Svar: Dagsrytme 4.5 mdr
8. maj 2023
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med at I har fået en lillebror - og velkommen til :)
Jeg forstår godt dit ønske om mere rytme, og det kan også godt lade sig gøre. Der er dog ofte meget stor forskel på at være 4 og 6 måneder gamle, og den rytme børn derfor har i disse to aldre. Der er flere ting, som I må medtænke, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer:)
Der er nogle generelle ting, som I med fordel kan arbejde på, og som vi hjælpe med mere rytme hen af vejen - og som også vil gøre det lettere for far at overtage barslen, når lillebror bliver godt 6 måneder.
Nu hvor I er begyndt med skemad, så vil det f.eks. være rigtig godt, hvis I stille og roligt kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og får mælk, før han skal sove. På den måde skabes der bedst plads i maven til begge dele, og det vil være helt naturligt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual - både nu og også når han bliver ældre.
Det er dog rigtig godt, hvis du også kan arbejde på, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at han slipper brystet og registrerer, at han ligger i sin seng, barnevogn, eller hvor I nu putter ham, så han forbinder sin seng/barnevogn med stedet, hvor han skal sove. Hvis han falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, så bliver det ekstra svært for far at putte ham, når han overtager barselsperioden.
Derudover, så er I nødt til at tage hensyn til, at han lige nu har en alder, hvor han meget let lader sig forstyrre, når han ammes om dagen - du vil sandsynligvis begynde at opleve, at han slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, atter slipper, pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper igen, og kikker så efter far eller storesøster, som kommer ind i rummet, og pludselig er det langt mere spændende at kikke efter dem, end det er at spise. Det betyder, at han om dagen godt kan slatspise lidt for meget, og hvis han ikke dier nok i dagtimerne, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten.
Derfor er det vigtigt, at du hjælper ham med at spise godt og effektivt ved brystet i løbet af dagen, så han bliver fyldt godt op med mælk. På sigt vil skemad og vand af kop naturligt begynde at mætte og dække en del af hans behov, men lige nu er det vigtigt, at han får mælk nok dag og aften, for at han kan sove et længere søvnstræk om natten. Han skal stadig have mælk midt nat, men det vil være godt, hvis han kan sove 3-4 timer mellem amningerne om natten.
Du skriver, at du har overvejet en flaske før sengetid, og det kan du naturligvis godt indføre. Da far skal overtage barselsperioden omkring 6 måneders alderen, så vil det være en fordel, hvis jeres dreng er vant til at få flaske, så far kan give ham mælk i dagtimerne. Hvis I venter med at give flaske til 6 måneders alderen, så er der en risiko for, at han ikke vil acceptere den, og den overvejelse er I derfor også nødt til at tage med jer nu.
Derudover, så skal du naturligvis vide, at jo mere flaske I giver, jo mindre mælk vil du producere, og jo større sandsynlighed er der for, at amningen stopper - hvilket du naturligvis skal være parat til. Om det sker, kan ingen vide. Det er helt individuelt og afhænger naturligt også af, hvor meget du ammer, og hvor mange flasker han får. Nogle gange fungerer det super godt både at amme og give flaske, andre gange betyder flasken, at amningen stopper.
Og så til rutinen, som jo er det du egentlig spørger til :)
De fleste børn på 4 måneder trives rigtig godt med en 3-lure-om-dagen-rytme. Det vil sige, at de sover formiddagslur, middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Mange børn har i denne alder også en sen rytme. Det betyder, at de går sent i seng, det er f.eks. ikke unormalt, hvis de ikke går til ro for natten, før klokken er 22. Det kan gøre forældre urolige, fordi man forventer, at børn i denne alder skal sove kl. 20, men det skal de altså ikke nødvendigvis:)
De fleste børn på 6 måneder, trives rigtig godt med en 2-lure-om-dagen-og-en-powernap-rytme - og for mange børn begynder dagens powernap at blive sprunget over, så de går fra 3 til 2 lure. Det betyder igen, at de går tidligere i seng, og hvor de i 4 måneders alderen ofte sover sent, så vil man ofte i 6 måneders alderen begynde at kunne putte dem omkring kl. 19.30-20 - naturligvis afhængig af, hvornår de er stået op af deres middagslur, og hvorvidt de har sovet powernap om eftermiddagen eller ej.
I 6 måneders alderen begynder de ofte også at spise flere skemåltider dagen igennem. De har brug for 3 hovedmåltider, begynder at spise kød og fisk, og derudover introduceres mellemmåltider ofte også her, ligesom de drikker mere vand af kop og også begynder at kunne sidde og gumle og gnaske på lidt mad i hånden.
De er i 6 måneders alderen motorisk mere aktive, de bruger sig selv rigtig meget, triller omkring, tager fat i deres fødder, begynder at krybe osv. De får på den måde nogle længere aktive perioder, hvor de bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, og deres søvnperioder bliver lidt anderledes. I 6 måneders alderen sover mange børn 2 lidt længere lure eller f.eks. en kort formiddagslur og en længere middagslur + evt. en powernap.
Der sker også rigtig meget i 4 måneders alderen, især med søvnen, som ændrer sig fysiologisk. Det betyder, at lillebrors søvn lige nu begynder at indeholde flere stadier, og han kan vågne op, når han går fra et søvnstadie til et andet, fordi dette skift er svært for ham. Derfor kan man i denne alder opleve en øget tendens til også at slatsove lidt, simpelthen fordi han vågner, før han egentlig er udhvilet, og hvor han derfor kan have ekstra behov for, at I hjælper ham videre i søvnen og ikke tager ham op. Mange børn sover i denne alder 3 nogenlunde lige lange lure, og søvnen er på den måde ofte godt fordelt ud over dagen og tidlig aften.
Det er altså to meget forskellige aldre, og derfor er rytmerne også forskellige. Jeg forstår dog godt, at I har et ønske om at starte dagen tidligt - også selvom jeres dreng på 4 måneder måske har en sen rytme i sit indre ur lige nu...
Jeg har derfor her forsøgt at lave forslag til, hvordan dagsrytmerne kan se ud, når der skal tages hensyn til, at I starter dagen kl. 06 - og der kommer et par forslag her:
Dagsrytme 4-5 måneder:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, og dagen begynder så stille og roligt omkring kl. 06, som nu.
I står op, pludrer, hygger, leger
Morgen 08: Ammes og puttes til formiddagslur i barnevognen, og I triller af sted for at aflevere storesøster.
Formiddag: Efter en god lur, så har han sandsynligvis brug for en amning, når han vågner. På den måde fyldes han ekstra op, og han har ro i maven og kroppen, når du så serverer lidt skemad til frokost.
I leger, hygger, tumler, pludrer
Frokost måske ca. kl. 11: Smagsprøver på lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Kommer måske i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.
Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl. 12-12.30. Det afhænger af, hvor lang hans første lur er.
Eftermiddag måske ca. kl. 14.30: Har sandsynligvis behov for amning, når han vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer..
Storesøster og far kommer hjem.
Sen eftermiddag måske omkring 16-16.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur.. tidspunktet afhænger igen af, hvornår han er stået op af sin middagslur.
Vågner og I hygger, leger, pludrer lidt.
Aften 17.30-18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop. Ammes efter behov i løbet af aftenen.
Ammes og puttes til natten ca. kl. 19.30-20
Sen aften 23: Ammes eller drømmeflaske
Nat 02: Ammes og sover videre
----------------
En dagsplan for 6 måneder, der starter kl. ca. 06 kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, og dagen begynder stille og roligt omkring kl. 06
Morgen 07: Havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop og frisk frugt i hånden.
Sen morgen/formiddag: I triller af sted for at aflevere storesøster. Han suppleres evt. med lidt frugtmos, frisk frugt i hånden eller lignende, når I triller af sted, og han falder måske i søvn på vejen tilbage. Hvis mor er hjemme, ammes han før formiddagslur, hvis far har barsel, kan han tilbydes en lille flaske eller lidt mme af kop. Mælken fjernes i 7 måneders alderen, og mellemmåltid erstatter mælken på dette tidspunkt.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, grøntsagsmuffins eller lignede i hånden. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl. 12.30-13 - det afhænger af, hvornår han står op af sin formiddagslur.
Eftermiddag måske ca. kl. 15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Tilbydes også stadig lidt mælk om eftermiddagen - bryst, flaske eller mme af kop. Sover evt. en powernap på måske 30 minutter. Da han står tidligt op, har han sandsynligvis brug for powernappen om eftermiddagen i længere tid, men den vil være kortere end den 3. lur er lige nu.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske
Begynder at lære at skulle sove igennem uden mælk til næste morgen tidlig - det vil være realistisk at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30 til 05...
Som du kan se, så har jeg forsøgt at lave to dagsplaner, der følger de tider, som du har angivet, er vigtige for jer. Det kan umiddelbart godt lade sig gøre, hvis man ser på rytmen, søvnbehov osv. Men - det er ikke sikkert, at jeres drengs indre ur kan finde ud af at indstille sig på putning kl. 20, når han er 4 måneder gammel - det må tiden vise, ellers så arbejder tiden naturligt for jer :)
Til sidst vil jeg lige nævne, at det er helt normalt, at skemaden kommer ud af munden og ikke synkes i starten. Når jeres dreng dier på brystet, så malker han med tungen, og det gør han derfor også, når han spiser med en ske. Når han malker, får han skubbet grøden ud af munden... Han skal nok finde ud af det ,hen af vejen - øvelse gør mester. I kan forsøge med lidt forskellig konsistens på grøden, og se om det gør en forskel for ham. Nogle børn har lettere ved at finde ud af at synke grøden, hvis den er lidt tynd i starten, andre har lettere ved det, hvis den har lidt fylde...:)
Grøntsagsmos om aftenen introduceres først, når jeres dreng kan spise ca. ½ dl. grød til frokost, og hans mave følger godt med :)
Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om Børn & Søvn", hvor du kan læse meget mere om søvnen i forskellige aldre. Og "Helens bog om Børn & Mad", hvor du guides igennem måned for måned og også finder dagsplaner.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske