Svar: Opstart af mad giver slemme mavekneb
14. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Johanne
Tak for dit brev :)
Dit lyder voldsomt, at din datter efter kun 1 teskefuld grød eller mos reagerer så voldsomt som du beskriver - og det lyder faktisk som om, at det er noget du skal tale med lægen om. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun reagerer på et eller andet og tvivle bør komme hende til gode - og jeg tænker, at det måske var en idé med en henvisning til børneafdelingen...
Det anbefales ikke at sætte hende på diæt, uden at lægen er inde over og heldigvis virker hun meget glad og interesseret i mad, så det skal du endelig udnytte. Giv hende også meget gerne ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden, som hun kan sidde med, sutte og gnaske igennem, så hendes naturlige lyst og interesse for mad bibeholdes. Det vil samtidig styrke hendes mundmotoriske udvikling og vil naturligt sætte lidt gang i spytsekretionen, ligesom der også vil komme lidt ned i maven, som så forhåbentlig stille og roligt vænner sig til det.
Du kan med fordel lave hendes grød og mos på din mælk, så forskellen ikke er så stor fra det hun kender. Da hun indtil nu har trives med din mælk, så burde hun ikke have problemer med lactose - modermælk har et højt indhold af lactose - men igen, det bør tjekkes af lægen.
Ligesom børn kan lide af mælkeallergi og derfor skal ammes eller tilbydes højt hydrolyceret erstatning, så vil nogle børn også kunne reagere på disse erstatninger. I disse tilfælde giver man en modermælkserstatning, hvor proteindelen består af frie aminosyrer - f.eks. Nutramigen, Pregestimil, Neocate, Puramino eller Alfamino. Disse erstatninger er også lactosefri, hvis det er dette, som er problemet.
Hvis du fortsat ammer meget hyppigt dagen igennem, så kan du forsøge at lægge amningerne sådan, at hun får lidt mælk kortvarigt før du giver hende skemaden, så hun allerede har lidt af din mælk i maven, når grød eller mos kommer derned - og så kan du amme hende igen efterfølgende. Ellers er det en god idé, at du også forsøger at ilægge lidt pauser undervejs i løbet af dagen, så hendes mave også får hvile og hjælpes til at bearbejde det som er der, hjælpes til at finde ro. Hvis der hele tiden er enten mælk eller skemad i maven, så arbejder hendes system jo på højtryk, hvilket også er hårdt for hende.
Og ja, så synes jeg som sagt, at det vil være helt relevant, at du kontakter jeres læge og drøfter med ham hende, om ikke det vil være relevant med yderligere undersøgelser. Det er rigtig synd for lillepigen, at hun skal have så ondt i maven og tydeligt reagere på så lidt skemad, det synes jeg bør undersøges nærmere :)
Tal også med lægen om, hvis du giver din datter naturlægemidler og kosttilskud. Jeg forstår godt bevæggrundende for dette, men Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet, at naturlægemidler ikke bør anvendes til børn under 2 år uden lægens anvisning. Dertil kommer, at jo mere forskelligt hun har i maven, jo mere vil hendes mave sandsynligvis skulle arbejde...
Vær også opmærksom på at en del urte-te ikke bør gives til små børn. På nettet kan du finde mange artikler, som anbefaler f.eks. fennikel- og kamillete til børn med koliklignende symptomer, men Fødevarestyrelsen har i februar 2020 sendt en advarsel ud om, at man ikke bør give disse former for te til børn. Det ved jeg ikke om du gør, men vil blot nævne det for en sikkerhedsskyld :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at lægen vil hjælpe dig og lillepigen videre :) Sender et stort knus med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske