Svar: 9 uger og vågner hyppigt
29. april 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lotte
Jeg kan godt forstå, hvis du er ved at gå ud af dit gode skind og jeg ville ønske at jeg kunne give dig løsningenlige her og nu. Måske har situationen allerede ændret sig lidt?
Sidste gang du skrev til mig, drøftede vi muligheden for om din lille dreng kunne have ondt, var blevet klemt under fødslen mv. men du fortalte at han var set af flere læger.
Vi drøftede også det med at han ikke må være vågen for længe og at I skulle putte ham lidt før han viste træthed og det har I tilsyneladende, i hvertfald i første omgang haft glæde af. Hvorfor det så ikke virker efter 4 dage... - kan han have ondt, tror du eller handler det mere om at han nu er så gammel at han også har behov for at blive stimuleret lidt mere. Altså en balance imellem at opleve og mærke verden, men også få hjælp til at blive skærmet. Det kan være en rigtig svær balance at finde, fordi nogle børn er mere følsomme og meget let påvirkelige.
Vi drøftede også mænden eller tilbuddet af mad, da det er vigtigt at du sørger for at din lille dreng ikke mangler mad. Så vidt jeg husker giver du flaske og derfor synes jeg også du skal overveje om du skal prøve med en anden form for erstatning, simpelthen for at se om han gråd og mange opvågninger handler om at han har mavepine?
Der er jo også børn som har kolik. Selvom der er mange meninger om lige netop den sag, så er der jo børn som græder rigtig meget de første 3 måneder. Måske er det det din dreng har?
Det er lidt at skyde i blinde, når jeg sidder her i DK og du er på den anden side af jorden. Jeg vil dog sige at du fra det brev du har sendt mig her, så lyder det som om at du gør rigtig mange gode ting. Nogle gange er det sådan at man gør alt hvad man kan og alligevel græder barnet meget og også uden at man finder en grund. Det stopper dog igen og du må ikke miste modet.
Det er meget meget svært at have et barn som græder, især når man hverken kan finde grunden eller løsningen. Man føer sig naturligt som dårlige forældre, føler ikke at man slår til og det er også naturligt at man kan føle det svært at holde af sit barn. Måske har du det også sådan.
Lov mig at du prøver at skabe dig tid til også at være dig selv, så du får lidt pauser og lidt fornyet energi ind imellem. Udnyt de muligheder I har for det, hvor I bor. Du skla ikke være ked af at bede om hjælp, for det er vigtig, når man har et barn som græder meget.
Nogle gange hjælper det også meget bare at kunne få luft og få fortalt hvor hårdt man synes det hele er. Bagefter kan man så bedre klare lidt igen, og sådan kan jeg jo også bruges.
Jeg ved der nok ikke er meget nyt i det jeg skriver til dig idag i forhold til sidste svar, men det er fordi vi sidste gang var omkring så meget og hvis du følger mine tidligere råd, så gør du hvad du kan.
Jeg er sikker på at tiden arbejde for jer. Sender et knus her fra Danmark. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske