Svar: Spiser ikke rigtig noget
22. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter lige nu ikke er helt rask - hun har haft feber, hoster en del og I har også været forbi lægevagten. Det er helt naturligt at børn ikke spiser så meget, når de er syge - de mister ofte appetitten lidt ligesom vi voksne også gør:)
Det er dog vigtigt at din datter stadig drikker sine flasker - især hvis hun har feber og sveder ekstra, så har hun brug for ekstra væske. Det er derfor vigtigt at du tilbyder hende flaske hver 3-4 time, så hun ikke sover mange timer, bliver sløv og derfor ikke drikker. Det er ikke kun et spørsmål om at hun skal have mælk, men også et spørgsmål om at hun får væske nok.
Du skal holde øje med hendes bleer. Det er godt at hun har afføring og det er helt okay at den er grøn og gul. Du skal også holde øje med at hun tisser og at hendes urin er klar.
Du kan overveje om hun har brug for en ny smag modermælkserstatning. Hvis hun har fået samme slags erstatning fra hun var spæd, så keder det hende måske lidt nu og du kan derfor prøve at tilbyde et andet produkt. De forskellige modermælkserstatning smager forskelligt, og derfor kan du godt være heldig at få lidt vækket hendes interesse ved at tilbyde noget nyt.
Hvis du stadig synes det er svært at få hende til at spise tilstrækkeligt og du bliver bekymret for hendes indtag, hun ikke tisser nok osv. så skal du kontakte jeres læge igen. Hvis hun har hostet i flere dage, så kan det være en god idé at du får jeres læge til at lytte på hende:)
Jeg vil anbefale dig meget min nyeste bog "Helens bog om børn og sygdom". I den kan du læse om stort set alle smitsomme sygdomme, hvad du skal observere, hvad du selv kan gøre, hvornår du skal ringe til lægen osv. Du kan læse om hvordan du plejer din datter, når hun har feber, hvordan du giver hende medicin, hvordan du vurderer om hun har smerter, hvad der er "normalt" og hvad du skal reagere på osv. Jeg tænker at den vil kunne hjælpe dig, når du er i tvivl og er bekymret :)
Rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske