9 uger og vågner hyppigt

29. april 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

9 uger og vågner hyppigt

Hej Helen

Tak for dit svar angående min søn Johan. Vi prøvede fra den dag vi fik dit svar, at lave faste rutiner for ham, og fik ham puttet til hans daglige lure før han blev overtræt. Det gik rigtigt godt i 4 dage, og vi troede at alt var godt.

Men efter de 4 dage har det været det samme, eller næsten værre end det var før. Vi starter hver dag på en frisk, og får Johan puttet så snart han laver de mindste tegn på træthed, eller endda før han virker træt.

Det går også rigtig fint med at få ham puttet, og han falder hurtigt til ro og endda i søvn, inden for 10 minutter.

Men han vågner gerne inden for 5 til 10 minutter igen, ofte med et ordentligt skrig, så man tror at han er blevet meget forskrækket. Så kan vi godt få ham trøstet uden at tage ham op af sengen, og han falder til ro/i søvn igen. Det her gentager sig en 3 til 4 gange, og til sidst er han blevet så overtræt og gal at han bare skriger og skriger, og han vil overhovet ikke falde til ro.

Vi kan ikke trøste ham selvom vi tager ham op og går rundt med ham i armene.

Vi prøver at lade være med at stimulere ham for meget, men vi kan jo heller ikke bare lade ham ligge i vuggen og græde/skrige.

Efter at den her formiddagslur er gået helt i kage, kan vi ikke få en ordentlig rytme for resten af dagen, og hele min dag går faktisk med at få ham til og sove, og han græder og græder faktisk sig igennem hele dagen.

Det er virkelig synd for ham, fordi når han får sovet er han den gladeste dreng og han smiler og leger og er rigtig med i hvad der sker omkring ham. Men når han ikke får sovet er han rigtig sur og gal.

Nogen gange opgiver jeg bare og tager ham op og forsøger at lege med ham, men efter en 5 minutter ...

Annonce

... bliver han sur igen, fordi han tydeligvis er træt.

Og sådan går hele dagen. Indtil en 18 - 19 tiden hvor vi får ham til at sove efter han har badet og spist. Hele aftenen og natten vågner han kun meget kort, kun ca 3 gange på de 12 timer, og kun for at spise, og sover til en kl 6-7 om morgenen.

Jeg ved slet ikke hvad vi skal gøre, det er jo tydeligt at han er overtræt og han bliver overtræt fordi han ikke kan finde ro på sig selv til at sove.

Vi har prøvet at svøbe ham, men så bliver han stik tosset, det bryder han sig ikke om.

Han sover i sin egen seng, det har han altid gjort, han gider faktisk ikke sove sammen med os i vores seng.

Jeg ved slet ikke hvad næste skridt skal være, han er 9 uger og sover nok kun en 1 til 1½ time sammenlagt i løbet af dagen.

De 4 dage hvor det hele gik godt sov han en 5 til 6 timer i løbet af dagen, og sov stadig godt om natten. Jeg kan ikke se hvad der er ændret i forhold til de 4 dage hvor det gik fint, og hver morgen prøver vi virkelig på en frisk og forsøger at være positive, men humøret ryger hurtigt sig en tur når man hele tiden føler at det man gør mislykkedes.

Jeg har virkelig en fornnemmelse af at han gerne vil sove, men bare ikke kan finde ud af det, og jeg forstår ikke hvad forskellen fra dag til nat skulle være. Der er ro omkring ham, og mørkt på værelset også om dagen når han skal sove.

Vi er ikke specielt stille om aftenen og det sover han jo fint fra, så jeg har ikke på fornemmelsen at det er pga larm eller uro i huset, at han ikke vil falde til ro.

Jeg håber at du kan se en løsning/grund til at det går sådan her, fordi vi kan ikke rigtig længere se hverken grund til det eller en løsning på det.

På forhånd tak
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder