Svar: Umodne øjenmuskler?
1. januar 2019
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og velkommen til :) Det er rigtig godt du skriver! :)
Hos det nyfødte barn er synet sløret, og det helt lille barn kan heller ikke se farver. I løbet af den første månedstid bliver barnets syn mere og mere klart og omkring 5-7 ugers alderen begynder barnet at kunne se farver. Barnets øjenmuskulatur er dog stadig umoden, og det er helt naturligt, at spædbarnet har svært ved at koordinere sine øjenbevægelser... men omkring 3-4 måneders alderen vil de fleste forældre opleve, at barnet har "parallelle øjne" :)
Samsynet - det vil sige evne til at koble synet fra hvert øje til et billede - udvikles fra omkring 4 måneders alderen og op mod 2 års alderen. Hos en del af de 0-1 årige børn vil man opleve skelen, og det lyder det som om er tilfældet hos jer. Jeres datter lyder til at have det man kalder "indadskelen", hvor det ene øje drejer ind mod næsen... Det er den hyppigste form for skelen. Børn kan også have "udadskelen", som er mere usædvanlig.
Jeres datter bør ses af en øjenlæge, som har forstand på at se på så lille et barn. Der kan godt være ventetid på at komme til øjenlæge, og derfor er det vigtigt, at I får en tid så hurtigt som muligt. Det kan også være nødvendigt, at jeres datter bliver set af en skeleterapeut. Du kan evt. ringe til din læge og spørge om lægen har et forslag til, hvilken øjenlæge du skal kontakte, lægen vil evt. henvise til sygehuset... Du kan også selv ringe til øjenlæger i jeres område og høre, hvordan du skal forholde dig, og hvor lang ventetid der vil være...
Tidligere så man "skelen an" - ofte indtil skolealderen. Det gør man ikke mere. I dag er man meget opmærksom på at få undersøgt barnet tidligt - først finde ud af, om barnet skal have briller og på den måde hjælpes med at korrigere synet, og så vil man også vurdere, om barnet kan have brug for en operation. Man er i dag meget opmærksom på at operere barnet før det fylder 2 år, nogle gange før 1 års alderen...
Operation kan foregå på to måder. Hvis der kun er tale om en lille indaddrejning af øjet, så vil man kunne behandle med Botox i øjets indaddrejende muskel. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så vil man kirurgisk gå ind og flytte tilhæftningen af den pågældende øjenmuskel. Hvis dette er nødvendigt, så vil barnet være fuldt bedøvet og selve indgrebet vil tage ca. 30 minutter. Barnet vil efterfølgende skulle følges, så man kontrollerer at synet udvikler sig som forventeligt, og omkring 3 års alderen vil man forvente at barnet har samsyn.
Hvis et barn skeler, så vil det altid være risiko for at barnet får "et dovent øje". Det betyder, at barnets øjne ikke udvikler sig ens, synsbanerne til det ene øje vil ikke blive stimuleret, og det vil medføre permanent nedsat syn på det ene øje. Derfor er det vigtigt, at man behandler skelen, og jo yngre barnet er, jo lettere vil det være at behandle :)
Så... ring til jeres læge eller ring direkte til en øjenlæge, som kan undersøge jeres datters øjne og finde ud af, hvad hun har behov for :)
Du kan læse mere på hjemmesiden altomskelen.dk, og hvis jeres datter skal have briller, kan det være en god idé at læse på barnmedbriller.dk :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske