Baby 5 måneder sover dårligt om natten

22. februar 2023

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Baby 5 måneder sover dårligt om natten

Kære Helen,

Vi har en glad og dejlig dreng/lillebror på 5 måneder (født 36+3), som er glad, udvikler sig motorisk som han skal osv. Min udfordring efterhånden det at hans nattesøvn ikke bliver bedre med tiden - tvært i mod. Han har mere eller mindre de sidste 2-3 måneder sovet på samme måde: 10-12 timer om natten (bliver træt ved 20-20.30), en lang formiddagslur (2-3 timer), og to kortere lure (45 min +/-).

De seneste 2-3 uger er det dog gået den forkerte vej med nattesøvnen især. Han er oftest let at putte og kræver ikke meget hjælp - men, han vågner typisk de fleste aftener allerede efter 45 min og derefter hver 1-2 ...

Annonce

... timer natten igennem og vil ammes. Han har tidligere taget sut i forbindelse med søvn, men vil det ikke længere (bliver sur, ked, laver ‘opkast bevægelser - vi ved ikke hvorfor).

Vi har lille så stille forsøgt opstart på grød den seneste uge i tilfælde af det handler om sult, men han er meget lidt interesseret. Han vil heller ikke tage flaske med mindre det er med min mælk.

Jeg er derfor ved at løbe tør for ideer… han har godt nok været mere eller mindre snottet/forkølet siden efteråret, da hans søster på 2 år tager ALT med hjem fra vuggestuen. Ved ikke om det betyder noget.

Håber du kan hjælpe!

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder