Brev:
Søvn - 12 måneder
10. juli 2023
Alder:
12 mdr.
Søvn - 12 måneder
Kære Helen
Så er jeg tilbage :-)
Lillebror bliver 1 år idag og har i nat holdt mig vågen i 2 stive timer i træk, og natten før var det hans far, der stod for skud.
Lillebror er glad, smilende, meget aktiv, kærlig og fræk som en slagterhund - en bestemt lille herre, der helst vil være sammen med sin meget ældre og dejlige storebror hele tiden. Nogle gange til frustration for storebror, der heldigvis stadig kan "flygte" op i køjesengens øverste seng for at få fred.
Nå, men det der med søvnen har især i den sidste 1.5 måned været noget bøvl.
Han hyler op mellem 5-10 gange om natten, især i den sidste halvdel af natten. Han falder til ro med en hånd på maven, brystet eller ryggen og sutten tilbage i munden. Han tager den ikke selv i munden endnu.
Det virker som om han har ondt og derfor bliver vækket. Måske tænderne? Han har en 10-stykker på nuværende tidspunkt. Men jeg synes dog ikke, at smertestillende har en overbevisende effekt, når vi har prøvet.
De sidste tre nætter har han været lysvågen omkring kl 4.00. Far har givet ham mælk 2 gange, men det er vi blevet enige om at lade være med, og i nat gav jeg ham bare vand. Han var meget hidsig i et stykke tid, men faldt så til ro hos mig.
Han får sutteflaske ved putning efter en godnathistorie, hvor han sidder op ad os med sut og puttebamse, og det er SÅ hyggeligt. Han er meget opmærksom og virker til at nyde historielæsning, og at vi peger og fortæller.
Han får igen en flaske omkring kl 13.30/24.00, hvor han vågner af sig selv.
Vi skiftes nu til at sove sammen med ham, altså i vores seng ved siden af hans tremmeseng, der har en dejlig sengerand og puttebamse + sutter. Intet legetøj.
Vi er helt udmattede begge to af alt det natteroderi. Gode råd er dyre...
Lillebror rejser sig nu op og står i nogle sekunder, hver dag flere og flere, og klapper ad sig selv. Han prøver ikke at flytte fødderne endnu. Han går kun langs møbler og fra et møbel til et andet, når han kan nå.
Hans lure om dagen er blevet mere stabile - i hvert fald herhjemme, hvor han sover langt bedre og længere end i vuggestuen. Han har brug for meget ro omkring sig for at sove - og tit er der jo en lille kammerat, der græder i vuggestuen. De har svært ved at få ham til at falde til ro igen derovre. Det er nemmere herhjemme.
Han er inde i en fase, hvor han ofte - ikke altid - ikke kan lide, når jeg går fra lokalet - nogle gange heller ikke, selvom far er der. Hvis han selv vælger at forlade lokalet for at lege med noget, er det OK, at han ikke kan se mig i lidt tid.
Håber du har nogle input og idéer.
Kærlig hilsen
Maria Louise