Svar: Trodsalder - 2 år

27. april 2004

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Din datter er som du selv siger i trodsalderen eller det der idag hedder selvstændighedsfasen. Den beskrivelse du giver af hende, er fuldstændig 'efter bogen'.

At holde fast på 'min' og ikke ville aflevere gaven til morfar hører med til hendes alder. I princippet er det jo hendes gave, hun har lavet den og er glad for det hun har lavet. Det er svært for hende at give det væk. Samtidig så er udtrykket 'det min' eller mig, et led i hendes sproglige udvikling.

Når jeres datter reagerer overfor jer derhjemme og ikke i institutionen, så er det fordi hun føler større tryghed hos jer. I er hendes faste base og hun ved et eller andet sted at I vil elske hende uanset, hvordan hun opfører sig. Så det er kun naturligt at hun prøver grænser hos jer.

I alderen 1-3 år er der en masse som jeres datter gerne vil selv. Nogle ting kan hun klare rent motorisk, men andre ting, må I hjælpe hende med. Det kræver stor tålmodighed og indlevelsesevne fra jer som forældre.

Når jeres datter slår og niver, så kan det være fordi hun ligesom har opsparret vrede fra en tidligere situation og vreden løber af med hende. Det kan også bare være en impulsivitet, en måde at få opmærksomhed på og så kan det være en reaktion på at I ikke lytter til hende.

Det er meget vigtigt at I lytter til, hvad det er hun gerne vil eller ikke vil, og det er altid en god idé at gentage, hvad I mener er problemet, så hun ved at I har forstået hende. Sig hendes ønske højt, så kan I også rette det, hvis I har misforstået. Hvis jeres datter f.eks. bliver ulykkelig over at I ikke vil læse bog, så sig til hende "Du bliver ...

Annonce

... bare så ked af det fordi du gerne vil læse bog, men vi læser kun en bog og så skal mor lave mad" "kun én bog" og vis hende hvad én bog er. På den måde får hun sin vilje og I får samtidig fortalt hende at I forstår hende, men at I samtidg bestemmer at det kun kan være en bog nu.

Det er meget vigtigt at hun også en gang imellem får ja. En dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej, hviklet ikke er særlig sjovt hverken for den voksne eller barnet. Overvej altid hvd der egentlig er i vejen for at det kan blive som hun gerne vil. Hvis hun har oplevelsen af at tingene nogle gange godt kan lade sig gøre, så vil hun også bedre kunne acceptere et nej andre gange.

Når du siger nej, så skal du kunne rumme hendes følelser. Både hendes vrede og hendes sorg. Igen er det vigtigt at du møder hende ved at sige "du bliver bare så vred eller ked af det", men samtidig må du holde fast i dit nej. Din datter lærer på den måde at du forstår hende, men lærer også at håndtere frustrationen, når tingene ikke altid går efter hendes hoved. At blive forstået er også med til at frustrationen klinger af.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At din datter er træt spiller naturligvis også ind, keder sig tror jeg nu ikke at hun gør. I behøver ikke at aktivere hende hele tiden, det er også godt at kunne slappe af og falde til ro, når hun kommer hjem efter en lang dag i vuggestue. Tag hende med i de daglige gøremål, så som at vaske tøj, dække bord osv. Snak med hende om, hvad hun har lavet i vuggestuen idag.

Jeg vil foreslå dig at læse bogen "Ka'selv - vil selv, men du må hjælpe mig". Bogen finder du i min bogguide.

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!