Hovedomfang har ændret sig

27. januar 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hovedomfang har ændret sig

Kære Helen,

Jeg er ny i dette, både på din hjemmeside og dertil som far.
Jeg skriver med et en stærk bekymring på vegne af min kæreste, og
Mor til vores barn, da hun har haft en ubehagelig oplevelse igår til tjek af baby.

Hun har været til tjek med baby igår og hun får så afvide at baby skal til tjek hos specialister, da hovedkurven/omfanget har taget et nyk henover november-januar. Der opstår øjeblikkeligt en alvorlig tone i samtalen og besøget.

Vi kan ikke få svar. Vi googler og ser massere af sygdomme med hjerneskadet børn som bliver nævnt, primært første symptom er småt eller for lille hovedomfang.

Min partner er sensitiv overfor baby og det generelle helbred. Lockdown og andre isolationsproblemer har taget hårdt på en udadvendt og eventyrlystig sjæl.

Hun reagerer derfor “voldsomt”, emotionelt overfor disse “nyheder” eller hvad vi skal kalde elefanten i rummet.

Lægen siger ingenting og vil have os til tjek om 3 uger.

Baby ligger de sidste 4 måneder således:

September
Vægt: 6kg
Alder: 6 uger
Længde: 58 cm
Hoved: 38,3 cm

September
Vægt: 6,460 kg
Alder: 8 ...

Annonce

... uger 5 dage
Længde: 60,6 cm
Hoved: 39 cm

November
Vægt: 6,880 kg
Alder: 11 uger 4 dage
Længde: 63,4 cm
Hoved: 39,7 cm

November
Vægt: 7,680
Alder: 4 mdr
Længde: 65cm
Hoved: 41

December
Vægt: 7,940kg
Alder: 4mdr 3 uger
Længde: 67,8 cm
Hoved: 41,6

Januar
Vægt 8,560 kg
Alder: 6 måneder 10 dage
Længde: 67,8 cm
Hoved: 42 cm

Jeg efterlyser klarhed og din erfaring, med udgangspunkt i dit faglige mandat. Kan du, uden at hænges op på det, spotte noget USÆDVANLIGT eller andet alarmerende?

Generelt set er baby veludviklet motorisk, kan sidde, tage fat, afstandsbedømme, plasker med hånden på objekter, generelt meget opmærksom på omgivelser og glad.

Desværre ser og overanalyserer min kæreste nu desværre baby og dets adfærd til et punkt, hvor det bliver løjerligt og utrygt og stressende for alle.

Håber på klarhed om ikke andet et fingerpeg eller en second opinion på ovennævnte.

På forhånd tak og du må lige se bort fra min, til tider ivrige retorik. Men som nybagt far er jeg naturligvis også bekymret. Vi vil naturligvis baby det bedste.

Tak og god dag

Bedste hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig