Svar: Synken
24. november 2013
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til:)
Jeg synes faktisk, at du skal bestille en tid hos øre-næse-hals læge. Det kan du gøre uden henvisning, og jeg synes det vil være relevant lige at få lægen (det er jo en special læge) til at tjekke om der kan være fysiologiske årsager til, at din dreng synker mere end normalt. Han kan jo have hævede mandler, polypper eller andet, som kan være årsagen, og det er vigtigt at få afklaret.
Du fortæller, at du selv har problemet, og at du har gået til talepædagog. Du har fået øvelser, som du skal lave dagligt og en del af dit problem er, at du har for spændte muskler. Jeg ved ikke om noget sådan kan være arveligt - men det kan da være relevant at være opmærksom på. Du kan evt. tale med din egen talepædagog om det, hvis I stadig har kontakt. Du kan også prøve at ringe til kommunens talepædagog. Denne sidder ofte under Børne-Ungeafdelingen eller under PPR.
Det er ikke sikker at talepædagogen vil se din dreng, når han ikke er mere end 2.5 år, men det kan være relevant at medtænke behovet for at se talepædagogen senere, når han begynder at tale mere - hvis du fornemmer, at det også kan påvirke hans sprog.
Og ja - så er der naturligvis også det med at han spejler sig i dig - børn gør ofte det de ser os gøre og ikke det vi siger. De efterligner os på mange måder. Så du skal naturligvis være opmærksom på, hvor meget du selv synker og hvad han lægger mærke til. Man kan f.eks. nogle gange også se at børn begynder at bide negle, hvis forældrene også gør det... så jeg kunne forestille mig at det at "synke ekstra" også kunne være noget som barnet ser og derfor måske også begynder at gøre - men jeg ved det naturligvis ikke...
Og så skal du også være opmærksom på, hvordan du reagerer og hvor meget opmærksomhed du giver det. Hvis du giver det meget fokus, så er der naturligt en risiko for at den "vane", hvis det er en vane, bliver forstærket hos din dreng, så jo mindre fokus det får, jo mindre vil han måske gøre det:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske