Svar: Afføring 3-4 gange dagligt

2. november 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Sarah

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er helt normalt, at en baby på 6 måneder kan have afføring flere gange dagligt. Det lille barns afføringsmønster kan variere meget, og nogle babyer har således hyppige afføringer, hvor der hos andre går længere tid imellem afføringerne.

Jeres datters fordøjelsessystem er stadig ved at udvikle sig, og hun kan sagtens reagere lidt på, at hun er gået fra modermælk over til modermælkserstatning, ligesom mave- og tarmsystem naturligt også stadig er i gang med at vænne sig til fastere føde.

Så længe lillepigen ser ud til at trives, og hendes afføring ser normal ud (alt fra lysebrunt til grønlig ...

Annonce

... er normalt), og konsistensen også er blød, så afføringen er let for hende at komme af med (selvom fastere føde naturligt vil give lidt fastere afføring), så er det helt okay, at hun har afføring 4 gange dagligt.

Hvis hun pludselig får hyppigere og mere vandige afføringer, hvis hun får feber, begynder at kaste op, virker sløv eller irritabel, mister interessen for at spise osv. så kan det være tegn på, at hun har fået en maveinfektion eller lignende, som du bør drøfte med lægen, men lige nu lyder det du fortæller helt normalt :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina