Svar: Alt for tidlige morgener - og en sur/træt tumling :-)
15. juni 2023
Alder:
14 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og velkommen til :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det umiddelbart som om, at der de fleste morgener er en sammenhæng mellem jeres drengs opvågninger og afføring. Da han de fleste dage har afføring omkring kl. 05, så indstilles hans indre ur naturligt på at skulle vågne op her, og de få dage, hvor han så ikke har afføring, så vågner han naturligt stadig.
Hans afføringsrytme hænger naturligt sammen med hans kost - både tidspunkter, han spiser på og den mad, som I giver ham. Derfor tænker jeg umiddelbart, at I måske skal se lidt på dette i håb om, at hans afføring kan begynde at ligge på et andet tidspunkt - f.eks. om aftenen eller senere om morgenen. Det er ikke fordi hans mave ikke fungerer, for det gør den - hans afføring er blød, let at komme af med osv. Men tidspunktet er uheldigt. Han bliver vækket tidlig morgen, og han kan ikke falde i søvn igen derefter, så han vågner nu for tidligt...
Man kan naturligvis altid overveje, om kostsammensætningen skal være anderledes, men det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Var hans mave lidt for livlig, havde han ofte tynd mave, eller havde han problemer med forstoppelse, så kunne man se på sammensætningen af forskellige fødevarer, væskeindtag osv. men det lyder ikke til at være relevant hos jer.
Jeg kan se ud af dagsplanen, at han ikke tilbydes et godnatmåltid, og jeg tænker faktisk at det måske kunne gøre en forskel hos jer. Jeg er helt med på, at han spiser rigtig godt om aftenen og ofte spiser en stor portion aftensmad, så han er nok ikke specielt sulten før sengetid, men måske en banan ville kunne gøre en forskel. Banan kan gives sammen med lidt letmælk af en kop og på den måde stille og roligt også begynde at erstatte den nuværende flaske. ...
...
Jeg tænker, at man kunne være heldig, at bananen enten gør, at han begynder at have afføring tidligere f.eks. sen aften, før I går i seng, så han faktisk kan blive skiftet der, og derefter så sove videre. Eller at bananen virker lidt stoppende, så han ikke har afføring før lidt senere, måske omkring kl. 06.30, når dagen ofte begynder. Det er i hvert fald et forsøg værd.
Godnatmåltid gives efter aftenbadet, feks. sammen godnathistorien, og derefter kan han så blive puttet i seng med sin bamse, og stadig blive nusset, sunget for osv. I skal naturligvis bibeholde det ritual, som I allerede har indført :)
Med hensyn til powernappen formiddag de dage, hvor han vågner meget tidligt, så er det helt rigtigt løst. Det er netop vigtigt, at han der får sine 20-30 minutter, og han så kan puttes til normal middagslur i dagplejen. Hvis I ikke giver ham denne powernap, så vil han falde for tidligt i søvn til middag, og der vil være stor sandsynlighed for, at han så powernapper på vej hjem, når I henter ham fra dagplejen - og det dur ikke. Hvis han powernapper på dette tidspunkt, så vil søvnen "æde" af nattesøvnen, og så får I først udfordringer... Derfor er det helt rigtigt, det du gør, og det skal du endelig blive ved med. Det er, som du skriver, en midlertidlig løsning, og det vil forhåbentlig ændre sig igen, hvis han begynder at kunne have afføring bare lidt senere...
Der er ingen tvivl om, at den tidlige opvågning om morgenen påvirker hans humør og overskud. Han er faktisk ikke parat til at vågne, men vækkes på grund af sin afføring og så påvirker det naturligt resten af dagen. Jeg håber derfor, at et godnatmåltid kan være med til at skabe en ændring for jer alle tre:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske