Brev:
Mor på diæt
17. april 2019
Alder:
18 mdr.
Mor på diæt
Hej Helen.
Jeg har en dreng på 1½ år, som jeg stadig ammer et par gange dagligt. Imidlertid skal jeg meget på gerne på "eliminationsdiæt", da der sandsynligvis er en eller anden fødevare, jeg reagerer på.
Derfor skal jeg i 2 uger leve uden: gluten (hvilket jeg gør i forvejen), mælk, præfabrikerede fødevarer mm. Med andre ord nærmest kun leve af lyst kød, nogle typer af frugt, grøntsager, vand og nogle fedtstoffer - Det er ikke meningen, at man skal være i kalorieunderskud, men det kommer man måske nemt når brød og pasta og rødt kød udelukkes fra kosten? Man bør derimod få alle nødvendige næringsstoffer imens og man må gerne tage en multivitamin og omega3 olie. Herefter skal de forskellige fødevarer reintroduceres igen lidt efter lidt, alt efter om symptomerne kommer tilbage.
Er virkelig plaget af symptomerne (kløende eksem), så jeg er meget indstillet på at gennemføre nu.
Synes du, det er forsvarligt at følge en kostplan med så mange restriktioner, når jeg stadig ammer? Min søn spiser meget fint og varieret og ammer 1-2 gange om dagen.
Min bekymring går på, hvis jeg taber vægt imens, og det evt. vil medføre udskillelse af affaldsstoffer i mælken.
Er lidt fanget mellem mit ønske om fortsat amning - og min desperation for at finde ud af hvilken fødevare/fødevarer (udover gluten) jeg reagerer på.
Den læge, der har anbefalet eliminationsdiæten har blot spurgt, om det alligevel ikke er ved at være på tide at stoppe med at amme? Men jeg føler ikke at hverken min søn eller jeg er helt klar til det ;-)
Hilsen