Svar: Diarre/hyppig afføring på 10. dagen
10. december 2020
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mama
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det er rigtig godt, at du har været forbi jeres læge, som skønner alt er okay, så længe din dreng spiser, virker glade og generelt er helt upåvirket af den maveinfektion, som han lyder til at have :)
En maveinfektion kan godt vare 14 dage, før der begynder at ske bedring. Når han ikke er ældre end han er, så anbefales det dog ofte, at du søger læge efter 10 dage, hvis der ikke er nogen bedring, men det har du jo netop også gjort.
Det er rigtig godt, hvis du i den periode, hvor maveinfektionen står op, kan sikre din dreng ekstra væske og naturligvis holde øje med, at han ikke blive alment påvirket - han skal drikke vække nok, han må på ingen måde virke sløv, få feber osv. Og du skal naturligvis observere ham tæt.
Derudover er det vigtigt, at du koger vandet til hans erstatning og lige nu kun laver én flaske af gangen. Det er fint at fortsætte med Nutramigen, da det er det, han er vant til at få og trives med. Det er også en god idé, at du giver ham f.eks. Duoloac og Bio Gaia, så han får lidt ekstra mælkesyrebakterier, der forhåbentlig kan være med til at stabilisere maven.
Du nævner, at lige før hans diarré startede skiftede du over til Ellas Kitchen og havde ellers givet hjemmelavet mos. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at der er en sammenhæng mellem den færdiglavede babymad og hans pludselige meget aktive mave, og derfor synes jeg, at du skal prøve at gå tilbage din hjemmelavede grød og mos og holde pause fra den færdiglavede mad.
Du skal ikke stoppe med skemaden, han er glad for sin skemad og spiser gerne og det er vigtigt og godt. Men du skal give ham hjemmelavet mad og det vil være rigtig godt, at du bruger Nutramigen i den hjemmelavede mad, da hans mave er vant til at få dette, og det kan i sig selv også hjælpe. Derudover vil det være godt, hvis du kan lave grød og mos med så rene fødevare som muligt, altså undgå at blande alt for meget sammen, men prioritere det lidt mere simple, så hans mave ikke har for meget at arbejde med.
Det vil være en god idé at give ham fint revet æble eller hjemmelavet æblemos, som topping på en grød, og det vil være godt at bruge f.eks. lidt kogte ris i en grøntsagsmos. Du kan også forsøge med lidt most banan, da det har ry for at kunne være lidt "stoppende". Du bør dog ikke give ham f.eks. sveske- eller blommemos, da det kan sætte ekstra gang i maven.
Maveinfektion er netop kendetegnet ved, at der er meget hyppige afføringer, og at der kan være slim i afføringen. Slim i afføringen ses ofte i forbindelse med infektioner af virus eller bakterier, men også orm kan f.eks. give slimede afføringer. At din dreng har slim i afføringen på nuværende tidspunkt er normalt, da det hænger sammen med den maveinfektion han har. At han tidligere har haft slim i afføringen kan godt være normalt for ham, det er der børn som har, uden at man kan forklare årsagen.
Det er også helt normalt, at maden kommer ufordøjet ud, når han har en maveinfektion. Han optager ikke maden på samme måde, og de forskellige fødevarer ryger nærmest bare igennem systemet - derfor er det særlig vigtigt, at du er opmærksom på at give ham skånekost, koge vandet til hans erstatning osv. Som alt sammen kan være med til at nedsætte hastigheden maden kommer igennem systemet på.
Med hensyn til afføringsprøver, så forstår jeg ikke helt, hvis jeres læge har sagt, at det "bare viser om han har en salmonella forgiftning eller lignende". Salmonella er en bakterie, som kan behandles med antibiotika - hvor andre vira, der giver maveinfektioner ikke kan behandles med antibiotika, netop fordi der er tale om vira. Umiddelbart tror jeg ikke, at din dreng har salmonella, da hans sygdomsbillede så ville være et andet - han ville være meget mere utilpas, have feber og være dårlig - og han har det jo godt, trods sin meget aktive mave.. det er sandsynligvis derfor lægen tager det så roligt. En afføringsprøve skal dog være med til at fastslå, hvorvidt der er tale om vira eller bakterier, så man netop kan finde ud af, om han skal behandles med antibiotika eller ej:)
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hans mave, og at du går og tænker på, om det kan have noget at gøre med al den antibiotika, han fik som helt nyfødt. Det er dog vigtigt, at du ved, at det var nødvendigt, at han blev behandlet. Han havde en streptokok-B infektion, som kan være meget farlig for nyfødte børn. Det kan blandt andet give en øget risiko for blodforgiftning og meningitis... Så det var rigtig godt, at du reagerede så hurtigt, fik ham indlagt og behandlingen sat igang! Du gjorde det eneste rigtige, og derfor er det vigtigt, at du ikke går og føler, at du har gjort noget forkert.
Der skal nok komme styr på hans mave igen hen af vejen. Han bliver naturligt også ældre, hans mavetarmsystem modnes hele tiden, lige nu har han "bare" fået en maveinfektion oveni, hvilket er super hårdt, men han er okay :)
Og nej, du skal ikke tage maden fra ham, men give ham mere skånekost, lave maden selv, koge vandet osv. jf. ovenstående og tidligere svar :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - knus herfra - og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske