Svar: Angst for at falde i søvn

28. maj 2007

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Christina

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at du er frustreret, men jeg tror faktisk at det handler lidt om at du og din dreng 'taler lidt forbi hinanden'. Forstået på den måde at du (som jeg læser det mellem linierne) har læst meget omkring børn og søvn og måske derfor har en idé om at han ikke skal ammes i søvn, men lære at sove uden brystet... og mange børn har faktisk brug for brystet for at kunne sove og give slip på dagen:o)

Når jeg som nu læser dit brev og således har øjnene på udefra, så slår det mig at du ikke ammer ham, når han skal sove, selvom du ved at det virker? Og samtidig skriver du også at du gerne vil begynde at tilpasse det så han ammes morgen og aften (+ evt. nat) og i løbet af dagen skal spise grød og mos. Men Christina, det er han alt for lille til. Når man er 6 måneder gammel har man stadig behov for rigtig meget mælk - ml 800-1000ml i døgnet ved siden af sin skemad og det vil for de flestes vedkommende sige mellem 5-6 amninger dagligt. Først omkring 8 måneders alderen kan amningerne nedsættes til ca 3 (morgen, eftermiddag og aften).

Hvis du ønsker at nedtrappe amningen så tænker jeg at det ville være en idé at I begynde at introducere en sutteflaske. En flaske kunne samtidig være en måde at falde i søvn til natten på ved at jeres dreng blev puttet i sin seng med en flaske eller ved at I sad med ham og gav ham flasken i favn og herefter puttede ham.

Derudover tænker jeg at det er vigtigt at I forsøger med en rimelig fast rytme i løbet af dagen. I forhold til hans alder så vil det være passende med en formiddagslur og en middagslur og mange børn vil også en gang imellem have behov for en lille powernap sen eftermiddag. De fleste begynder dog omkring 6 måneders alderen at springe denne over, så måske er det tiden at I generelt forsøger med en mere fast rytme for dagen med hensyn til mad, bryst og sovetider.

Der er forskel på børns sovebehov og nogle børn sover mere end andre. Hvis man har et af de børn som følger rigtig meget med i verden og som har svært ved at ...

Annonce

... give slip og overgive sig til søvnen, så sover barnet måske ikke så meget som gennemsnittet og det kan være helt okay. Det er derfor vigtigt at I ikke kæmper en kamp, som ikke nytter fordi jeres dreng måske slet ikke har det behov som I tror.

Kender i til begrebet "high need babies"? Man bruger dette om børn som er utroligt meget på og har et højt aktivitetsniveau. Disse børn bliver let irriterede og de er meget følsomme overfor forandringer. De kan vågne med et skrig fordi de er sultne og samtidig kan de også være for ophidsede til egentlig at mærke, når maden er der.

Det kan tit være rigtig svært at opfylde disse børns behov og man kan som forældre meget hurtigt få en følelse af ikke at slå til. På den ene side kræver barnet rigtig meget stimulation og på en anden side, så får de meget let så mange indtryk at de har svært ved at bearbejde dem. Man kan således meget let stå i en situation, hvor man let kommer til at overstimulere og give for mange indtryk eller at understimulere og skærme for meget og uanset hvad man gør, så opleves barnet som klynkende og utilfreds. Det er bestemt ikke nemt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Disse "high need babies" sover ofte ikke så meget som andre børn og de har et meget stort behov for fysisk kontakt. Det er rigtig vigtigt for dem at ligge tæt, blive ammet, blive vugget osv. Måske er det noget som passer på jeres dreng... bare en tanke.

En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt. med amning
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur evt. med amning
Eftermiddag: Amning
Sen eftermiddag: Evt. amning og her er det at nogle børn powernapper ½ times tid.
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften, når du selv går i seng - ammes
Nat (mellem 24-06): forsøge at undvære amning eller kun give brystet kortvarigt.

Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder