Svar: Svær putning - 2 år, 6 mdr.

25. marts 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Hvor er det dejligt at høre, at flytningen er gået så fint, og at jeres drengs opstart i den nye vuggestue også er forløbet så godt. Det lyder som om, at han er begyndt et rigtigt godt sted og som om, at I alle trives i de nye rammer - så dejligt! :)

Du har naturligvis ret i, at alt det nye stadig godt kan påvirke ham. Alt hvad han oplever om dagen skal naturligt bearbejdes, og det er rigtig svært for ham at koble fra, slippe oplevelser og tanker, når han skal sove - og dermed ekstra svært at falde i søvn.

Samtidig har han nu en alder, hvor han er meget bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder mor og far og hygger i stuen - og de 9/10 gange hvor han er stået op og er kommet ind til jer, så er han netop blevet bekræftet i dette. Måske er der også en slikskål eller lignende på bordet... I hvert fald oplever han, at når han skal sove, så hygger mor og far uden ham, og det vil han naturligvis gerne være en del af. Derfor bliver han naturligt ved med at stå op og søge jer:)

At han nogle dage springer middagsluren over og andre dage har brug for at sove 1-1.5 time midt på dagen vil naturligt også påvirke hans indre ur og hans fornemmelse for træthed og behov for at sove. Jo mere hans rytme varierer, jo sværere er det for ham at fornemme træthed. Nogle gange vil han måske ikke være træt nok, når han puttes, og andre gange vil han være overtræt, og begge dele gør det sværere for ham at overgive sig til søvnen.

Gennemsnitligt skal I nok regne med, at han har brug for ca. 12-12.5 timers søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han står op kl. 06, så skal han puttes ca. kl. 18, og hvis han sover 1 time til middag, så er puttetidspunktet omkring kl. 19 rigtigt fint. Det I forsøger er altså rigtigt nok, det ændrer dog ikke på, at hans indre ur godt kan være lidt forvirret, og at han derfor har svært ved helt at føle sig parat, når han puttes - det er dog ofte en periode:)

Jeres putterutine lyder rigtig fin, og jeg tvivler på om ekstra gardiner vil gøre en forskel. Der er mørklægning på værelset, og den smule lys som trænger ind ved siden af gardinet er okay. Han har også en alder, hvor han kan begynde at blive bange for mørke, og så er det rigtigt godt, at der ikke er så mørkt, at han ikke kan orientere sig. Det er derfor også super med en natlampe, som han selv kan tænde og slukke for.

Som jeg læser jeres brev, så er han vant til et ritual hvor han, efter at være blevet puttet, er faldet i søvn alene i egen seng. Derfor tænker jeg, at I skal forsøge at komme tilbage til dette igen - det fungerer for jer alle, og at sætte ham i bilen og vænne ham til at han skal køres rundt i bilen for at falde i søvn, det dur ikke. Jeg ved, at I venter barn nummer to, så derfor skal jeres rutiner også passe med dette. Det skal fungere, og det gør bilture ikke for nogen af jer - heller ikke for jeres dreng på sigt:)

Jeg vil anbefale jer, at I om aftenen putter ham i seng, og at I så sætter jer og taler dagen lidt igennem med ham. På den måde kan han få bearbejdet lidt af dagens oplevelser, de ting, han har lavet - gerne både gode og mindre gode ting. Hvis han f.eks. er faldet og har fået plaster på, så kan I tale om "så faldt du på legetpladsen, AV! Det gjorde ondt. Det var ikke rart. Men så kom xx og pustede på det. Du fik plaster på og nu er det okay igen" eller lignede. Og så kikker I på plasteret og får bearbejdet den oplevelse. Så I på den måde får fjernet noget af alt hans ...

Annonce

... tankemylder, og han derefter bedre kan finde ro.

Nogle børn har også glæde af meditationsøvelser, hvor de hjælpes til at ligge stille og slappe af i hele kroppen. Nogle børn har glæde af, at man hjælper dem med dybe vejrtrækninger og afspændingsøvelser. Nogle børn har glæde af at ligge og lytte til en personlig godnatsang. Nogle børn har glæde af at ligge og lytte til forskellige lyde som lyden af regn eller bølger. Nogle børn har glæde af visualisering f.eks. at de skal forestille sig at de er i skoven, og at de kan høre fuglene fløjte og vinden suse i træerne... Der er mange forskellige måder, hvorpå man kan hjælpe børn med at finde ro og koble fra om aftenen, når de skal sove. Og I kan naturligvis overveje om noget sådan kunne hjælpe jeres dreng til netop at blive liggende i sin seng. Det handler meget om, at det skal være lige så trygt, dejligt og hyggeligt at være i egen seng, som at være i stuen med jer:)

Derudover så vil jeg faktisk anbefale jer, at I en periode sætter jer eller stiller jer i nærheden. I kan stå på hans værelse, eller I kan være lige uden for døren. Det er vigtigt, at I opholder jer sådan, at han kan se jer fra sin seng, så han ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at I er der. Og så skal I lave noget praktisk. Det kan f.eks. være at sidde og arbejde på computer eller endnu bedre - lægge vasketøj sammen eller stryge tøj.

Når I laver noget praktisk, så signalerer I, at der ikke sker noget spændende. Der er ikke noget, som jeres dreng går glip af, det er kedeligt, det der foregår. Og derfor kan han lige så godt lægge sig til at sove:)

Når han snakker med jer, så skal I betrygge, berolige og fortælle ham, hvad I forventer af ham nu. I kan f.eks. sige "læg dig ned skat, læg dig ned". Det, at han selv lægger sig, vil ofte gøre, at han bliver liggende. Hvis I lægger ham tilbage i seng, så kan det næsten virke som en fjeder, så hver gang I vender ryggen til ham, så står han op igen:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når I står og stryger eller lægger tøj sammen, så sender I også et signal om, at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde "mooaar?!" eller "faaaar?!" og I kan svare "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I beroliger og betrygger med, at I stadig er der, at han trygt kan lægge sig til at sove, men så I samtidig holder fast i, at det er sengetid for ham nu.

Stille og roligt kan I begynde at udnytte det at lave noget praktisk med at gå frem og tilbage. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en skorte, så kommer jeg igen". Så går I ud, henter en skjorte og kommer tilbage. På den måde har I et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om, at han skal sove, men som blot signalerer, at I er kortvarigt væk. På den måde sender I signaler til ham om, at han kan være helt tryg ved at være alene på værelset i sin seng - I kommer hurtigt tilbage, som I har lovet.

Næste skridt er så at være gradvist væk i længere tid. I kan f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen". Han kan høre, at I går i køkkenet, han kan høre, at I klirrer med tallerkener og glas - og så kommer I tilbage, kysser godnat, putter dyne om ham en ekstra gang og går igen. Så han på den måde lærer, at det er trygt og fint at være i sin seng, fordi han ved, at I kikker ind til ham igen - hvor han så forhåbentlig nogle gange faktisk er faldet i søvn:)

Jeg kalder denne metode for "stryge tøj metoden", og jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske til jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder