Svar: Pjevs eller utryghed?
19. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Annes mor
Vores tanker om opdragelse er jo mindst lige så forskellig som vi er som mennesker, men nu spørger du jo om min mening og den får du så her:o)
En lille pige på 6 mdr. har stadig behov for sin mor som den trygge base. Er hun meget sensitiv, så er det nok at være på mors arm eller sidde på mos skød og se på personer omkring sig, og ikke være på andre personers arm.
Hun har også en alder hvor hun ikke forstår at du er lige inde ved siden af. Når du går fra hende føler hun sig forladt og det tger tid for hende at lære at du er der. Du kan øve det med hende ved at lægge hende på tæppet på gulvet, sidde hos hende, gå lidt væk og hele tiden komme tilbage. Tale med hende når hun ikke ser dig, så hun kan høre din stemme.
Når hun græder så er du nødt til at tage hende op. Jeg mener ikke at børn skal græde, men mener at gråd er udtryk for at noget er galt, at barnet har et behov som det skal have hjælp til at løse. Det kan være at barnet er sulten, skal skiftes, gerne vil snakkes med, tages op og holdes om og simpelthen mærke trygheden. Jeg tror på at hvis man lytter til sit barn og reagerer på sit barns signaler, så ved barnet at det bliver hørt og forstået og når man vokser op med at blive lyttet til og blive forstået så får man automatisk en tillid til sine omgivelser. Jeres datter får en tillid og en tro på at I er der for hende og vil lytte til hende og hjælpe hende.
For mig at se er det sådan det hænger sammen og det handler ikke om 'at få sin vilje' eller manipulere.
Med hensyn til din datters sovevaner, så handler det om at have et genkendeligt putteritual. At gøre det samme aften efter aften, for det genkendelige giver tryghed. Derudover så er det vigtigt at hun lærer at du er der. Du kan godt vælge at putte hende og så gå, for at vende tilbage kort tid efter og putte igen.
Når hun græder må du vurdere hvad hendes gråd handler om og hjælpe hende derefter. Er hun utryg, kan det være en god idé at tage hende op, trøste hende putte igen, det kan nogle gange også være nok at holde hendes hånd, stryge hende over håret, hjælpe hende med at skifte side. For nogle børn vil det være bedre at være sig selv, da de ellers søger underholdning, men græder hun er det højst sandsynligt ikke det, som det drejer sig om.
Du skriver ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset hvad så er det altid en god idé at få lidt varm mælk at sove på.
I takt med at hun blive ældre vil hun også blive mere tryg og lære at falde til ro. Men det tager tid og det kræver tålmodighed.
Håber mine overvejelser kan hjælpe jer videre i debatten:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske