Brev:
Hovedomfang har ændret sig
27. januar 2022
Alder:
6 mdr.
Hovedomfang har ændret sig
Kære Helen,
Jeg er ny i dette, både på din hjemmeside og dertil som far.
Jeg skriver med et en stærk bekymring på vegne af min kæreste, og
Mor til vores barn, da hun har haft en ubehagelig oplevelse igår til tjek af baby.
Hun har været til tjek med baby igår og hun får så afvide at baby skal til tjek hos specialister, da hovedkurven/omfanget har taget et nyk henover november-januar. Der opstår øjeblikkeligt en alvorlig tone i samtalen og besøget.
Vi kan ikke få svar. Vi googler og ser massere af sygdomme med hjerneskadet børn som bliver nævnt, primært første symptom er småt eller for lille hovedomfang.
Min partner er sensitiv overfor baby og det generelle helbred. Lockdown og andre isolationsproblemer har taget hårdt på en udadvendt og eventyrlystig sjæl.
Hun reagerer derfor “voldsomt”, emotionelt overfor disse “nyheder” eller hvad vi skal kalde elefanten i rummet.
Lægen siger ingenting og vil have os til tjek om 3 uger.
Baby ligger de sidste 4 måneder således:
September
Vægt: 6kg
Alder: 6 uger
Længde: 58 cm
Hoved: 38,3 cm
September
Vægt: 6,460 kg
Alder: 8 uger 5 dage
Længde: 60,6 cm
Hoved: 39 cm
November
Vægt: 6,880 kg
Alder: 11 uger 4 dage
Længde: 63,4 cm
Hoved: 39,7 cm
November
Vægt: 7,680
Alder: 4 mdr
Længde: 65cm
Hoved: 41
December
Vægt: 7,940kg
Alder: 4mdr 3 uger
Længde: 67,8 cm
Hoved: 41,6
Januar
Vægt 8,560 kg
Alder: 6 måneder 10 dage
Længde: 67,8 cm
Hoved: 42 cm
Jeg efterlyser klarhed og din erfaring, med udgangspunkt i dit faglige mandat. Kan du, uden at hænges op på det, spotte noget USÆDVANLIGT eller andet alarmerende?
Generelt set er baby veludviklet motorisk, kan sidde, tage fat, afstandsbedømme, plasker med hånden på objekter, generelt meget opmærksom på omgivelser og glad.
Desværre ser og overanalyserer min kæreste nu desværre baby og dets adfærd til et punkt, hvor det bliver løjerligt og utrygt og stressende for alle.
Håber på klarhed om ikke andet et fingerpeg eller en second opinion på ovennævnte.
På forhånd tak og du må lige se bort fra min, til tider ivrige retorik. Men som nybagt far er jeg naturligvis også bekymret. Vi vil naturligvis baby det bedste.
Tak og god dag
Bedste hilsner