Svar: Afføring 3-4 gange dagligt
2. november 2023
Alder:
6 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er helt normalt, at en baby på 6 måneder kan have afføring flere gange dagligt. Det lille barns afføringsmønster kan variere meget, og nogle babyer har således hyppige afføringer, hvor der hos andre går længere tid imellem afføringerne.
Jeres datters fordøjelsessystem er stadig ved at udvikle sig, og hun kan sagtens reagere lidt på, at hun er gået fra modermælk over til modermælkserstatning, ligesom mave- og tarmsystem naturligt også stadig er i gang med at vænne sig til fastere føde.
Så længe lillepigen ser ud til at trives, og hendes afføring ser normal ud (alt fra lysebrunt til grønlig er normalt), og konsistensen også er blød, så afføringen er let for hende at komme af med (selvom fastere føde naturligt vil give lidt fastere afføring), så er det helt okay, at hun har afføring 4 gange dagligt.
Hvis hun pludselig får hyppigere og mere vandige afføringer, hvis hun får feber, begynder at kaste op, virker sløv eller irritabel, mister interessen for at spise osv. så kan det være tegn på, at hun har fået en maveinfektion eller lignende, som du bør drøfte med lægen, men lige nu lyder det du fortæller helt normalt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske