Svar: Alt for tidlige morgener - og en sur/træt tumling :-)

15. juni 2023

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Kære Sofie

Tak for dit brev og velkommen til :)

Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det umiddelbart som om, at der de fleste morgener er en sammenhæng mellem jeres drengs opvågninger og afføring. Da han de fleste dage har afføring omkring kl. 05, så indstilles hans indre ur naturligt på at skulle vågne op her, og de få dage, hvor han så ikke har afføring, så vågner han naturligt stadig.

Hans afføringsrytme hænger naturligt sammen med hans kost - både tidspunkter, han spiser på og den mad, som I giver ham. Derfor tænker jeg umiddelbart, at I måske skal se lidt på dette i håb om, at hans afføring kan begynde at ligge på et andet tidspunkt - f.eks. om aftenen eller senere om morgenen. Det er ikke fordi hans mave ikke fungerer, for det gør den - hans afføring er blød, let at komme af med osv. Men tidspunktet er uheldigt. Han bliver vækket tidlig morgen, og han kan ikke falde i søvn igen derefter, så han vågner nu for tidligt...

Man kan naturligvis altid overveje, om kostsammensætningen skal være anderledes, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Var hans mave lidt for livlig, havde han ofte tynd mave, eller havde han problemer med forstoppelse, så kunne man se på sammensætningen af forskellige fødevarer, væskeindtag osv. men det lyder ikke til at være relevant hos jer.

Jeg kan se ud af dagsplanen, at han ikke tilbydes et godnatmåltid, og jeg tænker faktisk at det måske kunne gøre en forskel hos jer. Jeg er helt med på, at han spiser rigtig godt om aftenen og ofte spiser en stor portion aftensmad, så han er nok ikke specielt sulten før sengetid, men måske en banan ville kunne gøre en forskel. Banan kan gives sammen med lidt letmælk af en kop og på den måde stille og roligt også begynde at erstatte den nuværende flaske. ...

Annonce

...

Jeg tænker, at man kunne være heldig, at bananen enten gør, at han begynder at have afføring tidligere f.eks. sen aften, før I går i seng, så han faktisk kan blive skiftet der, og derefter så sove videre. Eller at bananen virker lidt stoppende, så han ikke har afføring før lidt senere, måske omkring kl. 06.30, når dagen ofte begynder. Det er i hvert fald et forsøg værd.

Godnatmåltid gives efter aftenbadet, feks. sammen godnathistorien, og derefter kan han så blive puttet i seng med sin bamse, og stadig blive nusset, sunget for osv. I skal naturligvis bibeholde det ritual, som I allerede har indført :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til powernappen formiddag de dage, hvor han vågner meget tidligt, så er det helt rigtigt løst. Det er netop vigtigt, at han der får sine 20-30 minutter, og han så kan puttes til normal middagslur i dagplejen. Hvis I ikke giver ham denne powernap, så vil han falde for tidligt i søvn til middag, og der vil være stor sandsynlighed for, at han så powernapper på vej hjem, når I henter ham fra dagplejen - og det dur ikke. Hvis han powernapper på dette tidspunkt, så vil søvnen "æde" af nattesøvnen, og så får I først udfordringer... Derfor er det helt rigtigt, det du gør, og det skal du endelig blive ved med. Det er, som du skriver, en midlertidlig løsning, og det vil forhåbentlig ændre sig igen, hvis han begynder at kunne have afføring bare lidt senere...

Der er ingen tvivl om, at den tidlige opvågning om morgenen påvirker hans humør og overskud. Han er faktisk ikke parat til at vågne, men vækkes på grund af sin afføring og så påvirker det naturligt resten af dagen. Jeg håber derfor, at et godnatmåltid kan være med til at skabe en ændring for jer alle tre:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.