Svar: Sover uroligt - 15 mdr.

15. juni 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære mor til H

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig om, hvad jeg tænker sker hos jer i øjeblikket:)

Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind på den uro, som I oplever. Jeres dreng er rigtig godt igang motorisk. Han kravler omkring, rejser sig, går langs og mellem møblerne.. og han har naturligt derfor en stor motorisk uro i kroppen. Det er svært for ham at finde fysisk ro, når han skal sove, og han udnytter naturligt sengen, hvor han tumler rundt, rejser sig ved tremmerne osv.

Det, at han motorisk bevæger sig mere omkring nu, gør dog også, at han oplever verden på en ny måde, han får flere stimuli og oplever verden større. Det giver en mental uro, flere oplevelser, som skal bearbejdes, og det gør det sværere for ham at koble fra og finde roen og dermed sværere at overgive sig til søvnen. Det er altså både motorisk og mentalt, at det er lidt svært at finde ro lige nu:)

Samtidig er han i det man kan kalde for en slags "separations-gentilnærmelses-fase", som netop hænger sammen med, at han nu begynder at bevæge sig mere og mere omkring på egen hånd. Det betyder, at han på den ene side til søge dig lidt ekstra, han kan virke lidt mere klyngende, kan have behov for at mærke dig, komme på dit skød, sidde på din arm - men ofte er det kortvarigt, lige så snart han kommer op, så vil han alligevel ned, og når han så er nede, ja så vil han op igen..

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre lige nu derfor er at forsøge at finde balancen mellem at være der for ham, give ham den nærhed og fysiske kontakt, som han naturligt søger og dermed hjælpe ham til ro, men samtidig også forsøge at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt - at han f.eks. stadig puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

For nogle børn og forældre fungerer det rigtig godt med et bad om aftenen i en periode. Badet bør ligge ca. en time før putning, hvis det skal have effekt, og det bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt trykmassage osv. Det kan hjælpe nogle børn med bedre at finde ro i kroppen, og det er samtidig med til at signalere en afslutning på dagen og forberedelse på, at det er ved at være puttetid.

Det kan også være en god idé med et godnatmåltid. Det kan være rester fra aftensmaden, det kan være en godnatgrød, en portion havregryn med letmælk, lidt yoghurt med havregryn, måske en banan eller lignende. Godnatmåltidet bør ligge efter badet og lige før putning, så når han har spist, får han børstet tænder og bliver puttet til natten. Lidt ekstra mad i maven kan være med til at give ro og skabe en følelse af, at man har brug for at "slå mave", lægge sig ned og slappe af.

Nogle børn har brug for tid til at tumle lidt rundt og på den måde brænde lidt overskudsenergi af, før de kan sove. Det er helt okay, hvis han har glæde af at tumle rundt i sin seng i f.eks. 10 minutter og først derefter er parat til at lægge sig ned og finde ro - og det må han gerne. Du behøver ikke sidde hos ham, hvis han i øvrigt er glad og nyder at tumle rundt selv, bliver han ked af det, så skal du naturligvis være der for ham og hjælpe ham.

Det er rigtig godt, at jeres dreng har sin bamse og en sut. Det må du meget gerne bibeholde, for det vil naturligt hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, og det kan på sigt minimere eller erstatte behovet for jeres hjælp om natten.

Det kan dog være en god idé at indføre en godnathistorie, med den alder jeres dreng har, og det vil jeg faktisk anbefale, at I forsøger. Det skal være en helt simpel historie med kort tekst og billeder, så du læser lidt, viser billeder, skifter side, læser lidt og viser billeder, så han hele tiden bliver inddraget i læsningen.

Fordelen ved godnathistorien er, at du kan starte med at lade ham sidde på skødet, læse lidt i bogen sammen med ham og på den måde hjælpe ham til ro, og derfra så komme over i sengen, hvor du så læser lidt videre. Så han får lov til at komme op i dine arme, som han lige nu viser behov for, og så du på den måde hjælper ham til ro ...

Annonce

... netop med din favn, men så du sidder stille og læser - og så du gradvist får indført, at han ligger i sin seng og får læst historie der og dermed også falder i søvn der.

Det samme kan gøres med en godnatsang. Nogle børn har glæde af, at man sidder med dem i favnen, synger en sang, vugger dem lidt, så de mærker en helt tæt på - og derefter kommer han så over i sin seng, og du synger igen, imens du holder ham lidt i hånden, beroliger og betrygger. Så du hjælper ham ind i søvnen med nærhed og sang, men igen uden at du skal gå rundt med ham eller bære ham. Du sidder stille med ham i din favn, skaber ro og derefter er det over i egen seng, hvor han så falder i søvn.

Jeg vil også lige nævne, at en godnatsang kan være din stemme, men det virker også nogle gange at afspille noget beroligende musik eller en fast og genkendelig godnatsang. Nogle gange fungerer det med en kombi, så du f.eks. starter med at synge og afslutter med at afspille noget beroligende musik:) Især hvis I planlægger at ville gå fra ham og han selv kan falde i søvn, så vil nogle børn have glæde af at godnatlæsning eller sang erstattes af lidt stille eller beroligende musik.

Når han rejser sig om natten og får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, så må du naturligt hjælpe ham med at blive lagt ned igen. Nogle gange kan du trække tiden lidt, og han finder selv ud af det, andre gange er du nødt til at være hos ham ret hurtigt, lægge ham, give ham bamsen, kærtegne lidt, og han kan fint sove videre. Det er godt, hvis du ikke vænner ham til at sutten skal i munden, hver gang han vågner, men stillingskift, kærtegn, beroligende ord, bamse - det må du gerne hjælpe ham videre med:)

Jo bedre han bliver motorisk i løbet af dagen, jo bedre vil han også kunne finde en rar stilling om natten. At hjælpe ham med stillingskift er derfor ikke problematisk, for det skal han nok finde ud af. Det kan dog være en god idé, at I om dagen øver det at sætte sig ned, når han får sig rejst, så han stille og roligt også lærer sig at kunne dette. Ligesom det er godt at kunne komme fra liggende til siddende stilling og omvendt, fra siddende til liggende - men det lyder som om, at han mestrer dette super fint! Og ja, det lyder som om, at han snart knækker koden med at gå:)

Det at lære at gå har forskellige faser:

I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan, når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.

I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene, før det andet slippes.

I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel, som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.

I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.

I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.

Som du kan se er det altså en proces, som jeres dreng skal igennem, og nogle børn går hurtigt igennem faserne, andre børn har brug for længere tid, men jeres dreng lyder til at være rigtig godt i gang. Samtidig lyder han til at være i rivende udvikling - både finmotorisk og sprogligt, så der sker virkelig meget hos jer :)

Jeg synes ikke, det lyder som om, at han har ondt. Hvis han havde ondt f.eks. på grund af ørene eller på grund af tænder, så ville hans humør og overskud sandsynligvis ikke være så højt, som du umiddelbart beskriver; men det er naturligvis svært at vide, når han ikke kan sætte ord på, hvad det er han oplever...

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder