Svar: Nattesøvn - søger brystet
8. marts 2023
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - dejligt at høre, at du har haft glæde af mine svar til andre og mine bøger, og velkommen til:)
Det er helt naturligt, at jeres dreng har haft behov for nærheden, det at sove tæt med jer, og jeg kan sagtens forstå, at du har valgt samsovning, fordi det har gjort, at I begge har kunne få lidt sammenhængende søvn - en god prioritering :)
Jeg kan dog også sagtens forstå, at du ikke ønsker dette mere, og derfor gerne vil lære jeres dreng at sove i egen seng. Det kan han også godt lære, men det vil naturligt tage lidt tid, for lige nu har jeres dreng det, man kalder et søvnassociationsproblem. Han er afhængig af især dit bryst, og også din favn, for at kunne sove - både for at kunne falde i søvn, men også for at kunne sove sammenhængende om natten.
Dagsplanen, som du sender, ser umiddelbart fin ud. Han ammes ikke længere før sin formiddagslur og kan således godt sove uden bryst og favn der - i stedet falder han i søvn i sin voksipose og i sin barnevogn. Det er rigtig godt, så hold fast i dette. Det samme til før middagsluren - amme ham, og derefter putte ham i voksiposen og i barnevognen. Det er nogle gode rutiner, som vil kunne fungere fremadrettet for jer alle.
Derudover så lyder det som om, at han spiser fint med mad - både skemad og mad i stykker, og han får mere og mere mad, der tager udgangspunkt i familiemaden. Det er også rigtig godt.
Du kunne dog prøve at indføre et mellemmåltid om morgenen, før han puttes til første lur, for at se om du fra morgenstunden kan mætte ham lidt ekstra. Du skal også være opmærksom på, at han om eftermiddagen meget gerne må få et lidt større mellemmåltid som f.eks. flerkornsgrød med frugt som topping. Du skriver, at han plejer at få et måltid bestående af grød eller pandekager og frugt - og det er godt, hvis du f.eks. ikke kun giver frugt, men sikrer, at han spiser noget mere mættende på dette tidspunkt også.
Du nævner også, at det skifter fra dag til dag, om han bliver ammet eftermiddag, og om han tager en powernap. Det er en overgang, så lige nu er han nok ved at gå fra 3 til 2 lure, og også ved at kunne undvære amningen på dette tidspunkt. Det er derfor fint at forsøge uden, men - det er trods alt bedre, at han ammes en ekstra gang her, hvis det kan sikre ham lidt ekstra væske, end at han så søger brystet om natten.
Vær opmærksom på at sikre hans væskebehov tilstrækkeligt hele dagen igennem ved at tilbyde ham masser af vand. Han skal drikke vand til alle måltider, men må også meget gerne drikke vand mellem måltiderne. Jeg vil anbefale, at du køber en drikkedunk til ham, som står fremme, og som han kan se og derfor blive motiveret til at drikke af. Det kunne f.eks. være en Camelbak Eddy+ Kids eller lignende. Det er vigtigt for at sikre, at han ikke søger brystet om natten, fordi han reelt er tørstig.
Det er også rigtig godt, at du om aftenen lægger ham i en sovepose og derefter ammer ham. Jeg tænker ikke, at der er brug for voksiposen om natten, han vil naturligt have behov for at kunne vende og dreje sig, og den nuværende sovepose vil stadig give ham en følelse af at være lidt holdt, og den er genkendelig og tryg for ham.
Derudover, så er der den mulighed, at I lader far tage over om natten igen. Jeg vil anbefale, at I i første omgang gør det ved, at mor sover et andet sted, og så sover jeres dreng sammen med far i dobbeltsengen. På den måde skal han ikke undvære favn og nærhed, men kan lære at undvære brystet først. Far kan give ham alt, bare ikke amme ham, og jeg tænker, at det derfor kan være en god mulighed at starte de nye vaner på denne måde.
Ofte er det en god idé at tage tingene lidt i etaper og ændre en ting af gangen. Det kan godt være for stort et skridt at vænne ham til egen seng på eget værelse, uden favn, bryst og mor på en gang - og hvis det er for voldsomt for ham, så risikerer man, at han bliver ekstra trygheds- og brystsøgende, og det dermed bliver endnu sværere.
Derfor kan det være en løsning, at far tager over, og mor sover på et andet værelse, når han efter midnat er ammet. Det vil sige, at han skal lære at sove 5-6 timer uden mælk om natten f.eks. fra kl. 23.30-05, og i dette tidsrum tager far sig af ham. Ofte vil der ske en ændring inden for 3 nætter, så far vil efter 3 nætter fornemme, at jeres dreng er mindre brystsøgende, og at far bedre kan trøste, berolige og betrygge.
Tidlig morgen kan du så amme ham igen, så længe han ikke er ældre, vil han naturligt have behov for brystet tidlig morgen, denne amning forsvinder dog ofte i 8-9 måneders alderen.
Der er naturligt også den mulighed, at du vælger at sove med en t-shirt eller lignende på om natten, så han ikke har fri adgang til brystet, og du dermed styrer, hvornår han kan ammes - men så du stadig er der, og han har mor tæt på sig, men så du ikke længere tilbyder brystet. Hvis du/I har det bedst med denne metode, så kan I gøre det sådan, men det lyder som om, at det vil være lidt svært for dig, og der er ikke noget at sige til, at jeres dreng blive mere brystsøgende, hvis han ligger foran mælkebaren:)
Med hensyn til at lære at sove i egen seng, så kan det nogle gange være en idé at koble tremmesengen til jeres seng. Det skal naturligvis være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og siden eller nogle af tremmerne skal kunne tages af. Det gør det muligt at putte ham i egen seng, men hvor du stadig ligger ved siden af ham, kan lægge en beroligende hånd på ham osv. så han hele tiden kan mærke dig. Det, du gør, er faktisk at øge den fysiske afstand mellem jer, så i stedet for at han ligger tæt med dig i dobbeltsengen, så ligger han længere væk, men stadig tæt nok på til, at du kan berolige ham og lade ham mærke dig - uden at du behøver stå op, og hvor han samtidig vænner sig til egen seng.
Når han er vænnet fra brystet i munden, så er næste skridt nemlig at vænne ham fra favnen og dermed at øge afstanden mellem jer gradvist :)
Det er naturligt stadig vigtigt, at du forsøger at putte ham fra dig uden bryst i munden, og hvis du ligger ned og ammer ham, så skal du helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så han lærer, at han ikke behøver brystet i munden for at falde i søvn. Præcis som du allerede forsøger - det skal du endelig blive ved med.
Da han aldrig har villet tage imod en sut - hvilket mange børn ikke vil, og han har sikkert fået sit suttebehov stillet rigtig godt hos dig - så kan du nok ikke vænne ham til dette nu. Der sker dog ikke noget ved, at du forsøger, og det er også fint at koble sutten til en klud, der dufter af dig og brystet :)
Når han har lært at falde i søvn uden bryst i munden, og når han har lært at falde i søvn uden at være tæt i din favn, og også vænnes til at sove i egen seng, så kan han flytte på eget værelse. Hvis han til den tid er vænnet til, at far tager sig af ham, beroliger og betrygger om natten, så kan far naturligt også lettere hjælpe ham videre i søvnen, når og hvis han til den tid vågner op om natten.
Du skriver, at han søger brystet, og hvis du tager ham op, krammer eller vugger ham, så bliver han som en flitsbue i dine arme. Det tyder derfor på, at det ikke er det at komme op, som han har behov for, men netop det at skulle undvære brystet og ligge tæt på dig, som er svært, og som derfor er det, I skal arbejde på at ændre lige nu.
Det lyder for mig som om, at hvis I kan skabe en gradvis ændring og starte med at vænne ham fra, at han skal have brystet i munden hele natten, derefter vænne ham til at I fysisk er mere på afstand, så vil det at skulle sove i egen seng efterfølgende godt kunne gå nogenlunde, og derfra kan han så lære at sove på eget værelse:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med projektet!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske