Brev:
Sover uroligt - 15 mdr.
15. juni 2023
Alder:
15 mdr.
Sover uroligt - 15 mdr.
Kære Helen
Tak for dit forrige svar. Det var nogle utroligt brugbare råd, du gav, og det har virket godt på spisesituationen, som nu fungerer meget bedre.
Nu kunne jeg imidlertid godt tænke mig at høre dine tanker om vores nuværende udfordring, som handler om søvn. Min søn er begyndt at sove meget uroligt om natten. Han har ellers i en måneds tid kunnet sove igennem nogenlunde, efter vi er stoppet helt med amning. Men nu sover han virkelig dårligt, han har svært ved at falde i søvn, og når han sover, ligger han og roder rundt, kaster sig rundt i søvne nærmest. Han lander i underlige stillinger og kommer til at sætte sig op og har mange opvågninger, hvor jeg tror, han vækker sig selv. De fleste gange hvor han vågner vil han bare puttes igen og have sin bamse og sin sut, nogle gange en tår vand, men det er stadig meget forstyrrende, og jeg vil gerne finde ud af, hvad der mon er på færde. Jeg har prøvet før, at han sov uroligt, men slet ikke i samme grad.
Til med er han blevet svær at putte. Før kunne man putte ham i egen seng og sidde og nusse eller lade ham ligge når han næsten sov. Nu vil han op i vores arme og vugges – og det er ærlig talt ret tungt med sådan en basse på 12 kilo. Han bliver edderspændt rasende, hvis han ikke kommer op i armene, så jeg tænker, han har brug for det lige nu. Og jeg aner heller ikke, hvordan jeg skulle gøre andet, uden at det ender i skrig og skrål.
Det har stået på sådan her i et par uger nu.
Han bliver puttet ca. 19-19.30 og står op ca. 5.30 (gaaab men det er der ikke noget, at gøre ved). Han sover middagslur mellem 11.30 og 14-14.30.
Så der er flere udfordringer, både ved putningen og ved nattesøvnen, men det er altså noget, der er startet pludseligt, og det undrer jeg mig lidt over. Jeg har dog selv nogle tanker om, hvad det mon handler om:
Først tænker jeg, om det bare kunne være noget med motorikken? Han er også urolig i dagtimerne og vil klatre/kravle på alle ting hele tiden, og han stormer rundt i huset – altså kravlende, da han endnu ikke har lært at gå. Han prøver dog også tit at rejse sig op for tiden ved at stå i foroverbøjet stilling med strakte ben og går meget rundt mellem møbler og ved at skubbe ting, så måske er han snart ved komme op at gå.
Noget andet jeg tænker er, om det er en form for udviklingsspring, fordi han lærer simpelthen så mange nye ting for tiden. Han lærer hele tiden nye ord og snakker virkelig meget. Han har også nærmest fra den ene dag til den anden lært at spise med ske og gaffel selv, og at bygge lidt med klodser og lignende. Så der sker helt sikkert rigtig meget ham.
Sidst tænker jeg, om der mon er noget, der generer ham. Jeg har svært ved at finde ud af, hvad det kunne være. Der er jo rigtig varmt for tiden, og der bliver også varmt i værelset, selvom jeg køler det ned, og han sover uden tøj, så måske sveder han? Det oplagte kunne også være at tænke, om der var en tand på vej. Jeg kan ikke se eller mærke nogen ny tænder, men jeg synes han savler og gnaver lidt rigeligt i ting.
Han har også før sovet uroligt, når han havde ondt i ørerne, men han har ikke været forkølet for nyligt, så jeg tænker ikke, det er det. Jeg har dog forsøgt at give lidt panodil junior og også prøvet med aftamed på gummerne, men jeg var ikke sikker på om det havde nogen effekt overhovedet, så jeg prøvede kun den ene gang.
Det skal lige siges, at han faktisk virker udhvilet og glad i dagtimerne; Det er bare hans forældre, der er trætte!
Ja, det var en masse forskellige tanker, så jeg er spændt på at høre dine.
Håber du kan hjælpe os lidt og måske også give et godt råd om, hvordan vi forbedrer søvnen herhjemme.
Med venlig hilsen
Mor til H