Svar: Mor på diæt
17. april 2019
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Det lyder som om, at man mistænker, at du har allergi, og at man i den forbindelse vil fjerne visse fødevarer fra din kost - og efter diætperioden så provokere dig med de pågældende fødevarer, hvor man så vil observere dig, når du indtager de mistænkte fødevarer eller tilsætningsstoffer igen. Hvis du får symptomer, når du spiser den mistænkte fødevare under provokation, så skal du undgå denne fødevare fremover. Hvis du ikke får nogen symptomer ved indtagelse, så kan du forsætte med at spise den pågældende fødevare...
Du må stadig spise kød, frugt, grøntsager, men skal leve uden gluten, mælk og præfabrikerede fødevarer i en periode. Og med den alder din dreng har nu, hvor han er 1.5 år, så tænker jeg godt, at du kan gøre dette uden problemer. Han har jo en alder, hvor han selv spiser sundt og varieret - det er ikke amningen 1-2 gange dagligt, som sikrer hans ernæringsbehov, det er hans generelle indtag af varieret mad. Selvom modermælken naturligt giver ham forskellige antistoffer og indholdet af f.eks. kalk og fedtstyrer også kan være højt og vigtigt afhængig af din normale kostsammensætning og mælkeindtag, så vil amningen på dette tidspunkt være mest tryghed og nærhed for jer begge - hvilket også er rigtig meget værd.
Mine overvejelser går således ikke så meget på, hvorvidt din dreng vil komme til at mangle næringstoffer i perioden, men mere på, at du faktisk godt kan risikere, at amningen stopper. Når du går på en diæt og ændrer din kost voldsomt i forhold til tidligere, så vil der være en risiko for, at din mælk ændrer smag. Og det er dette din dreng kan reagere på. Hvis din mælk pludselig smager anderledes, så kan du derfor risikere, at han vil afvise brystet, fordi det er "forkert" for ham. Det er ikke sikkert, men det kan ske, og det skal du naturligvis være forberedt på.
Når du skriver, at du ikke føler, at hverken du eller din dreng er parate til at stoppe amning, så skal du derfor have in mente, at du kan risikere, at amningen stopper. Du kan sagtens give ham de næringstoffer, han har behov for via en almindelig sund kost, og han må jo meget gerne spise nogle af de ting, som du ikke selv spiser og drikker. Han skal ikke være på diæt :) Tryghed og nærhed kan han også få på anden vis - han kan sagtens være tæt med mor, I kan sagtens kysse, kramme, nusse og være hud mod hud, uden at han behøver blive ammet. Men du skal naturligt være parat til det, hvis han viser sig at vælge brystet fra :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre i din beslutning om, hvad der er vigtigst for dig, og hvad du vil have det bedst med :)
Rigtig god påske - og held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske