Svar: Kradseri og Mildison
29. december 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Elena
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har børneeksem, det der også kaldes f.eks. atopisk eksem. Det er arveligt, så hvis I forældre har haft eksem, har jeres datter større risiko for at udvikle dette. Man ved også, at hvis børn har allergi, så kan det forværre børneeksem - allergi er IKKE årsagen til eksemen, men kan forværre, og har I f.eks. husdyr kan det være noget, som I skal være opmærksomme på, jeres datter kan også have husstøvmideallergi eller fødevareallergi... Og så rammer børneeksem ofte også børn under 1 år.
Børneeksem klør, det blusser op og huden føles irriteret og ru. Det skyldes, at huden mangler de fedtstoffer, som skal "klistre" hudcellerne sammen - ofte sammenligner man det med en mur, hvor der mangler mørtel mellem murstenene. Derfor er det vigtigt, at man søger for at tilføre huden det ekstra fedtstof.
Især i vintermånederne er perioder med børneeksem værre, fordi kulde, frost og tør luft giver en større fordamning fra huden, huden tørrer lettere ud - det gør den hos os alle, men hos børn med børneeksem er det særlig slemt.
Man forebygger børneeksem ved at smøre med fugtighedscreme flere gange dagligt og i de perioder, hvor eksemen er i udbrud, så anbefales det, at man smører med steroid-creme, f.eks. Mildison, som I har fået anbefalet.
Hormoncreme/steroidcreme indeholder binyrebarkhormon, som hæmmer eksemreaktionen i huden. Det har intet med væksthormon eller andre hormoner at gøre og påvirker derfor ikke jeres datter på den måde. Det skal ses som en behandling og bruges i den periode, hvor eksemen blusser op. Steroidcreme dæmper eksemen og det gør, at huden ikke klør og irriterer jeres datter så meget - og så virker det ofte ret hurtigt.
Når man bruger steroidcreme, så skal det naturligt bruges med omtanke, og det er vigtigt at følge lægens anvisning. Ofte vil du skulle smøre to gange dagligt f.eks. morgen og aften, og der smøres kun der, hvor eksemen sidder. Steroidcreme er uundværligt i behandlingen af eksem, og hvis man ikke behandler, så kan man risikere, at eksemen bliver værre og også at der kommer infektion i eksemen...
I løbet af dagen kan det være en god idé at smøre med andre typer creme, netop for at sikre huden ekstra fedtstof, og du må gerne smøre hende, hver gang du skifter ble osv. Du bør vælge en creme, som har et højt fedtindhold og også meget gerne creme, som bærer allergimærket "den blå krans" eller "astma allergy nordic". Du bør vælge creme eller fedtcreme - ikke lotion. En lotion indeholder for meget vand.
A-derma exomega control emollient cream, som du allerede bruger, indeholder ikke parfume, hormonforstyrrende stoffer og lignende, så den er også rigtig fin at bruge. Det er netop en creme, og den skulle også have en kløestillende effekt. Jeg ved desværre ikke, hvor højt fedtindhold den har, men så vidt jeg kan finde ud af, så anbefales det, at man smører med den en gang dagligt, da den skulle kunne give 24 timers fugtighed til huden. Den findes også i en fedtcreme- (balm) udgave og en lotion.
Et dagligt bad kan faktisk også være en god idé. Det er med til at sikre, at der ikke er bakterier på huden, og at der ikke kommer infektion i eksemen. Det er dog vigtigt, at badet er kortvarigt, og at vandet ikke er alt for varmt. Og så er det vigtigt, at du ikke giver hende et bad, lige før hun skal puttes til en lur. Huden må gerne få tid til at ånde lidt før hun puttes under en varm dyne, og det er en god idé at bruge lidt tid på at afslutte badet med netop at blive smurt ind i creme. Hvis huden bliver smurt ind lige efter badet, så vil cremen hjælpe huden med at holde på den fugtighed, som badet har givet hende.
Du kan vælge at variere mellem forskellige typer creme, for eksemen kan ændre sig og vind, vejr, årstid osv. kan godt gøre, at det vil fungere godt med lidt forskellige cremer. Du kan også vælge at bibeholde den creme du har, hvis du oplever, at det fungerer godt for jer.
Du bør undgå creme, som indeholder carbamid, da det vil svie og irritere yderligere, og det er der ikke grund til at udsætte din datter for.
Og til sidst - så skal du være opmærksom på, om den rødme hun har under halsen og på selve halsen, måske er svamp. Rigtig mange børn - især børn på jeres datters alder - får en svampeinfektion i deres dobbelthager og bag ørerne :) Der glider let lidt mælk ned på halsen og om bag ørerne, og hvis huden derfor bliver fugtig, så kan det give svamp. Dette skal behandles med en creme, som er specielt til behandling for svamp. Som du beskriver det, så lyder det umiddelbart som om, at det måske mere er svamp, hun har på halsen og ikke børneeksem - hvor de tørre røde pletter lyder som eksem :)
Det lyder derfor som om, at I skal igang med lidt forskellige cremer, som alle virker lidt forskelligt og som skal bruges forskellige steder på kroppen:)
Håber du er hjulpet videre på vej - og rigtig glædelig jul og godt nytår!
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske