Brev:
Baby 5 måneder sover dårligt om natten
22. februar 2023
Alder:
5 mdr.
Baby 5 måneder sover dårligt om natten
Kære Helen,
Vi har en glad og dejlig dreng/lillebror på 5 måneder (født 36+3), som er glad, udvikler sig motorisk som han skal osv. Min udfordring efterhånden det at hans nattesøvn ikke bliver bedre med tiden - tvært i mod. Han har mere eller mindre de sidste 2-3 måneder sovet på samme måde: 10-12 timer om natten (bliver træt ved 20-20.30), en lang formiddagslur (2-3 timer), og to kortere lure (45 min +/-).
De seneste 2-3 uger er det dog gået den forkerte vej med nattesøvnen især. Han er oftest let at putte og kræver ikke meget hjælp - men, han vågner typisk de fleste aftener allerede efter 45 min og derefter hver 1-2 timer natten igennem og vil ammes. Han har tidligere taget sut i forbindelse med søvn, men vil det ikke længere (bliver sur, ked, laver ‘opkast bevægelser - vi ved ikke hvorfor).
Vi har lille så stille forsøgt opstart på grød den seneste uge i tilfælde af det handler om sult, men han er meget lidt interesseret. Han vil heller ikke tage flaske med mindre det er med min mælk.
Jeg er derfor ved at løbe tør for ideer… han har godt nok været mere eller mindre snottet/forkølet siden efteråret, da hans søster på 2 år tager ALT med hjem fra vuggestuen. Ved ikke om det betyder noget.
Håber du kan hjælpe!
Kærlig hilsen