Brev:
4 årig som ikke vil lege selv
9. maj 2023
Alder:
4 år, 9 mdr.
4 årig som ikke vil lege selv
Kære Helen
Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere år… ja jeg har endda skrevet til dig før omkring det. Men vi må erkende, at vi endnu ikke er i mål.
Vores dejlige datter Maja har det meste af hendes liv, været vant til et sæt forældre som har leget meget med hende. Vi har givet den gas med at være en del af hendes lege med lego, bamser og diverse figurer. Det har resulteret i, at hun meget nødigt vil lege for sig selv herhjemme. Vi har forsøgt at arbejde med at guide hende igang med en leg og så trække os ud, men som oftest går der ikke lang tid, så står hun ude ved os igen og og plager og plager om mere leg.
Det hænder engang imellem, at hun selv får kastet sig over en leg på egen hånd. Og vi prøver at opmuntre til dette, men ligeså snart hun mærker, at det bærer henad, at vi ikke er med, så går hun helt i baglås. Hun kan følge os rundt i lejligheden i lang tid, med konstant spørgen til hvornår vi kan lege. Nogle gange efter at have leget i 15-20 min om morgenen, så går hun i totalt gråd når legen med mig skal stoppe (jeg plejer at forberede hende 2-5 min. før legen skal slutte). Efter en fuld dag i børnehave, så forventer hun stadig fuldt “lege selskab” når hun kommer hjem.
Nogen dage er det så markant, at os voksne er fuldstændig drænet når dagen er slut…det føles umuligt at skabe balance i hverdagen. Der skal være tid til samvær og leg med Maja, men der skal også være tid til at ordne praktiske ting, og engang imellem have lidt tid til at tage en lille stund for sig selv. Med en pige som nærmer sig 5 år, så bliver jeg nogle gange lidt bekymret…og jeg er fuldt bevidst om, at det er os selv som er årsag til, at hun forventer så meget leg.
Har du nogle gode råd…det er mit indtryk at de fleste, får lært barnet “selv leg” i en meget yngre alder, men det har vi ikke formået. Jeg håber det er muligt at justeret på dette behov.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Majas mor