Svar: 9 uger og vågner hyppigt

29. april 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lotte

Jeg kan godt forstå, hvis du er ved at gå ud af dit gode skind og jeg ville ønske at jeg kunne give dig løsningenlige her og nu. Måske har situationen allerede ændret sig lidt?

Sidste gang du skrev til mig, drøftede vi muligheden for om din lille dreng kunne have ondt, var blevet klemt under fødslen mv. men du fortalte at han var set af flere læger.

Vi drøftede også det med at han ikke må være vågen for længe og at I skulle putte ham lidt før han viste træthed og det har I tilsyneladende, i hvertfald i første omgang haft glæde af. Hvorfor det så ikke virker efter 4 dage... - kan han have ondt, tror du eller handler det mere om at han nu er så gammel at han også har behov for at blive stimuleret lidt mere. Altså en balance imellem at opleve og mærke verden, men også få hjælp til at blive skærmet. Det kan være en rigtig svær balance at finde, fordi nogle børn er mere følsomme og meget let påvirkelige.

Vi drøftede også mænden eller tilbuddet af mad, da det er vigtigt at du sørger for at din lille dreng ikke mangler mad. Så vidt jeg husker giver du flaske og derfor synes jeg også du skal overveje om du skal prøve med en anden form for erstatning, simpelthen for at se om han gråd og mange opvågninger handler om at han har mavepine?

Der er jo også børn som har kolik. Selvom der er mange meninger om lige netop den sag, så er der jo børn som græder rigtig meget de første 3 måneder. Måske er det det din ...

Annonce

... dreng har?

Det er lidt at skyde i blinde, når jeg sidder her i DK og du er på den anden side af jorden. Jeg vil dog sige at du fra det brev du har sendt mig her, så lyder det som om at du gør rigtig mange gode ting. Nogle gange er det sådan at man gør alt hvad man kan og alligevel græder barnet meget og også uden at man finder en grund. Det stopper dog igen og du må ikke miste modet.

Det er meget meget svært at have et barn som græder, især når man hverken kan finde grunden eller løsningen. Man føer sig naturligt som dårlige forældre, føler ikke at man slår til og det er også naturligt at man kan føle det svært at holde af sit barn. Måske har du det også sådan.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lov mig at du prøver at skabe dig tid til også at være dig selv, så du får lidt pauser og lidt fornyet energi ind imellem. Udnyt de muligheder I har for det, hvor I bor. Du skla ikke være ked af at bede om hjælp, for det er vigtig, når man har et barn som græder meget.

Nogle gange hjælper det også meget bare at kunne få luft og få fortalt hvor hårdt man synes det hele er. Bagefter kan man så bedre klare lidt igen, og sådan kan jeg jo også bruges.

Jeg ved der nok ikke er meget nyt i det jeg skriver til dig idag i forhold til sidste svar, men det er fordi vi sidste gang var omkring så meget og hvis du følger mine tidligere råd, så gør du hvad du kan.

Jeg er sikker på at tiden arbejde for jer. Sender et knus her fra Danmark. Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi