Trodsalder - 2 år

27. april 2004

Kategori:
Alder:
2 år

Trodsalder - 2 år

Til netsundhedsplejersken

Jeg har en datter på 2 år, som simpelthen er helt umulig for tiden. Vi ved godt at meget af det nok skyldes alderen, da hun er meget fokuseret på ting som er hendes og konstant siger "min", ligesom hun gerne selv vil klare det hele, tage tøj på osv. Der opstår her nogle konfrontationer, f.eks. når hun ikke vil give Morfar den gave, som hun selv har lavet til ham i vuggestuen. Disse konfrontationer er ikke særligt sjove, men til at leve med, da vi ligesom kan se hvad det handler om.

Hvad værre er, er at hun konstant gør ting, som hun ikke må og når vi så siger nej, får hun et flip. Herudover har hun en tendens til at rive/nive/slå os i ansigtet, også nogen gange uden forudgående konflikt. Selvom vi siger nej bliver hun ved.

Hun nægter nærmest at lege selv, så tiden mellem hun kommer hjem fra vuggestuen og til hun skal i seng er næsten ulidelig. Hun vil helst læses bøger for hele tiden, og når det ikke kan lade sig gøre f.eks. pga. madlavning får hun et flip. Hun vil helst pille ved fars computer, ...

Annonce

... spise hans tyggegummi, røre ved den varme gryde, tænde for mikroovnen, hvilket resulterer i nej, nej, nej, hvilket er både anstrengende og trist i længden!

Det tragisk komiske er imidlertid, at de de vuggestuen ofte giver udtryk for at hun er så nem og glad en pige og at der aldrig er problemer med hende.

Handler det alt sammen virkelig blot om at hun skal prøve grænser af i forhold til os? Vil det være en god idé at lave nogle "regler" for tingene så hun ved 100%, hvad hun har at holde sig til? (F.eks. når hun børster tænder, har vi en regel om, at først børster hun og så børster mor og det fungerer i 99% af tilfældene, dog ikke for far)

Endeligt skal det nævnes at hun ofte er meget træt når hun kommer hjem fra vuggestuen, men det kan vel ikke være hele forklaringen? Kan det iøvrigt spille ind at hun i vuggestuen har så mange legemuligheder og at de voksne altid er til rådighed for at hun kommer til at "kede sig" herhjemme ?

Vi kunne godt bruge et par gode råd.

I øvrigt tak for en god brevkasse.

Venlige hilsner
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor