Svar: Søvn 14 måneder
14. februar 2024
Alder:
14 mdr.
Kære trætte
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din drengs søvn og rytme - og alle dine tanker:) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 12-18 måneders alderen ligger på 13.5-14 timers søvn i døgnet. Jeres dreng sover ofte ca. 4 timer om dagen, og om natten sover han ca. 11 timer fra ca. 18.30-5.30 (+/- en halv times tid i begge ender). Samlet set, så sover han derfor lidt mere end gennemsnittet, men når der er tale om gennemsnit, så betyder det netop, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Når det så er sagt, så kan det naturligvis ikke udelukkes, at jeres drengs nattesøvn bliver mere afbrudt, hvis han har sovet en meget lang dagssøvn. Nogle gange kan man godt opleve, at en lang dagssøvn påvirker de forskellige søvnstadier om natten, så han sover mere REM-søvn og mindre dyb søvn. Det kan føre til flere opvågninger og mere urolig nattesøvn.
Det er dog vigtigt at nævne, at en god dagssøvn ofte også er nødvendigt for, at barnet sover godt om natten. Man kan f.eks. ikke fjerne dagssøvnen fra barnet eller skære meget voldsomt i dagssøvnen for at øge barnets nattesøvn - det er blandt andet derfor man siger, at søvn avler søvn. Samtidig så kan dagssøvnen reparere på en dårlig nattesøvn, så når jeres dreng sover så afbrudt om natten, så hjælper den gode dagssøvn ham og giver ham en masse ekstra. Derfor er det vigtigt, at man forsøger at finde balancen mellem dagssøvn og nattesøvn.
Derudover så lægger jeg mærke til, at jeres dreng har en meget tidlig rytme. Det må han gerne have, det behøver ikke være et problem. Faktisk kan en tidlig rytme nogle gange gøre, at barnet falder lettere i søvn om aftenen, og at kvaliteten af søvnen bliver bedre og mere sammenhængende... Men, børn er naturligt forskellige, og et barn der går tidligt i seng kan godt risikere at få en ekstra lang nattesøvn - som igen kan betyde, at barnet vil sove mere uroligt, da en forlængelse af nattesøvnen potentielt kan øge mængden af REM-søvn. Samtidig kan man hos nogle børn opleve, at der også sker variationer i den dybe søvn, da søvncyklussen kan blive forskudt, når barnet sover meget længe om natten.
Som nævnt, så lyder det som om, at jeres drengs søvnbehov bliver fint stillet. I skal dog være opmærksomme på fordelingen af dagssøvn og nattesøvn (især hvis han nogle gange faktisk sover mere om dagen), og måske hænger jeres udfordringer sammen med hans rytme. Det kunne derfor godt være et forsøg værd at se, om I måske kunne ændre lidt på rytmen - og har I vinterferie lige nu, så er det et forsøg værd at afprøve dette.
Jeg vil anbefale, at I lige nu lader ham sove sine ca. 4 timer i løbet af dagen, men at I forsøger at lægge et bad ind midt på dagen, så hans middagslur kommer til at ligge senere. Når han sover middagslur senere, så vil han naturligt stå senere op af denne lur, og han vil således kunne blive puttet til natten lidt senere, end han bliver lige nu. På den måde kan hans nattesøvn måske blive lidt kortere - og måske mere sammenhængende.
Det er vigtigt, at I flytter på rytmen og middagsluren om dagen og ikke bare forsøger at putte jeres dreng senere. Hvis I holder ham vågen om aftenen, så vil han blive overtræt, og det vil ikke hjælpe på hans søvn. Men hvis I kan flytte middagsluren til senere ved f.eks. at lægge et bad ind før luren, så han står senere op, så vil det give mulighed for at I også indføre en godnatgrød om aftenen. Det vil være en god idé, fordi det faktisk kan være med til at gøre, at han begynder at kunne undvære den ene flaske om natten.
Derudover, så er det også vigtigt, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden, men at han slipper flasken, før han sover. Det kan også være en overvejelse værd, om han skal lære at sove uden at være i favn, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Når han har sine små opvågninger om natten, så er det vigtigt, at han kan fornemme at alt er, som da han faldt i søvn. Det betyder, at hvis han er faldet i søvn i din favn eller med flasken i munden, så vil han naturligt savne dette og vil ikke kunne sove videre, før du putter ham i din arm igen eller giver ham flasken igen.
Det vil sige, at en dagsrytme f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen 05.30/06: Vågner og dagen begynder stille og roligt. Tilbydes vand at drikke.
Morgen 07: Morgenmad, f.eks. havregrød og letmælk eller vand af kop.
Formiddag: Mellemmåltid f.eks. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær. Vand af kop. Puttes til dagens første lur, hvor han ofte sover et par timer.
Frokost 11-11.30: Tilbydes en varieret frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, bælgfrugter, æg, pasta.. Det kan være varm mad eller kold mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Badet lægges lige nu her, for at forlænge hans vågenperiode lidt, og flytte hans middagslur til lidt senere, så hele rytmen flytter sig en smule. Tilbydes også her vand at drikke.
Puttes til middagslur og sover her igen ca. 2 timer, som han plejer. Sover f.eks. fra kl. 12.30-14.30. Må igen gerne få vand før lur.
Eftermiddag 15-16: Mellemmåltid, f.eks. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, et surmælksprodukt eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, bælgfrugter, grøntsager, pasta. Vand af kop.
I leger, hygger, tumler og er aktive.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet feks. ca. kl. 18.30-19. Og tilbydes også her vand at drikke.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30 - altså en time senere end nu - netop fordi hele dagsrytmen er flyttet til lidt senere.
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover videre. Natflasken springes således over.
Rytmen og godnatgrøden spiller naturligt ind på jeres drengs behov for natflaske. Derudover er det vigtigt, at I er opmærksomme på at tilbyde ham vand nok hele dagen igennem. Hvis han ikke drikker nok om dagen, så vil han naturligt søge sit behov for væske om natten. Derfor har jeg skrevet vand ind i dagsplanen og jeg vil anbefale jer, at I køber en drikkedunk, som kan stå fremme, så han igen og igen får vand i løbet af dagen:)
Derudover spiller det som sagt også ind, hvordan han falder i søvn - og her skal I som nævnt forsøge at undgå flasken i munden. Han skal helst nå dertil, hvor han får sin flaske, falder til ro, slipper flasken, smiler til jer - og derefter så puttes i sin seng. Naturligvis med kærtegn og nærhed, og I må meget gerne indføre godnatsang og lignende, men så han nu lærer at sove uden flaske og favn, men i stedet forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove:)
Stille og roligt skal han helt ud af sine flasker, og det vil derfor være rigtig godt, hvis I kan starte med at øve, at han ikke længere har brug for flasken i munden for at sove. Derefter kan I begynde at trappe ud i mængden, så han får mindre og mindre mælk - imens behovet for væske og mad stilles i løbet af dagen:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske