Svar: Danskvand med citrus
31. juli 2021
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Tak for dit spørgsmål :)
- Og kæmpe stort tillykke med, at du har fået en lille dreng, hvor dejligt:)
Danskvand er et gammelt husmoderråd mod svamp. Det er dog danskvandet, som virker og ikke "citrus". Dansk vand har en sur pH som skulle hæmme svampevækst.
Belægningerne i din drengs mund kan fjernes med lidt gaze eller et tyndt stykke stof, som du dypper i danskvand og så fjerner med din finger. Det er også en god idé, hvis du vasker dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning.
Du skal derudover være opmærksom på, at hvis han bruger sut eller flaske, eller ammer med ammebrik eller lignende, så skal alle dele koges dagligt i 10 minutter. Det gælder også, hvis du bruger brystpumpe og malker ud.
Det er godt, hvis du kan lade dine bryster lufttørre imellem amningerne, så de får luft og lys, det kan også være med til at hæmme svampevækst.
Det er godt at skifte ammeindlæg ved hver amning, så længe I har problemer med svamp. Nogen mener at ammeindlæg i uld er gode, når man har problemer med svamp, da uld kan være med til at dræbe bakterierne. Andre mener, at man bør bruge engangs ammeindlæg og skifte dem hver gang. I hvert fald bør du være ekstra opmærksom på hygiejnen omkring brystet.
Det er en god idé at bruge en BH af bomuld og ikke kunststof, da bomuld giver et bedre "hud-miljø", som nedsætter svampevækst.
Du bør vaske Bh, sengetøj og håndklæder ved mindst 60 grader...
Du bør være tilbageholdende med at spise søde sager, slik og andet, da nogen mener at "sukker" kan få svampen til at vokse.
Du kan til gengæld have glæde af at spise surmælksprodukter eller mælkesyrebakterier.
Hvis intet af ovenstående hjælper, så vil det være godt at få medicinsk behandling, og det er vigtigt at både du og din dreng bliver behandlet, ellers vil I smitte hinanden igen og igen. Behandlingen kan f.eks. være en creme eller mundgel, som du både smører på brystet og i munden på din dreng.
Vær opmærksom på, at hvis han har svamp i munden, kan han også have det i bleområdet og skal derfor også behandles der.
Og så tilbage til dit egentlige spørgsmål omkring danskvand. Du må gerne bruge danskvand til at rense ham i munden med, når det er for at behandle svamp/trøske. Du skal sikre dig, at han ikke drikker danskvandet, men at det så vidt muligt kun bruges til at behandle med - synker han noget af det, så er det okay, men han skal som udgangspunkt ikke drikke danskvand :)
Der er som udgangspunkt ikke grund til at give ham citrus, da det er dansk vands pHværdi som skulle have effekt, og jeg tror ikke den ændrer sig ved at der kommer citrus i vandet... Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er citrus i danskvand dog ikke skadeligt. Det er tilsat aroma og ikke frugtsyre, så det påvirker ikke tænderne (men nu har din dreng jo endnu ikke tænder).
Så.. du må gerne rense hans mund med danskvand, blot være opmærksom på, at han ikke skal drikke danskvand, og der sker sandsynligvis ikke noget ved, at du bruger danskvand med citrus. Jeg vil dog sige, at hvis du har brugt dansk vand i flere dage, og der ikke er nogen effekt, så lyder det som om, at der er behov for en anden behandling, og det vil være godt, at du drøfter det med din læge :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske