Svar: Min søns søvn om dagen

19. juli 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Din dreng er 6 måneder nu og jeg tænker at han naturligvis skal have andet en mælk og vælling. Det kan jeg ikke ud af dit brev se om han får. Da han er vandt til at få flaske, tænker jeg at han sandsynligvis er godt til at drikke/spise forholdsvis store mængder og hvis du ikke giver skemad, så vil det være relevant at du begynder nu og du må meget gerne give ham to gange dagligt. Ikke meget af gangen, men starte stille og roligt op.

Derudover tænker jeg at det vil være helt relevant at du forsøger at putte ham til nogenlunde fast tid i løbet af dagen, du må som udgangspunkt gå ud fra at han har behov for 2 lure dagligt og evt. en powernap sen eftermiddag. De fleste børn begynder dog at kunne springe denne over omkring 6 måneders alderen.

Jeg synes således ikke at du skal lade ham selv styre det, men stille og roligt forsøge at få en fast rytme og rutine for dagen og her forsøge at have lidt mere faste tider og se lidt mere på klokken end på din dreng, når du putter ham, giver ham mad osv.

En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05-05.30: Flaske
Morgen 7: Står op og dagen starter
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur, sover måske 1 time
Frokost 11: Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur kl ca 12, sover måske 1½ time her... (krydser fingre)
Eftermiddag 15-16: Flaske
Powernapper evt. eller begynder at kunne springe denne over
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til ...

Annonce

... natten 20
Sen aften 23: Flaske

Hvis din dreng vågner og bare ligger og kigger, så prøv i første omgang ikke at reagerer, men lad ham bare ligge, måske han falder i søvn igen. Hvis han er ked af det eller kalder på dig, så skal han naturligvis op.

Prøv også at køre med ham, hvor han starter med at være vågen. Da han er 6 måneder nu, så tænker jeg at han godt kan sidde op i barnevognen evt. med lidt rygstøtte. Her kan han så sidde og kigge ud på verden, opleve vinden i ansigtet, få en masse stimulation så han mentalt er tanket godt op - når du så ser at han er ved at være træt, så lægger du ham ned.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han har en alder nu hvor han har brug for at få masser af stimuli og derudover skal han også blive fysisk træt. Hjælp ham derfor med at trille og bruge sig selv fysisk i løbet af dagen, så han også bruger sig selv på den måde. Når man har en på 4 år så serviceres der måske en del og det er vigtigt at jeres lillebror også bruger sig selv og ikke bare 'får serveret'. Det er slet ikke sikkert at det gør sig gældende hos jer, det kan godt være at han er over det hele, men det er endnu en tanke og så må I selv vælge til og fra.

Så mit råd til jer er altså stimulation fysisk og mentalt, skemad og ret hurtigt to gange dagligt, fast plan med tidspunkter for mad, flaske, søvn. Struktur og genkendelighed, lidt faste rammer, hvor I forsøger at kigge lidt mere på klokken end på hvad signaler jeres dreng lige sender.

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig