Svar: Mor på diæt

17. april 2019

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)

Det lyder som om, at man mistænker, at du har allergi, og at man i den forbindelse vil fjerne visse fødevarer fra din kost - og efter diætperioden så provokere dig med de pågældende fødevarer, hvor man så vil observere dig, når du indtager de mistænkte fødevarer eller tilsætningsstoffer igen. Hvis du får symptomer, når du spiser den mistænkte fødevare under provokation, så skal du undgå denne fødevare fremover. Hvis du ikke får nogen symptomer ved indtagelse, så kan du forsætte med at spise den pågældende fødevare...

Du må stadig spise kød, frugt, grøntsager, men skal leve uden gluten, mælk og præfabrikerede fødevarer i en periode. Og med den alder din dreng har nu, hvor han er 1.5 år, så tænker jeg godt, at du kan gøre dette uden problemer. Han har jo en alder, hvor han selv spiser sundt og varieret - det er ikke amningen 1-2 gange dagligt, som sikrer hans ernæringsbehov, det er hans generelle indtag af varieret mad. Selvom modermælken naturligt giver ham forskellige antistoffer og indholdet af f.eks. kalk og fedtstyrer også kan være højt og vigtigt afhængig af din normale kostsammensætning og mælkeindtag, så vil amningen på dette tidspunkt være mest tryghed og nærhed for jer begge - hvilket også er rigtig meget værd.

Mine overvejelser går således ikke ...

Annonce

... så meget på, hvorvidt din dreng vil komme til at mangle næringstoffer i perioden, men mere på, at du faktisk godt kan risikere, at amningen stopper. Når du går på en diæt og ændrer din kost voldsomt i forhold til tidligere, så vil der være en risiko for, at din mælk ændrer smag. Og det er dette din dreng kan reagere på. Hvis din mælk pludselig smager anderledes, så kan du derfor risikere, at han vil afvise brystet, fordi det er "forkert" for ham. Det er ikke sikkert, men det kan ske, og det skal du naturligvis være forberedt på.

Når du skriver, at du ikke føler, at hverken du eller din dreng er parate til at stoppe amning, så skal du derfor have in mente, at du kan risikere, at amningen stopper. Du kan sagtens give ham de næringstoffer, han har behov for via en almindelig sund kost, og han må jo meget gerne spise nogle af de ting, som du ikke selv spiser og drikker. Han skal ikke være på diæt :) Tryghed og nærhed kan han også få på anden vis - han kan sagtens være tæt med mor, I kan sagtens kysse, kramme, nusse og være hud mod hud, uden at han behøver blive ammet. Men du skal naturligt være parat til det, hvis han viser sig at vælge brystet fra :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre i din beslutning om, hvad der er vigtigst for dig, og hvad du vil have det bedst med :)

Rigtig god påske - og held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin