Svar: Svære tider

24. marts 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Kære forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af alt det, I går igennem lige nu, og alle de tanker og bekymringer, som fylder :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Først omkring medicinen. Når lægen har ordineret antibiotika/penicillin, så er det naturligvis vigtigt, at jeres datter får dette. Og det er rigtig fint, at I forsøger med både tabletter og mikstur.

Tabletter kan knuses og gives i f.eks. lidt yoghurt, frugtmos, marmelade eller lignende. Mikstur kan opblandes i saft, men nogle gange er det bedre, at barnet drikker mixturen rent, og I så står klar med saft, der kan drikkes lige efter. Altså i stedet for at blande det op, så får barnet sin mikstur og derefter saft, juice eller lignende.

Der findes også forskellige slags mikstur, så I kan tale med lægen om, hvorvidt I kan få noget, hvor der kun skal drikke f.eks. 5 ml og ikke 25 ml. Det vil naturligt være lettere at drikke en lille mængde, som nærmest skal tages i en enkelt mundfuld, også selvom det ofte smager dårligere end den medicin, som man skal drikke større mænger af.

Med den alder, jeres datter har, så er det ofte også en god idé at lade hende selv styre det at tage medicinen. Det er ikke rart at blive holdt og få medicinen i munden mod sin vilje. Hun vil naturligt føle dette som et overgreb, og hvis I kan lade hende selv styre det, hvor hun ikke føler sig presset, så vil hun måske drikke det. Især hvis I så står parat med lidt saft efterfølgende.

Det er vigtigt, at I ikke skælder ud, råber højt, bliver voldsomt frustrerede - selvom I er det. Det er vigtigt, at I forsøger at bevare roen og taler stille og roligt med hende om, at hun skal have sin medicin. Sæt ord på, at I godt ved, at det ikke er rart, men at I hjælper hende, og at det hurtigt er overstået.

Det er vigtigt, at I ikke lyver for hende. Det er vigtigt, at I ikke siger, at medicinen smager okay eller smager godt. Selvom der står på flasken, at det f.eks. har jordbærsmag eller andet, så smager det ofte ikke godt, og det er vigtigt, at hun kan stole på jer - også næste gang hun skal have medicin. Sæt i stedet ord på, at I godt ved, at det ikke smager særlig godt, men at hun derfor får en tår saft, lidt smoothies eller lignende, lige så snart hun har drukket sin medicin. I kan også tale med hende om bagefter, hvordan medicinen smagte og naturligt rose hende for at tage den - det er mega sejt.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger om at skulle til lægen og om at skulle spise medicin. Det kan være rart for jeres datter at høre om andre børn, der er syge eller som heller ikke bryder sig om at skulle tage medicin - så føler hun sig ikke alene, og der er andre børn og situationer, som hun kan spejle sig i. Måske kan I også finde små filmklip med Gurli Gris eller andet, der handler om at skulle til lægen eller skulle have medicin, så hun kan blive lidt motiveret på denne måde.

På DR.dk Ramasjang ligger der en række små film med bamselægen, hvor bamsen bliver undersøgt for en masse forskellige ting. Det kan også være noget, som I kan kikke på sammen og tale om - for at gøre besøget hos lægen mindre voldsomt.

Derudover vil det være en rigtig god idé at købe et lægesæt til hende. Altså en lille kuffert med stetoskop, sprøjte, hammer, pilleæske, plaster, saks, tungespatel... hvad det nu kan indeholde. Så kan I lege læge med hende, og I kan skiftes til at være lægen og være patienten. I kan også lade bamsen komme til lægen. Nogle gange laves der også i forskellige kommuner tilbud om at komme til bamselægen, hvor børn kan møde op med deres bamse, og bamsen bliver undesøgt - det kan også afdramatisere det hele lidt. I kan undersøge, om det er muligt i nærheden af, hvor I bor - måske i påskeferien...

Jeg vil også lige nævne, at for ca. 80 af alle børn, så forsvinder akut mellemørebetændelse af sig selv efter 3-4 dage, og ofte er den bedste behandling smertestillende, som I kan give jeres datter som stikpiller i numsen... Det er ofte den letteste måde at give smertestillende medicin på :)

Ørerdråberne gives bedst, imens hun ligger på siden. Træk den ydre del af øret lidt bagud, når I drypper øret, så kommer dråberne bedst ind i øret. Hun må gerne ligge og kikke på tv imens, hvis det kan aflede hende lidt og gøre hende mere rolig ved situationen:)

Når alt dette er sagt, så er det helt naturligt, at I synes, det er hårdt. Det er hårdt at have et barn, som igen og igen bliver smittet med sygdom. Det kan være rigtig svært at få hverdagen til at hænge sammen, hvem skal blive hjemme, hvor mange barnets-sygedag, kan I tage osv. Og når I også selv bliver smittet, så er overskuddet naturligt ikke særlig stort, det er svært at bevare overblikket, og I begynder at skælde hinanden ud. Samtidig er I fyldt med dårlig samvittighed - både overfor jeres datter, jeres arbejde, jeres manglende overskud osv. osv. Og I bekymrer jer naturligt også over, hvad det betyder for jeres datter, at hun nu er væk fra børnehaven hele tiden, hun er jo lige startet der. Jeg forstår godt, at det er hårdt, og at det slider på jeres lille familie:)

Har I nogen i jeres netværk, som I kan trække på? Bedsteforældre, en moster, onkel, en god ven eller veninde? Nogle gange kan det være en rigtig god idé at bede om hjælp. Måske kan bedsteforældre have jeres datter på overnatning en enkelt nat, måske kan bedsteforældre, familie eller venner hente hende en dag fra børnehaven og bruge et par timer med hende eller bringe hende frem og tilbage til jer, så I ikke skal tænke på dette. Det kan give jer mulighed for at ...

Annonce

... bruge lidt længere tid på arbejdet eller måske bare bruge lidt tid på jer selv og hinanden - og jeres datter vil højst sandsynligvis elske at kunne være sammen med bedsteforældre eller andre:)

Derudover, så er det vigtigt at medtænke, hvordan I kan nedsætte antallet af sygedage for jer alle sammen, så I igen får mere overskud. Og her er lidt forskellige råd:

- Håndvask er meget vigtigt. God viden efter corona gælder her. Håndvask er med til at sikre, at I ikke selv bliver syge, og at I ikke smitter andre. Det er beviseligt, at hvis man vasker hænder tit på både sig selv og sit barn, så nedsættes antallet af sygedage. Vask altid hænder i forbindelse med bleskift, toiletbesøg, næsepudsning, hoste/nys, medicingivning, måltider, ved kontakt med fødevarer som grøntsager, kød og æg, hvis I rører ved sår, eksem eller lignende, hvis hænderne er synligt våde eller beskidte.

- Vask hænder med mild uparfumeret sæbe, og tør hænder i et rent og tørt håndklæde. Er der ikke håndvask til rådighed, så brug håndsprit. F.eks. når I går ud af lægehuset, eller når I har handlet, og jeres datter f.eks. har kørt rundt med en lille vogn i butikken.

- Lær jeres datter at vaske hænder, så hun også gør det i børnehaven. Lær hende f.eks. en vaskehænder sang f.eks. denne med melodien Mester Jacob:

Vaske hænder, vaske hænder
Sæbe på, sæbe på
Hænderne blir rene,
Neglene blir pæne
Gnub og skrub, gnub og skrub.

- Lær hende også at nyse og hoste i serviet eller i albuen. På den måde hjælper I hende og andre med at undgå smitte via luften.

- Sørg for at rengøre hendes legetøj. Legetøj, kan ofte vaskes i opvaskemaskinen, eller det kan kommes i et stofnet eller i et pudebetræk, der kommes i vaskemaskinen. Legetøj, der ikke tåler dette kan forhåbentlig vaskes op i hånden eller tørres godt af med en fugtig klud.

- Sørg for et godt indeklima. Rengøring, udluftning, vask og skift af sengetøj er rigtig vigtigt i forhold til at forebygge sygdom. Husk også at rengøre dørhåndtag.

- Lige i forhold til mellemørebetændelse, så er det vigtigt, at jeres datter undgår at blive udsat for tobaksrøg. Undersøgelser viser, at passiv rygning øger risikoen for mellemørebetændelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Bruger jeres datter sut? I givet fald, vil det være en god idé at trappe ud af denne nu. Hun har alderen til det, og brug af sut giver også en væsentlig øget risiko for mellemørebetændelse.

Derudover så kan det også være en god idé at medtænke, om I kan forsøge at styrke jeres datters immunforsvar lidt. Det kan I gøre på forskellig vis:

- Lad hende følge vaccinationsprogrammet. Her vil hun f.eks. blive vaccineret mod Pneumokokker, der kan være årsag til akut mellemørebetændelse, lungebetændelse og bihulebetændelse.

- Hjælp hende med at spise så varieret som muligt. Jo mere varieret og sundt hun spiser, jo mere vil hun få de forskellige vitaminer, mineraler og proteiner, som hun har behov for, og som hendes immunforsvar har behov for, for at kunne fungere bedst muligt. Spiser I f.eks. fisk? Fisk indeholder vitaminer og mineraler, blandt andet selen, der virker som antioxidant, og som styrker immunforsvaret inde fra. Det kan være fisk som torsk, rødspætte, laks bagt i ovnen. Det kan også være fiskepålæg som sildepostej, rognguf, makrel i tomat, fiskefrikadeller, rejer...

- Hjælp hende med at sove godt. Hvis hun sover dårligt, så vil hendes krop have sværere ved at bekæmpe infektionener, når hun bliver syg. Og generelt vil hun have lettere ved at blive syg, hvis hun mangler søvn. Det er vigtigt, at hun sover sammenhængende og kommer igennem alle søvnens stadier, når hun sover. I stadie 1 og 2 øger hun sine motoriske færdigheder, og hendes humør bliver bedre. I stadie 3 og 4 styrkes hendes hukommelse, hendes immunforsvar, og hendes krop udskiller væksthormon, knogler og muskler styrkes og opbygges, appetitten reguleres.

- Skærm hende for kulde og træk. Det er vigtigt for vores kropstemperatur, at vi har en nogenlunde konstant kropstemperatur, fordi vores kropstemperatur er med til at regulere og forsvare os mod sygdomme. Hvis vi er syge, så stiger vores temperatur, fordi vores immunforsvar virker bedre og hurtigere, når vi har høj temperatur. På modsat vis vil immunforsvaret arbejde langsommere, hvis vi fryser.

- Brug uld som undertøj og giv hende gerne strømper og en trøje på i uld. Det er også en god idé at bruge uld som nattøj. Uld er med til regulere temperaturen, så det sikrer, at hun ikke bliver hverken for kold eller for varm. Uldens snoede fibre skaber små luftlommer omkring hendes hud, der skaber en luftig struktur, som holder hende varm, når hun sidder stille og køligere, hvis hun bevæger sig rundt. Hvis hun sveder, så kan ulden suge op til 40% af sin vægt, og hun vil stadig føle sig tør og varm (i modsætning til bomuld, der vil gøre, at hun føler sig fugtig og kold).

Det kan faktisk være en idé, at I også bruger uld til jer selv. Det kan være en god ide at sove i en undertrøje i uld, når I føler jer forkølede, har begyndende ondt i halsen osv.

Tiden vil naturligt også arbejde for jer. Det er især de første 2 år, nogle gange 3 år, som er ramt af gentagende sygedage - derefter begynder det ofte at vende. Det tager tid at bygge et immunforsvar op, men der er god grund til at tro, at det vender for jer nu og de næste måneder frem. Vi går jo den lysere tid i møde, og antallet af snotnæser bliver forhåbentlig mindre:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og sender et stort knus i jeres retning:)

Rigtig meget held og lykke, og rigtig god bedring til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt