige størrelse, balloner (men pas på hvis de springer), byggebægrer som kan kommes i hinanden og stables oven på hinanden, store klodser, puttekasse, æsker og dåser at komme ting i, paprør til at råbe i og komme ting igennem, køkkenting som f.eks. skåle, skeer, piskeris osv., ting til badet f.eks. plastikflasker, telefon, skubbevogn / gåvogn, trækkedyr, fløjte eller horn til at trutte i, en babygynge hvor man sidder i et sæde og gynger frem og tilbage (det stimulere også balancen), en stor flyttekasse som man kan sidde i eller måske kravle igennem, Store pegebøger med billeder af ting, dyr osv. fra hverdagen, Musik, sange med fagter osv.

Rigtig meget held og lykke, håber at du her har fået lidt idéer med på vejen og er blevet lidt klogere :)

Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene