Svar: Hyppige små opvågninger
22. februar 2023
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og alle dine tanker :)
Når jeg læser dit brev og beskrivelsen af jeres lille pige, så tænker jeg faktisk, at alle de ting du selv nævner, godt kan spille ind hos jer. Hendes opvågninger kan godt skyldes, at hun har brug for mere mælk og mad i løbet af dagen. Det kan også handle om, at I forstyrrer hinanden under søvn, og det kan også handle om hendes rytme. Sandsynligvis er det en blanding af flere ting og ofte hænger det hele jo sammen :)
For at starte med det sidste - rytmen - så tænker jeg faktisk, at det kan være en god idé, hvis I kunne arbejde på en lidt anden rytme nu. Det vil sige en rytme, hvor jeres datter står lidt tidligere op, sover lidt tidligere hele dagen igennem og også går tidligere i seng. Hvis I synes, det fungerer super godt, som det er nu, og I alle trives med den sene rytme, så behøver I naturligt ikke ændre noget, men jeg tænker, at en tidligere rytme og lidt mere struktur dagen igennem vil være med til at sikre, at hun både får mad og mælk nok - og dermed sikre, at hun ikke vågner, fordi hun har brug for mere mælk og mad. Det vil være med til at give dig mere ro, når du ved, at hun faktisk har fået det, som hun har behov for:)
Da hun nu er 6 måneder gammel, så kan man godt forsvare at vække hende om morgenen, og det vil jeg faktisk foreslå jer, at I begynder på. Det er helt okay, at hun gerne starter dagen sent, det må hun gerne, og der er ingen grund til at vække hende allerede kl. 06 - men modsat behøver hun heller ikke sove til kl. 8.30. Jeg vil sige, at hvis hun ikke selv er vågnet kl. 7.30, så synes jeg, at I skal vække hende, så hun kan starte dagen med morgenmad senest kl. 08.
Derudover så skal hun nu tilbydes 3 hovedmåltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad (som det også lyder som om, at hun får) - og derudover tilbydes 2 mellemmåltider, som jeg vil anbefale ligger formiddag og eftermiddag. Hun skal tilbydes grovere grødtyper, som f.eks. havregrød og øllebrød, som mætter mere. Og det vil være rigtig godt, hvis hun nu også begynder med kød og fisk i sin grøntsagsmos, ligesom det er rigtig godt, at I giver hende mad i hænderne, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske på.
Sammen med maden skal hun tilbydes vand, som stille og roligt naturligt vil begynde at udgøre en større del af hendes væskeindtag, men hun skal stadig også ammes i løbet af dagen, og lige nu vil jeg anbefale, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, vand og mad i hånden, når hun vågner, og tilbydes brystet, før hun skal sove. På den måde sikrer du, at hun bliver fyldt ekstra godt op hele dagen igennem, og at der netop er plads i maven til både skemad og mælk - og at hun ikke behøver søge brystet igen og igen hele natten igennem.
Det betyder, at min dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre - og vækkes omsorgsfuldt og senest 7.30, hvis hun ikke er vågnet af sig selv.
Morgen 08.00: Havregrød, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 10
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur, måske ca. kl. 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren viser sig at være.
Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til en 3. lur, der som nu varer ca. 30 minutter - tidspunktet måske omkring kl. 17, det afhænger af, hvor lange dagens øvrige lure er.. måske vil hun stille og roligt kunne begynde at springe denne lur helt over.
Aften 18: Grøntsagsmos, og der begyndes også her med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Må gerne komme i bad, som I gør lige nu :)
Ammes/flaske og puttes til natten ca. kl 20 (tidspunktet kan dog variere efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen, og hvornår hun er stået op af sin sidste lur).
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan begynde at sove lidt på afstand af hinanden, så hun ikke ligger foran mælkebaren hele natten. Når hun ligger og kan dufte din mælk, så vil hun naturligt søge brystet ekstra. Hvis I gerne vil praktisere samsovning, så er dette naturligvis helt okay, men sørg så for at sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke har fri adgang til brystet - og samtidig med, at hendes indtag af mad og mælk/vand dækkes mere og mere i løbet af dagen, så skrues behovet ned om natten.
Hvis hun ikke kan sove uden brystet om natten, så kan du give hende det, men det vil være rigtig godt, hvis du kan lirke brystet ud af munden på hende, så hun blot trøstes og ikke fylder sig med mælk. Lad hende die et par minutter og derefter lirkes brystet ud. Til at begynde med kan hun godt blive lidt irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du skal sikkert gøre det flere gange, men stille og roligt skulle hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove - og da hun allerede faktisk lyder til at kunne falde i søvn uden brystet, så lyder det som om, at det godt kan lade sig gøre, det er super godt:)
Du må gerne lægge en hånd på hendes hofte og lulle hende ind i søvnen, imens hun ligger ved siden af dig, du kan også bruge en putteklud eller lignende - dine kærtegn, kluden osv. kan du naturligt bruge, imens hun lige nu er ved siden af dig, og så kan du gradvist overføre disse ting til, når hun ligger i egen seng. Det vil sige, at hun fremadrettet vil kunne blive puttet i sin seng og hjælpes videre i søvnen, fordi hun har lært, at hun ikke længere behøver brystet i munden.
Hvorvidt hun så her skal på eget værelse eller sove i egen seng i soveværelset, må I finde ud af hen af vejen. Det er super godt, at I har en bedside, fordi det giver mulighed for, at I kan putte hende og stadig berolige og være i nærheden, uden at I behøver stå op - og hvor hun stadig lærer at sove i egen seng. Og når hun kan dette, så kan hun flyttes til eget værelse, hvor sengen så naturligt vil være det trygge og det kendte.
Andre gange er det godt at flytte hende på eget værelse med det samme, fordi I forstyrrer hinanden for meget. Hun kan lige nu godt være både motorisk og mentalt urolig, fordi hun øver sig i at trille, dreje om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst osv. og om natten får hun sig derfor lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun har derfor brug for stillingsskift og hjælp til at blive lagt rigtigt igen, brug for at I giver hende dyne på osv.
Hun kan også drømme meget og komme med mange lyde, når hun sover. Hun kan klynke, græde, smaske, småpludre osv. Men nogle gange er det ikke alle lyde og opvågninger, som I skal reagere på. Nogle gange er det godt lige at trække tiden lidt og se, om ikke hun så selv kan komme videre i søvnen - og det kan være lettere, hvis I sover hver for sig. Når I ligger sammen, kan I meget let komme til at reagere på alle de lyde hun laver, og dermed faktisk ende med at forstyrre hende, ligesom I bliver forstyrret af hendes uro og lyde. Og så er det en god idé at sove hver for sig, så alle får så god en søvn som muligt. Det er ofte også lettere at vænne hende til eget værelse nu, end det er, når hun bliver omkring 8 måneder gammel, og separationsfasen rammer:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idéer til, hvordan I kan ændre lidt på tingene hos jer, så de hyppige opvågninger kan blive mindre:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske