Svar: Pjevs eller utryghed?

19. juni 2004

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Annes mor

Vores tanker om opdragelse er jo mindst lige så forskellig som vi er som mennesker, men nu spørger du jo om min mening og den får du så her:o)

En lille pige på 6 mdr. har stadig behov for sin mor som den trygge base. Er hun meget sensitiv, så er det nok at være på mors arm eller sidde på mos skød og se på personer omkring sig, og ikke være på andre personers arm.

Hun har også en alder hvor hun ikke forstår at du er lige inde ved siden af. Når du går fra hende føler hun sig forladt og det tger tid for hende at lære at du er der. Du kan øve det med hende ved at lægge hende på tæppet på gulvet, sidde hos hende, gå lidt væk og hele tiden komme tilbage. Tale med hende når hun ikke ser dig, så hun kan høre din stemme.

Når hun græder så er du nødt til at tage hende op. Jeg mener ikke at børn skal græde, men mener at gråd er udtryk for at noget er galt, at barnet har et behov som det skal have hjælp til at løse. Det kan være at barnet er sulten, skal skiftes, gerne vil snakkes med, tages op og holdes om og simpelthen mærke trygheden. Jeg tror på at hvis man lytter til sit barn og reagerer på sit barns signaler, så ved barnet at det bliver hørt og forstået og når man vokser op med at blive lyttet til og blive forstået så får man automatisk en tillid til sine omgivelser. ...

Annonce

... Jeres datter får en tillid og en tro på at I er der for hende og vil lytte til hende og hjælpe hende.

For mig at se er det sådan det hænger sammen og det handler ikke om 'at få sin vilje' eller manipulere.

Med hensyn til din datters sovevaner, så handler det om at have et genkendeligt putteritual. At gøre det samme aften efter aften, for det genkendelige giver tryghed. Derudover så er det vigtigt at hun lærer at du er der. Du kan godt vælge at putte hende og så gå, for at vende tilbage kort tid efter og putte igen.

Når hun græder må du vurdere hvad hendes gråd handler om og hjælpe hende derefter. Er hun utryg, kan det være en god idé at tage hende op, trøste hende putte igen, det kan nogle gange også være nok at holde hendes hånd, stryge hende over håret, hjælpe hende med at skifte side. For nogle børn vil det være bedre at være sig selv, da de ellers søger underholdning, men græder hun er det højst sandsynligt ikke det, som det drejer sig om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset hvad så er det altid en god idé at få lidt varm mælk at sove på.

I takt med at hun blive ældre vil hun også blive mere tryg og lære at falde til ro. Men det tager tid og det kræver tålmodighed.

Håber mine overvejelser kan hjælpe jer videre i debatten:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.