Svar: Dårlig hørelse?
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og naturligt bekymret, hvis du har en veninde, som har givet udtryk for, at hun synes, det er mærkeligt, at jeres dreng ikke reagerer på sit navn og tilmed siger, at han nok er autist. Det er så tankeløst, ubetænksomt, sagt...
Børn er meget forskellige og udvikler sig naturligt i forskelligt tempo, og det er vigtigt at give plads til individuelle forskelle. Derudover så spiller det naturligt ind, hvordan I generelt taler til ham hjemme, og hvor meget tid I bruger på sproglig støtte. Forskning viser, at jo mere forældre taler med deres børn, læser bøger sammen med barnet, synger sange med barnet, engagerer sig i samtaler osv. jo mere opbygges barnets sprogfærdigheder.
Det betyder også, at for at jeres dreng skal lære at reagere på sit navn, så er det vigtigt, at I bruger hans navn i dagligdagen. At I f.eks. kalder på ham, når han skal komme, eller at I sætter navn på ham og andre familiemedlemmer og taler om, hvem der er hvem. Det kan både være via billeder, eller det kan være, når familien er samlet.
På samme måde så lærer han også at pege på ting, hvis I generelt peger på noget og sætter ord på det, I peger på. Han lærer at vinke, hvis I generelt bruger det at vinke, når nogen kommer eller nogen går. Han lærer at klappe, hvis I klapper for ham og med ham i forskellige situationer eller f.eks. synker klappe-kage-sang og lignende.
Børn kommunikerer naturligt ikke kun med ord, men også gennem deres kropssprog, ansigtsudtryk og lyde. Derfor er det vigtigt, at I netop bruger jeres krop, jeres mimik osv. i kommunikationen med jeres dreng - og det er vigtigt, at I reagerer på alle hans nonverbale signaler.
Når I læser bøger med ham, så er det vigtigt ikke kun at læse op, men indgå i en dialog omkring det I læser. Det er vigtigt, at I peger på billederne i bogen, når I taler om det, og det er vigtigt, at I stiller spørgsmål undervejs, også selvom jeres dreng ikke kan svare.
Du kan f.eks. pege på en bil og sige ordet bil. Og hvis din dreng peger på bilen eller prøver at sige ordet bil, så kan du respondere med "ja, det er en bil" eller "ja, bilen er rød" eller lignende. Det vil være med til at styrke hans ordforråd og give ham lyst til at kommunikere mere og mere.
Det er også vigtigt, at I sætter ord på ting, som I møder på jeres vej. Hvis I har læst om biler i en bog, så er det vigtigt at pege og vise ham biler, når I går ved vejen, så han lærer, at sådan ser en bil ud i virkeligheden. Du kan her sætte lyde på "bilen siger brrr", og hvis han f.eks. siger "bbrr", så kan du igen respondere med ...
... forståelse og svare "ja det er en bil, bilen siger bbrr". Så han føler sig forstået, og I netop har en dialog sammen. Det vil fremme hans lyst til at tale mere og mere.
Du skriver, at jeres dreng ikke reagerer på sit navn, selv om I råber eller står tæt på ham. Det er vigtigt her at være opmærksomme på, at for at I skal kunne kommunikere, og han skal kunne forstå, hvad du vil, og hvad du forsøger at sige - så skal I have øjenkontakt. Forskning viser, at netop øjenkontakt er vigtigt, når børn skal lære sprog. Øjenkontakt signalerer opmærksomhed, interesse og tilstedeværelse, og det opfordrer barnet til at kommunikere tilbage.
Når dette er sagt, så er det dog også en forudsætning for at lære sprog, at man kan høre, og hvis jeres dreng ikke reagerer på høje eller pludselig lyde, så kan det være en god idé at få hans hørelse tjekket. Derfor er det rigtig fint, at I skal til lægen om 2 uger. Egen læge kan sagtens kikke ham i ørerne, og I kan også bestille tid hos en ØNH-læge, det kræver ikke henvisning.
Evnen til at kunne forstå sprog og kunne høre forskellige lyde, opfatte og differentiere forskellige lyde og ord hænger naturligt sammen med en god hørelse. Måske har jeres dreng haft mellemørebetændelse, været meget forkølet og derfor haft en del problemer med væske på ørerne... Det vil give ham en dæmpet lydopfattelse, nogen siger, at det lyder som, hvis man er under vand. Det kan også gøre, at han har sværere ved at retningsbestemme lyde, ligesom det kan gøre, at han har sværere ved at høre, hvis der f.eks. er støj i rummet. Det kan være støj fra fjernsyn, radio, andre mennesker.
Du fortæller, at jeres dreng at begyndt at pludre en del. Det er rigtig godt. Det er netop vigtigt, at han eksperimenterer med at producere forskellige lyde, og at han gentager konsonant- og vokalkombinationer som f.eks. bababa eller dadada. Han må også meget gerne begynde at sige enkelte ord, som har en betydning - f.eks. at han ved, hvad en bil siger og siger denne lyd, når I ser en bil. Det kan f.eks. være dyrelyde, hvis I har læst meget om dyr og sat ord på dyrenes lyde. Så han f.eks. ved, hvordan en hund, kat, tiger osv. siger. Det kan også være ord som "mam-mam", der f.eks. kan bruges i forbindelse med mad, eller det at spise, eller være sulten - igen naturligt kun, hvis I har brugt ordet "mam-mam" i denne forbindelse.
Jeg tænker, at I lige nu skal få lægen til at tjekke jeres drengs ører, og I kan som sagt også altid kontakte en ØNH-læge. Det kan I naturligt også tale med egen læge om til 1 års undersøgelsen.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver
Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.
Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:
26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.
Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...
18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.
4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd
Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...
12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.
Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?
Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...
9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.
Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...
Viden om børn:
Sko
Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.
Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...
Brok (hernie)
Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.
Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.
Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.