Sover uroligt - 15 mdr.

15. juni 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Sover uroligt - 15 mdr.

Kære Helen

Tak for dit forrige svar. Det var nogle utroligt brugbare råd, du gav, og det har virket godt på spisesituationen, som nu fungerer meget bedre.

Nu kunne jeg imidlertid godt tænke mig at høre dine tanker om vores nuværende udfordring, som handler om søvn. Min søn er begyndt at sove meget uroligt om natten. Han har ellers i en måneds tid kunnet sove igennem nogenlunde, efter vi er stoppet helt med amning. Men nu sover han virkelig dårligt, han har svært ved at falde i søvn, og når han sover, ligger han og roder rundt, kaster sig rundt i søvne nærmest. Han lander i underlige stillinger og kommer til at sætte sig op og har mange opvågninger, hvor jeg tror, han vækker sig selv. De fleste gange hvor han vågner vil han bare puttes igen og have sin bamse og sin sut, nogle gange en tår vand, men det er stadig meget forstyrrende, og jeg vil gerne finde ud af, hvad der mon er på færde. Jeg har prøvet før, at han sov uroligt, men slet ikke i samme grad.

Til med er han blevet svær at putte. Før kunne man putte ham i egen seng og sidde og nusse eller lade ham ligge når han næsten sov. Nu vil han op i vores arme og vugges – og det er ærlig talt ret tungt med sådan en basse på 12 kilo. Han bliver edderspændt rasende, hvis han ikke kommer op i armene, så jeg tænker, han har brug for det lige nu. Og jeg aner heller ikke, hvordan jeg skulle gøre andet, uden at det ender i skrig og skrål.

Det har stået på sådan her i et par uger nu.

Han bliver puttet ca. 19-19.30 og står op ca. 5.30 (gaaab men det er der ikke noget, at gøre ved). Han sover middagslur mellem 11.30 og 14-14.30.

Så der er flere udfordringer, både ved putningen og ved nattesøvnen, men det er altså noget, der er startet pludseligt, og det undrer jeg mig lidt over. Jeg har dog selv nogle tanker om, hvad det mon handler om:

Først tænker ...

Annonce

... jeg, om det bare kunne være noget med motorikken? Han er også urolig i dagtimerne og vil klatre/kravle på alle ting hele tiden, og han stormer rundt i huset – altså kravlende, da han endnu ikke har lært at gå. Han prøver dog også tit at rejse sig op for tiden ved at stå i foroverbøjet stilling med strakte ben og går meget rundt mellem møbler og ved at skubbe ting, så måske er han snart ved komme op at gå.

Noget andet jeg tænker er, om det er en form for udviklingsspring, fordi han lærer simpelthen så mange nye ting for tiden. Han lærer hele tiden nye ord og snakker virkelig meget. Han har også nærmest fra den ene dag til den anden lært at spise med ske og gaffel selv, og at bygge lidt med klodser og lignende. Så der sker helt sikkert rigtig meget ham.

Sidst tænker jeg, om der mon er noget, der generer ham. Jeg har svært ved at finde ud af, hvad det kunne være. Der er jo rigtig varmt for tiden, og der bliver også varmt i værelset, selvom jeg køler det ned, og han sover uden tøj, så måske sveder han? Det oplagte kunne også være at tænke, om der var en tand på vej. Jeg kan ikke se eller mærke nogen ny tænder, men jeg synes han savler og gnaver lidt rigeligt i ting.

Han har også før sovet uroligt, når han havde ondt i ørerne, men han har ikke været forkølet for nyligt, så jeg tænker ikke, det er det. Jeg har dog forsøgt at give lidt panodil junior og også prøvet med aftamed på gummerne, men jeg var ikke sikker på om det havde nogen effekt overhovedet, så jeg prøvede kun den ene gang.

Det skal lige siges, at han faktisk virker udhvilet og glad i dagtimerne; Det er bare hans forældre, der er trætte!

Ja, det var en masse forskellige tanker, så jeg er spændt på at høre dine.
Håber du kan hjælpe os lidt og måske også give et godt råd om, hvordan vi forbedrer søvnen herhjemme.

Med venlig hilsen
Mor til H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder