Svar: Udstyr til sommerbarn
21. juni 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Rikke
Dejligt at høre at det nu er tiden til at den lille kommer ud og spændende, hvad det bliver :)
Nyfødte børn vokser ofte meget hurtigt, så det er ikke usædvanligt at du efter de første 5 uger skal til at skifte størrelse. Det kan således ikke svare sig at købe rigtig meget af al ting, før du ved hvor stor den lille er, hvor hurtigt han/hun vokser osv. og så er det også sjovere at købe tøj, når man står med sit barn i armene og ved hvad det er for en lille størrelse. Så vent derfor med at købe alt for meget før du har en lille baby i din favn:o) Selvom det så skulle blive en pige, så er hun jo ligeglad med om hun har storebrors blå body på den første uge ...
Husk også på at barselsgæsterne ofte kommer med gaver og har du købt det hele på forhånd, så er der jo ikke noget at give :o) De større ting kan være gode at ønske sig, evt. i dåbsgave.
Med den årstid vi har nu, så er det godt at bruge bomuld, fordi det vil den lille bedst kunne ånde igennem. Det er vigtigt at du giver barnet tøj på og letter på dyne, tæppe osv. Det er bedre at barnet har tøj på og man så tilpasser tøjet til vind og vej end det er at afklæde barnet. Så længe ens barn er helt lille er det begrænset, hvor meget det er ude og hvor meget det bevæger sig og sveder. Spæde børn bliver også hurtigt afkølet og har brug for at have tøj på.
Store tykke babyer sveder ofte mere end de mere spinkle. Igen ved du ikke hvordan din lille baby er og du må se hvad tiden bringer og du er her nødt til at forsøge dig lidt frem :)
Med hensyn til indkøb til et lille barn, så vil I jo have en del fra storebror som kan genbruges. Men generelt vil I have brug for:
- 10 stofbleer, de bruges, når barnet gylper, ammes osv.
- 6-8 bodystockings/undertøj. Start med 4-5 stk og suppler op i takt med at du finder ud af behovet, alt efter hvor tit du vasker, skifter tøj, hvor hurtigt barnet vokser osv.
- 2 sæt nattøj. Der er her tale om lidt tyndere bomuldsdrager, som barnet sover i hele natten (behovet for natdragter kan være større hos et vinterbarn, som f.eks. sover i velour i dagtimerne).
- 5-6 sparkedragter/heldragter. Igen start med ca 3 og find så ud af størrelse osv. hvad der passer bedst til dit barn og suppler op løbende efter behov.
- 4 langærmede bluser, start med 1-2 og suppler op når du kender størrelsen og behovet
- 1-2 lune trøjer, det vil ofte være en bomuldstrøje, når der er tale om et sommerbarn.
- 4 par babysokker evt i frotte eller blød bomuld
- 1 hue, ofte tynd bomuld til sommerbarnet
- Derudover en barnevogn eller kombivogn (husk regnslag og insektnet), lift, vugge, tremmeseng - hvad man nu tænker barnet skal sove i - I starten kan barnet fint sove i liften fra barnevognen og man behøver således ikke investere i tremmeseng fra starten.
- Puslepude og et håndklæde til puden, Babybadekar, Vaskefad (til både hoved og numse), bleer. En pusletaske, når I skal på tur.
- Så er en babydyne god om sommeren, en let og gerne temperaturregulerende dyne med bomuldsbetræk. Det er godt at have 2 betræk, så du kan skifte og vaske - det kan ikke undgås at der kommer gylp, savl, mælk osv. på dynen og så er det rart med ekstra betræk. Lagen til lift, barnevogn, seng. I begyndelsen behøver du kun lagen til liften, hvis barnet kun sover i den. Du behøver altså ikke købe lagen til sengen før sengen skal bruges.
- Et babytæppe, gerne i bomuld. Det kan bruges når det er lidt køligere dage oven på dynen eller det kan bruges uden dyne, så barnet bare har tæppet over sig.
Med hensyn til påklædning, når I skal ud at trille i barnevognen, så afhænger det helt af vind og vejr. Generelt er det en god idé at give barnet 3 lag på brystkassen - det vil sige en undertrøje, en langærmet bluse uden på og en sparkedragt uden på. Hvis det er varmt, så vil du sandsynligvis sagtens kunne nøjes med at give en langærmet bodystocking på og så et par bomuldsbukser uden på og så bruge en trøje eller et tæppe til at læ lidt for vinden. Og ja, hvis det så er meget meget varmt, så er det også fint bare at lade baby ligge i en bodystocking. Du skal altid sikre dig at det ikke trækker og ikke er koldt, barnet skal jo så vidt muligt opholde sig i skyggen og her kan godt være køligt ...
Det er en indviduel vurderingssag - en god rettesnor er, at hvis du mærker baby i nakken:
Er baby svedig i nakken - skal have tøj af
Er baby kølig i nakken - skal have mere tøj på
Er barnet tilpas tempereret i nakken, så passer påklædningen.
Jeg håber du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske