Svar: Baby 5 måneder sover dårligt om natten

22. februar 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge.

I fortæller, at lillebrors søvn bliver dårligere og dårligere, og I nævner blandt andet, at han er født knap 4 uger før tid. Man er i dag ekstra opmærksomme på, at børn født mellem uge 34-36+6 godt kan have lidt særlige behov og f.eks. have ekstra behov for hjælp, når de skal sove.

Det, at han bliver ældre, gør naturligt, at han er langt mere bevidst omkring verden, og hvad der foregår omkring ham. Han følger langt mere med i ting, han ser længere, og han fornemmer mere og mere tydeligt, om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far, en bedsteforældre eller andre. Det er helt naturligt, men når han samtidig er født lidt for tidligt, så kan han godt blive en lille smule overstimuleret. Han kan få sværere ved at koble fra, finde roen og falde i søvn - eller han kan som hos jer - få sværere ved at sove sammenhængende, fordi alt, hvad han oplever, skal bearbejdes, og han har derfor ekstra meget drømmeaktivitet og mental uro.

Måden han falder i søvn på kan også spille ind. Det har noget at sige, om han f.eks. falder i søvn i favn og med mors bryst i munden, eller om han falder i søvn i sin seng. Det er vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke falder i søvn i favn og derefter flyttes sovende til egen seng. Det er vigtigt, at han når at følge med i, hvor han rent faktisk puttes. Hvis han falder i søvn i favn og flyttes sovende til egen seng, så vil han vågne op efter f.eks. 45 minutter, vil registrere, at han ligger et andet sted, det vil være utrygt for ham, og han vil vågne mere og mere op, og vil så ikke kunne sove videre, før han atter kommer op i favn og atter tilbydes brystet. Derfor skal bryst, favn og søvn nu adskilles mere og mere.

Som jeg læser jeres brev, så sover han godt om dagen, og I kan derfor overveje, om I har nogle rutiner her, som er genkendelige og trygge - og som kan overføres til aften og nat. Hvis han om dagen f.eks. puttes i en sovepose, som omslutter ham og giver ham følelsen af at blive holdt, så kan I prøve også at putte ham i soveposen om aftenen. I skal naturligvis så justere hans påklædning, ligesom I skal sikre jer, at temperaturen i soveværelset ikke er for høj, så han ikke får det for varmt. Men soveposen vil godt kunne erstatte jeres favn og dermed hjælpe ham til større ro - også indendøre.

Det er også en overvejelse værd, om ikke han skal have lidt mere mad. Det, at han er begyndt at søge brystet hyppigere om natten, kan godt være tegn på, at han er mere sulten. Ved at die hyppigere, så øges din mælkeproduktion, og han får på den måde mere at spise, hver gang han dier. Men - det betyder naturligvis også, at der så ikke er så meget plads til grød og mos i maven, hvis han har diet mere eller ...

Annonce

... mindre hele natten, og at lysten til skemad derfor heller ikke er så stor. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at give ham skemad og samtidig også amme ham, som han naturligt stadig har behov for.

Jeg vil anbefale jer, at I forsøger med grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften. Jeg vil også anbefale jer, at I starter med at give ham lidt mad i hånden, som han kan sidde og sutte lidt på. Det vil være naturligt, at han stadig ikke helt kan koordinere sine bevægelser, men så må I gerne hjælpe ham med at sidde og sutte på noget, som I så holder for ham. Det, at han kan starte med at sutte, slikke, smage, vil gøre ham opmærksom på, at det er spisetid og dermed blive mere parat til skeen, når I så kommer med den.

Jeg tænker, at han nok ikke helt kan sidde i højstol endnu, så derfor vil det være godt, hvis I kan sidde med ham, når I giver ham skemad. I kan evt. forsøge i weekenden, at den ene af jer sidde med ham, og den anden giver ham maden - så kan han spejle sig i den, som sidder med skeen i hånden, åbne munden osv., og den der giver ham mad kan motivere med lyde, mimik osv.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, ammes ofte igen kortvarigt, når dagen begynder, og I står op.

Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes lidt bløde frugtbåde, agurk, rugbrødsbjælker eller lignende at sutte på, og I følger efter med lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping. Hvis han virker meget sulten her, fordi han har sovet en meget lang formiddagslur, så må han gerne blive ammet kortvarigt, når han vågner, så han har lidt mælk i maven og derfor har mere overskud til at forsøge med skemaden, når I så tilbyder den. Han tilbydes vand af kop sammen med grøden.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur.

Aften 18: Tilbydes igen lidt agurk, rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde, og I følger efter med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20

Sen aften 23-24: Ammes og sover videre

Nat 03: Ammes og sover videre. Denne amning trappes ud i 6 måneders alderen i takt med, at han tilbydes skemad flere gange, spiser større mængder og også drikker mere vand af kop. Lige nu er det helt normalt, at han stadig har brug for mælk midt nat, og at et søvnstræk f.eks. er ca. 3.5-4 timer uden mælk.

Og når alt dette er sagt, så kan sygdom, forkølelse, problemer med ørerne, tandfrembrud osv. også spille ind og give urolig søvn. Nogle gange så afløser tingene hinanden, så først er det forkølelse, så er det ørerne, og så er det tænderne... men det føles som om, at nætterne generelt bare er dårlige, forklaringen er dog lidt forskellig:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor