Svar: Umodne øjenmuskler?

1. januar 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev - og velkommen til :) Det er rigtig godt du skriver! :)

Hos det nyfødte barn er synet sløret, og det helt lille barn kan heller ikke se farver. I løbet af den første månedstid bliver barnets syn mere og mere klart og omkring 5-7 ugers alderen begynder barnet at kunne se farver. Barnets øjenmuskulatur er dog stadig umoden, og det er helt naturligt, at spædbarnet har svært ved at koordinere sine øjenbevægelser... men omkring 3-4 måneders alderen vil de fleste forældre opleve, at barnet har "parallelle øjne" :)

Samsynet - det vil sige evne til at koble synet fra hvert øje til et billede - udvikles fra omkring 4 måneders alderen og op mod 2 års alderen. Hos en del af de 0-1 årige børn vil man opleve skelen, og det lyder det som om er tilfældet hos jer. Jeres datter lyder til at have det man kalder "indadskelen", hvor det ene øje drejer ind mod næsen... Det er den hyppigste form for skelen. Børn kan også have "udadskelen", som er mere usædvanlig.

Jeres datter bør ses af en øjenlæge, som har forstand på at se på så lille et barn. Der kan godt være ventetid på at komme til øjenlæge, og derfor er det vigtigt, at I får en tid så hurtigt som muligt. Det kan også være nødvendigt, at jeres datter bliver set af en skeleterapeut. Du kan evt. ringe til din læge og spørge om lægen har et forslag til, hvilken øjenlæge du skal kontakte, lægen vil evt. henvise til sygehuset... Du kan også selv ringe til øjenlæger i jeres område og høre, hvordan du skal forholde dig, og hvor lang ventetid der vil være...

Tidligere så man "skelen an" - ofte indtil ...

Annonce

... skolealderen. Det gør man ikke mere. I dag er man meget opmærksom på at få undersøgt barnet tidligt - først finde ud af, om barnet skal have briller og på den måde hjælpes med at korrigere synet, og så vil man også vurdere, om barnet kan have brug for en operation. Man er i dag meget opmærksom på at operere barnet før det fylder 2 år, nogle gange før 1 års alderen...

Operation kan foregå på to måder. Hvis der kun er tale om en lille indaddrejning af øjet, så vil man kunne behandle med Botox i øjets indaddrejende muskel. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så vil man kirurgisk gå ind og flytte tilhæftningen af den pågældende øjenmuskel. Hvis dette er nødvendigt, så vil barnet være fuldt bedøvet og selve indgrebet vil tage ca. 30 minutter. Barnet vil efterfølgende skulle følges, så man kontrollerer at synet udvikler sig som forventeligt, og omkring 3 års alderen vil man forvente at barnet har samsyn.

Hvis et barn skeler, så vil det altid være risiko for at barnet får "et dovent øje". Det betyder, at barnets øjne ikke udvikler sig ens, synsbanerne til det ene øje vil ikke blive stimuleret, og det vil medføre permanent nedsat syn på det ene øje. Derfor er det vigtigt, at man behandler skelen, og jo yngre barnet er, jo lettere vil det være at behandle :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Så... ring til jeres læge eller ring direkte til en øjenlæge, som kan undersøge jeres datters øjne og finde ud af, hvad hun har behov for :)

Du kan læse mere på hjemmesiden altomskelen.dk, og hvis jeres datter skal have briller, kan det være en god idé at læse på barnmedbriller.dk :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.