Brev:
Trodsalder - 2 år
27. april 2004
Alder:
2 år
Trodsalder - 2 år
Til netsundhedsplejersken
Jeg har en datter på 2 år, som simpelthen er helt umulig for tiden. Vi ved godt at meget af det nok skyldes alderen, da hun er meget fokuseret på ting som er hendes og konstant siger "min", ligesom hun gerne selv vil klare det hele, tage tøj på osv. Der opstår her nogle konfrontationer, f.eks. når hun ikke vil give Morfar den gave, som hun selv har lavet til ham i vuggestuen. Disse konfrontationer er ikke særligt sjove, men til at leve med, da vi ligesom kan se hvad det handler om.
Hvad værre er, er at hun konstant gør ting, som hun ikke må og når vi så siger nej, får hun et flip. Herudover har hun en tendens til at rive/nive/slå os i ansigtet, også nogen gange uden forudgående konflikt. Selvom vi siger nej bliver hun ved.
Hun nægter nærmest at lege selv, så tiden mellem hun kommer hjem fra vuggestuen og til hun skal i seng er næsten ulidelig. Hun vil helst læses bøger for hele tiden, og når det ikke kan lade sig gøre f.eks. pga. madlavning får hun et flip. Hun vil helst pille ved fars computer, spise hans tyggegummi, røre ved den varme gryde, tænde for mikroovnen, hvilket resulterer i nej, nej, nej, hvilket er både anstrengende og trist i længden!
Det tragisk komiske er imidlertid, at de de vuggestuen ofte giver udtryk for at hun er så nem og glad en pige og at der aldrig er problemer med hende.
Handler det alt sammen virkelig blot om at hun skal prøve grænser af i forhold til os? Vil det være en god idé at lave nogle "regler" for tingene så hun ved 100%, hvad hun har at holde sig til? (F.eks. når hun børster tænder, har vi en regel om, at først børster hun og så børster mor og det fungerer i 99% af tilfældene, dog ikke for far)
Endeligt skal det nævnes at hun ofte er meget træt når hun kommer hjem fra vuggestuen, men det kan vel ikke være hele forklaringen? Kan det iøvrigt spille ind at hun i vuggestuen har så mange legemuligheder og at de voksne altid er til rådighed for at hun kommer til at "kede sig" herhjemme ?
Vi kunne godt bruge et par gode råd.
I øvrigt tak for en god brevkasse.
Venlige hilsner
Rikke