Svar: Synken

24. november 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Tak for dit brev og velkommen til:)

Jeg synes faktisk, at du skal bestille en tid hos øre-næse-hals læge. Det kan du gøre uden henvisning, og jeg synes det vil være relevant lige at få lægen (det er jo en special læge) til at tjekke om der kan være fysiologiske årsager til, at din dreng synker mere end normalt. Han kan jo have hævede mandler, polypper eller andet, som kan være årsagen, og det er vigtigt at få afklaret.

Du fortæller, at du selv har problemet, og at du har gået til talepædagog. Du har fået øvelser, som du skal lave dagligt og en del af dit problem er, at du har for spændte muskler. Jeg ved ikke om noget sådan kan være arveligt - men det kan da være relevant at være opmærksom på. Du kan evt. tale med din egen talepædagog om det, hvis I stadig har kontakt. Du kan også prøve at ringe til kommunens talepædagog. Denne sidder ofte under Børne-Ungeafdelingen eller under PPR.

Det er ikke sikker at talepædagogen vil se din dreng, når han ikke er mere end 2.5 år, men det kan være ...

Annonce

... relevant at medtænke behovet for at se talepædagogen senere, når han begynder at tale mere - hvis du fornemmer, at det også kan påvirke hans sprog.

Og ja - så er der naturligvis også det med at han spejler sig i dig - børn gør ofte det de ser os gøre og ikke det vi siger. De efterligner os på mange måder. Så du skal naturligvis være opmærksom på, hvor meget du selv synker og hvad han lægger mærke til. Man kan f.eks. nogle gange også se at børn begynder at bide negle, hvis forældrene også gør det... så jeg kunne forestille mig at det at "synke ekstra" også kunne være noget som barnet ser og derfor måske også begynder at gøre - men jeg ved det naturligvis ikke...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så skal du også være opmærksom på, hvordan du reagerer og hvor meget opmærksomhed du giver det. Hvis du giver det meget fokus, så er der naturligt en risiko for at den "vane", hvis det er en vane, bliver forstærket hos din dreng, så jo mindre fokus det får, jo mindre vil han måske gøre det:)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!