Brev:
Opstart af mad giver slemme mavekneb
14. juli 2020
Alder:
6 mdr.
Opstart af mad giver slemme mavekneb
Kære Helen
Tak for dit svar på min tidligere henvendelse angående min datter på 6 måneder som har mavekneb døgnet rundt.
Jeg er den seneste måneds tid startet med at give min datter lidt fast føde. Hun viser stor interesse for mad. Indtil nu har alt jeg har givet hende af mad desværre blot forværret maveknebene således at hun er gået fra at skrige/vride sig/krumme sammen hver 5. -10. - 30. min natten lang til at maveknebene nu kommer endnu oftere (hver 2. - 5. - 10. min) samtidig med at hun nu skriger endnu højere og det lyder som om at maveknebene er en del værre for hende.
Jeg har forsøgt mig med rismelsgrød, hirsegrød, havregrød, majsgrød - både de almindelige slags og de langtidsristede 'Din første grød' fra Aurion som skulle være nemmere at fordøje. Af mos har jeg forsøgt hjemmelavet ren kartoffelmos, ren gulerodsmos, ren sød-kartoffelmos samt en købe-mos med æble og pastinak (til 4 mdr). Maveknebene er værst hvis jeg giver maden om aftenen.
Lige nu giver jeg ca 1tsk Aurion grød med kogt afkølet vand til hver morgen for at holde hende interesseret i mad (jeg giver det i mikro-portioner så hun tror hun får mere), da jeg har erfaret at hvis jeg giver mere end det så er der ingen af os der sover om natten. Når nætterne står på gråd og hun ikke sover, virker hun selvfølgelig træt og irritabel hele dagen lang og det dræner hele vores energi. Jeg har også forsøgt at fordele måltidet over flere omgange (morgen, frokost, aften) men det var heller ikke et hit.
Hun lever derfor stadig primært af min brystmælk og jeg er begyndt at spekulere på om hun kan være allergisk (laktose intoleranse) overfor den - men hun tager fint på i vægt og jeg ved det er meget sjældent at en baby er det og det er for 'dyrebart' for mig at afprøve da jeg ville risikere at hun ikke vil tage bryst igen efter en pause (bryst er det eneste jeg kan berolige hende med om aftenen). Jeg har testet om det er komælk (mælkeprotein) hun ikke kan tåle ved at afholde mig selv fra komælk i 3 uger og det var det ikke.
Har du et råd eller to til hvordan jeg skal gå frem langsomt med sådan en sart mave?
Hilsen Johanne