Svar: Hvor meget skal min datter sove?
12. februar 2024
Alder:
10 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder helt alderssvarende med to lure dagligt, når din datter er 10 måneder gammel, og det lyder også rigtig fint, at hun sover ca. 3 timer samlet i løbet af dagen. Dette skal du bestemt ikke ændre på.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder er ca. 14 timers søvn i døgnet. Og det kan meget fint være fordelt sådan, at barnet sover ca. 3 timer om dagen fordelt på to lure, og så sover ca. 11 timer om natten.
Når det er så svært at putte jeres datter om aftenen, så kan det måske hænge sammen med, at hun puttes for tidligt. Hvis I putter hende allerede kl. 19, og hun først er parat til at sove kl. 20, så er det helt naturligt, at hun bruger en time på at falde i søvn. Du skal derfor prøve at se lidt på hendes samlede søvn.
Det spiller naturligt også ind, hvornår hun står op. Da hele dagens rytme påvirker resten af dagens forløb. Hvis hun sover længer om morgenen, så vil hun naturligt sove lidt senere lure dagen igennem og også gå senere i seng om aftenen, end hvis hun står tidligere op om morgenen:)
En dagsplan med ca. 11 timers nattesøvn og ca. 3 timers dagssøvn kunne f.eks. se således ud:
Hun vågner ca. kl. 07, og dagen begynder stille og roligt
Morgen 7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30 og sover som nu ca. 1.5 time.
Frokost 11.30: Varm mad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta.. eller rugbrød suppleret med forskelligt kød, fisk, hårdkogt æg, bælgfrugtfritter osv. Der må gerne stadig være lidt moset mad, men også meget gerne være med i stykker, som hun selv kan spise med fingrene. Vand af kop. ...
...
Tilbydes evt. lidt moset banan eller lignende, måske ammes hun eller tilbydes flaske på dette tidspunkt - og puttes så til middagslur. Måske ca. kl. 13.30 og sover som nu ca. 1.5 time indtil kl. 15.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Må også meget gerne tilbydes bananpandekager, grøntsagsmuffins eller lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Tilbydes evt. lidt før aftensmad - lidt gnavegrønt eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta. Der må igen gerne være lidt moset mad, men også meget gerne mad i stykker, som hun selv kan sidde og spise med fingrene. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. Og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30 - det kan være en flerkornsgrød eller mysligrød, gerne en lidt grovere grød. Vand eller mme af kop. Og får derefter børstet tænder.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 19.45...
Sen aften 23: Evt. drømmeamning eller drømmeflaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med morgenmad.
Jeg har forsøgt at lave dagsplanen ud fra de oplysninger, som du har givet mig. De fleste børn vil i 10 måneders alderen trives fint med 2 amninger eller flasker i døgnet. Disse to mælkemåltider vil ofte ligge enten før middagslur og før putning om aftenen, eller de kan ligge aften og sen aften. Du kan gøre det, som det passer bedst ind hos jer.
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen, så puttetidspunktet om aftenen passer til din datters behov, og hun stadig kan få sine to lure dagligt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske