Svar: Hovedomfang har ændret sig

27. januar 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære far (og mor)

Kæmpe stort tillykke med jeres lille baby - og velkommen til :)

Jeg kan sagtens forstå, at I er bekymrede, og at mor er blevet ked af det. Det er naturligt rigtig svært at sidde hos lægen og få at vide, at lægen er bekymret og måske vil sende jeres baby til specialist. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, selvom jeg er sundhedsplejerske og jo ikke læge :)

Jeg kan ikke ud af dit brev se, om I har en søn eller en datter, og målingerne falder lidt forskellige ud alt efter dette. Når jeg kikker på kurverne for både piger og drenge, så kan jeg godt, se at jeres baby ser ud til at falde i kurverne for hovedomfang, hvis jeg ser på hovedomfang i forhold til alder. Hvis jeg derimod kikker på en hovedomfangskurve, hvor man ser på hovedomfanget sammen med vægten, så synes jeg, at det "nøk" I taler om ser ud til at være en mindre afvigelse. Og i forhold til hovedomfang, så skal man være opmærksom på, at der altid vil være en vis måleusikkerhed...

Det er dog rigtig godt, at jeres læge har bedt jer om at komme tilbage om 3 uger, da ændringer altid er noget, man skal holde øje med. Og sådan skal I prøve at se det - sige til jer selv, at det er rigtig godt, at lægen nu følger jer og jeres baby lidt ekstra.

Man er særligt opmærksomme, hvis barnets hoved vokser meget. Der kan være forskellige sygdomme, som gør, at barnets hoved vokser mere end normalt. Det er her vigtigt at sige, at der er mange sunde og raske børn, som har et stort hoved, fordi det er arveligt i familien med store hoveder.

Hvis barnet har et stort hoved på grund af f.eks. øget mængde væske i hovedet, så vil barnet også ofte udvikle nogle neurologiske symptomer, eller barnet kan vise tydeligt ubehag, virke til at have det dårligt. Ved at opdage det i tide - netop ved at måle hovedomfang - så kan man behandle, så barnet ikke får alvorlige følger. Derfor er retningslinjerne sådan, at hvis man måler et hovedomfang, der stiger - men barnet generelt virker til at være i trivsel, har et normalt udseende og udvikler sig i normal retning, så laver lægen en ny måling efter ca. 1 måned og tager så stilling igen der. Viser det sig på dette tidspunkt, at hovedomfanget fortsat stiger i forhold til barnets vægt - så vil lægen henvise videre til børneafdelingen.

Hvis barnet har et lille hoved, hvilket det også kan have på grund af forskellige sygdomme - eller igen fordi barnet er familiært disponeret, fordi familien generelt har små hoveder - så er man ikke på samme måde bekymret. Forstået på den måde, at det ikke er helt så akut, som hvis hovedet vokser for meget. Det er dog vigtigt, at et barn med et lille hoved også altid bliver tjekket igen - og hvis hovedet ikke vokser, som man mener det bør gøre i forhold til barnets vægt, så skal barnet henvises videre til børneafdelingen, hvor man så kan finde ud af, hvad det drejer sig om. Og det lyder som om, at det netop er ...

Annonce

... dette, som jeres læge har sagt vil ske hos jer.

Det er altid vigtigt at se på, om barnet udvikler sig normalt, og I beskriver en baby, der er "veludviklet motorisk, kan sidde, tage fat, afstandsbedømme, plasker med hånden på objekter, generelt meget opmærksom på omgivelser og glad". Det tænker jeg, at jeres læge også har set og vurderet, og derfor er I blevet bedt om at komme igen til en ny måling om 3 uger.

Jeg tænker, at I må gå ud fra, at hvis lægen havde set noget ved jeres baby, som virkede unormalt - altså enten i udseende, udvikling, trivsel generelt - så ville lægen have henvist jer til børneafdelingen med det samme. Lægen lyder til at have vurderet, at man godt kan se det an i nogle uger - lave en ny måling og vurdering - og herefter kan I så blive henvist til børneafdelingen til nærmere udredning.

På børneafdelingen vil man tale med jer om graviditeten, fødslen og hele jeres forløb, og man vil også se på jeres babys udvikling, se på de forskellige målinger man har lavet siden fødslen (vægt, længde, hovedomfang), måske vil man lave en scanning af hovedet (det afhænger helt af, hvad lægerne ser) og ud fra det hele vil man så lave en samlet vurdering. Og I vil få besked om, hvad der så skal ske - måske vil man vurdere, at hovedet har en normal vækst, når man ser på, hvordan resten af kroppen vokser, måske vil man vurdere, at der er et arveligt aspekt, som man må tage hensyn til, måske vil man vurdere, at det er nødvendigt med yderligere undersøgelser...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg tænker, at det er vigtigt at få undersøgt, om alt er, som det skal være, og lægen har gjort det helt rigtige i at bede jer komme igen om 3 uger. Lægens målinger er elektroniske og derfor mest præcise, og det er disse målinger, som I bør gå ud fra. Lægen har ikke fundet det alarmerende lige nu, men tager naturligt målingerne og ændringerne alvorligt, hvilket lægen skal gøre - og I skal derfor prøve at finde roen i at I netop bliver fulgt - også selvom det er svært at være i, og ventetiden de næste uger kan være ulidelig.

Jeg forstår godt, at det kan være særlig hårdt, fordi de sidste 2 år har været rigtig hårde - også for gravide og fødende har COVID-19 givet mange udfordringer og ekstra bekymringer, og bekymringer omkring sit barn er ikke lige det, man har behov for nu. Men prøv at tænke positivt og sig til jer selv og hinanden, at det er en god ting, at jeres læge følger jeres baby, for som du selv skriver, så er der ikke noget vigtigere, og I vil naturligt jeres baby det bedste. Derfor er man nødt til at holde ekstra øje og reagere, når man oplever en ændring :)

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre, og at det ikke giver unødig bekymring. Sender jer et knus med på vejen herfra - og glæder mig til at følge jeres familie og høre, hvordan det videre går :)

Rigtig meget held og lykke med det hele - og prøv at få en rigtig god weekend sammen alle tre, når I kommer dertil :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!