Svar: Søvn - 12 måneder
10. juli 2023
Alder:
12 mdr.
Kære Maria Louise
Kæmpe stort tillykke med 1 års fødselsdagen, hvor vildt at lillebror allerede er blevet 1 år - jeg håber, at I havde en dejlig dag og fik fejret ham med manér :)
Jeg tænker umiddelbart, at der kan være flere ting, som spiller ind på lillebrors nattesøvn og opvågninger, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig - og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker kan passe hos jer :)
For det første kan han naturligvis vågne af smerter - det kan, som du skriver, være på grund af tandfrembrud, men det kan også være øreproblemer eller lignende. Det burde dog ikke stå på igennem 1.5 måned, og umiddelbart virker smertestillende ikke, så jeg tænker ikke umiddelbart, at grunden skal findes her...
Så kan det handle om alder og udvikling. Det, at han nu er begyndt at rejse sig ved møblerne og går fra et møbel til et andet, giver en natlig uro. Han vil motorisk have en rastløshed i kroppen, som gør det sværere for ham at ligge stille. Samtidig vil han også opleve verden større og på en lidt anden måde, hvilket giver mere drømmeaktivitet og dermed mere uro om natten.
Samtidig fortæller du, at han om dagen er begyndt at kunne blive ked af det, hvis du går fra ham, og det kan også hænge sammen med den motoriske udvikling. Når han begynder at bevæge sig mere omkring på egen hånd, så har han ekstra brug for sin faste base, og dermed brug for at få "fyldt sit mordepot" lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når han bevæger sig rundt og på den måde øver sig i at separere sig gradvist fra dig:)
Det kan også handle om, at han falder i søvn med sin flaske og i jeres favn. Jeg kan ikke helt gennemskue, om dette er tilfældet, eller om han puttes fra jeres favn og ned i egen seng, før han sover helt - så han registrerer, at han ligger i sin seng og ikke har flasken i munden. Hvis han forbinder jeres favn og/eller flaske med at skulle sove, så vil han naturligt i løbet af natten kunne vågne op, græde og være utryg ved at være i sengen, fordi han savner jeres favn og flaske. Derfor er det vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, og at han falder i søvn netop der.
Han må gerne få sutten, når han puttes, men det vil være rigtig godt, hvis I nu kan lære ham at tage sutten i munden selv. Hvis han vågner om natten, fordi han har tabt sin sut og bliver ked af dette, så er det vigtigt, at han stille og roligt lærer selv at finde sutten, så det ikke er noget, som I behøver stå op og hjælpe ham med:)
Start med at lære ham det om dagen - læg f.eks. sutten på bordet eller giv ham den i hånden, og lad ham selv vende den rigtigt og tage den i munden. Når han kan det om dagen, så kan I begynde at lære ham det om natten. Fyld lidt ekstra sutter i sengen, træk en stofble igennem sutten eller lignende - og når han så vågner om natten, så hjælper I ham med at søge efter sutten, få fat i den, men det er ham selv, som tager den i hånden og kommer den i munden:)
Så kan det også handle om hans dagsrytme. Det har betydning, hvor meget han sover, og hvornår på dagen han sover. Gennemsnitligt har børn på 12 måneder brug for 13.5-14 timers søvn i døgnet. De fleste børn har stadig brug for to lure dagligt, og sammenlagt udgør dagssøvnen 2-3 timer og nattesøvnen ca. 11.5 time.
Du skriver, at han er begyndt at sove bedre om dagen, især derhjemme, men i vuggestuen er lurene kortere, da han let bliver forstyrret i sin søvn. Det kan godt spille ind på hans nattesøvn, hvordan dagssøvnen er. Hvis han ikke sover nok, så vil han blive overtræt, og det kan gøre det sværere for ham at sove, og modsat - hvis han sover for meget, så vil hans nattesøvn naturligt også kunne blive det kortere.
Nogle gange, så vil børn tage en powernap på vejen hjem fra institutionen. De falder hen i bilen eller bag på cyklen - og denne søvn kan ødelægge nattesøvnen. Den søvn kan faktisk gøre, at han bliver sværere at putte om aftenen, at han vågner meget tidligt om morgenen, eller at han f.eks. får en opvågning om natten, hvor han pludselig ikke virker træt nok. Det kan f.eks. ske, hvis han ikke har fået en tilstrækkelig lang middagslur, eller hvis han f.eks. for tidligt er gået over til kun at få én lur dagligt, men faktisk stadig har brug for sine to lure... Derfor kan det være en god idé at se lidt på dagssøvnen og rytmen her.
Når man taler rytme, så er det også vigtigt, at se på hele døgnet. Det er sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen, og det modsatte peak om natten. De fleste af os har et dyk omkring kl. 15 og et peak kl. 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op, så her har vi vores dyk. Og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Det betyder, at hvis de f.eks. sover til middag kl. 13, så vil de ofte kunne have et peak om natten kl. 01. Det samme kan ske, hvis han f.eks. powernapper kl. 16, så kan han have et peak om natten kl. 04. Derfor kan det være godt igen at se lidt på dagsrytmen, fordi den kan være med til at forklare hans opvågning om natten. Løsningen er nogle gange at ændre lidt på tidspunktet for lur, men det er ikke altid nogen god løsning - det afhænger lidt af tidspunktet.
Igen er man nødt til at se på, hvorvidt han sover en eller to lure dagligt, og hvornår disse lure ligger, samt også medtænke, om han nogle gange powernapper på vejen hjem, fordi det så er denne søvn, som man er nødt til at ændre på... Hvis man f.eks. er gået over til at sove en lidt længere lur midt på dagen, så skal man måske gå tilbage til to lure i stedet, og hvor han så får en formiddagslur og en middagslur, så han ikke behøver powernappe om eftermiddagen - fordi søvnen om eftermiddagen ødelægger natten.
En sidste ting, som er værd at overveje er, om han kan være sulten, når han vågner kl. 04. Du skriver, at far har forsøgt med flaske, og det lyder som om, at det måske har fungeret, men på sigt er det naturligvis ikke nogen god idé.. behovet for flaske kan dog også hænge sammen med, at han får flaske at falde i søvn på. Det er godt, at I er stoppet med flasken om natten igen, da det vil være med til at gøre, at han bliver ved med at vågne, fordi han forventer en flaske.
I stedet kan det være en god idé at servere et godnatmåltid til ham om aftenen. Det skal ligge adskilt fra aftensmaden, gerne adskilt af et bad. Det kan være en godnatgrød eller måske en moset banan...
En aftenrytme kunne f.eks. se således ud:
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs.. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Badet bør ligge ca. 1 time før putning, for at have bedst effekt og kan netop hjælpe med at finde ro i kroppen.
Godnatmåltid ca. 19.30, og får derefter børstet tænder.
Puttes til natten med flaske ca. kl 19.45-20...
Sen aften 24: Drømmeflaske og sover videre.. denne flaske skal stille og roligt trappes ud, så han nu få mindre og mindre og til sidst lærer helt at undvære den. Gradvist kan han gå over til at få lidt vand, hvis han vågner og er tørstig.
Med den alder han har nu, så vil han ofte gerne spise selv, og det må han meget gerne. Men han vil naturligt stadig kunne have lidt svært ved helt at koordinere sine bevægelser, og han bliver også let træt, så derfor kan han måske godt have behov for lidt ekstra mad i form af et godnatmåltid. På den måde kan I sikre, at han ikke vågner om natten eller tidlig morgen, fordi han reelt er sulten.
I skal naturligvis være opmærksomme på, at han lige nu godt kan have behov for ekstra væske hele dagen igennem. Jeg tænker, at I nok har en del varmt vejr hos jer, så hans væskebehov vil naturligt derfor være sat op. Hjælp ham derfor med at drikke mere vand i løbet af dagen, så I på den måde sikrer jer, at han ikke vågner og søger mælk om natten, fordi han reelt er tørstig:)
Jeg håber, at I kan bruge mine input og tanker til at få lidt idé til, hvad jeres udfordringer måske skyldes, og hvordan I så kommer videre :)
Rigtig meget held og lykke til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske