Svar: Kradseri og Mildison

29. december 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Elena

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har børneeksem, det der også kaldes f.eks. atopisk eksem. Det er arveligt, så hvis I forældre har haft eksem, har jeres datter større risiko for at udvikle dette. Man ved også, at hvis børn har allergi, så kan det forværre børneeksem - allergi er IKKE årsagen til eksemen, men kan forværre, og har I f.eks. husdyr kan det være noget, som I skal være opmærksomme på, jeres datter kan også have husstøvmideallergi eller fødevareallergi... Og så rammer børneeksem ofte også børn under 1 år.

Børneeksem klør, det blusser op og huden føles irriteret og ru. Det skyldes, at huden mangler de fedtstoffer, som skal "klistre" hudcellerne sammen - ofte sammenligner man det med en mur, hvor der mangler mørtel mellem murstenene. Derfor er det vigtigt, at man søger for at tilføre huden det ekstra fedtstof.

Især i vintermånederne er perioder med børneeksem værre, fordi kulde, frost og tør luft giver en større fordamning fra huden, huden tørrer lettere ud - det gør den hos os alle, men hos børn med børneeksem er det særlig slemt.

Man forebygger børneeksem ved at smøre med fugtighedscreme flere gange dagligt og i de perioder, hvor eksemen er i udbrud, så anbefales det, at man smører med steroid-creme, f.eks. Mildison, som I har fået anbefalet.

Hormoncreme/steroidcreme indeholder binyrebarkhormon, som hæmmer eksemreaktionen i huden. Det har intet med væksthormon eller andre hormoner at gøre og påvirker derfor ikke jeres datter på den måde. Det skal ses som en behandling og bruges i den periode, hvor eksemen blusser op. Steroidcreme dæmper eksemen og det gør, at huden ikke klør og irriterer jeres datter så meget - og så virker det ofte ret hurtigt.

Når man bruger steroidcreme, så skal det naturligt bruges med omtanke, og det er vigtigt at følge lægens anvisning. Ofte vil du skulle smøre to gange dagligt f.eks. morgen og aften, og der smøres kun der, hvor eksemen sidder. Steroidcreme er uundværligt i behandlingen af eksem, og hvis man ikke behandler, så kan man risikere, at eksemen bliver værre og også at der kommer infektion i eksemen...

I løbet af dagen kan det være en god idé at smøre med andre typer creme, netop for at sikre huden ekstra fedtstof, og du må gerne smøre hende, hver gang du skifter ble osv. Du bør vælge en creme, som har et højt fedtindhold og også meget gerne creme, som bærer allergimærket "den blå krans" eller "astma allergy ...

Annonce

... nordic". Du bør vælge creme eller fedtcreme - ikke lotion. En lotion indeholder for meget vand.

A-derma exomega control emollient cream, som du allerede bruger, indeholder ikke parfume, hormonforstyrrende stoffer og lignende, så den er også rigtig fin at bruge. Det er netop en creme, og den skulle også have en kløestillende effekt. Jeg ved desværre ikke, hvor højt fedtindhold den har, men så vidt jeg kan finde ud af, så anbefales det, at man smører med den en gang dagligt, da den skulle kunne give 24 timers fugtighed til huden. Den findes også i en fedtcreme- (balm) udgave og en lotion.

Et dagligt bad kan faktisk også være en god idé. Det er med til at sikre, at der ikke er bakterier på huden, og at der ikke kommer infektion i eksemen. Det er dog vigtigt, at badet er kortvarigt, og at vandet ikke er alt for varmt. Og så er det vigtigt, at du ikke giver hende et bad, lige før hun skal puttes til en lur. Huden må gerne få tid til at ånde lidt før hun puttes under en varm dyne, og det er en god idé at bruge lidt tid på at afslutte badet med netop at blive smurt ind i creme. Hvis huden bliver smurt ind lige efter badet, så vil cremen hjælpe huden med at holde på den fugtighed, som badet har givet hende.

Du kan vælge at variere mellem forskellige typer creme, for eksemen kan ændre sig og vind, vejr, årstid osv. kan godt gøre, at det vil fungere godt med lidt forskellige cremer. Du kan også vælge at bibeholde den creme du har, hvis du oplever, at det fungerer godt for jer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du bør undgå creme, som indeholder carbamid, da det vil svie og irritere yderligere, og det er der ikke grund til at udsætte din datter for.

Og til sidst - så skal du være opmærksom på, om den rødme hun har under halsen og på selve halsen, måske er svamp. Rigtig mange børn - især børn på jeres datters alder - får en svampeinfektion i deres dobbelthager og bag ørerne :) Der glider let lidt mælk ned på halsen og om bag ørerne, og hvis huden derfor bliver fugtig, så kan det give svamp. Dette skal behandles med en creme, som er specielt til behandling for svamp. Som du beskriver det, så lyder det umiddelbart som om, at det måske mere er svamp, hun har på halsen og ikke børneeksem - hvor de tørre røde pletter lyder som eksem :)

Det lyder derfor som om, at I skal igang med lidt forskellige cremer, som alle virker lidt forskelligt og som skal bruges forskellige steder på kroppen:)

Håber du er hjulpet videre på vej - og rigtig glædelig jul og godt nytår!

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.