Hyppige små opvågninger

22. februar 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hyppige små opvågninger

Hej Helen

Min datter på seks måneder er begyndt at have mange opvågninger om natten. Hun er født d. 15. august - 13 dage efter termin.
Helt fra start har hun sovet relativt godt og kunne for et par måneder siden sagtens tage et langt stræk på 5 timer om natten. De første måneder gav jeg hende mad hver fjerde time, fordi hun ikke helt tog på som hun skulle, men hun har ligget fint på kurven i lang tid nu.

Den seneste måned er hun vågnet 3-6 gange med klynk/skrig/råb, som lyder meget anderledes end det gråd, vi hører om dagen. Jeg har læst, at de kan larme en del i søvne, men hun virker ret vågen og kan kun beroliges hvis hun bliver ammet. Hverken sut, nusning eller nusseklud hjælper, som vi ellers bruger, hvis hun vågner under sine dagslure.
Ved brystet falder hun til gengæld i søvn efter 20 sekunder. Det gentages mange gange i løbet af natten. Jeg har efterhånden ikke styr på, hvor mange gange, men det er blevet tiltagende i løbet af den seneste måned.

Hun er ellers rigtig god til at falde i søvn selv om dagen. Hun bliver puttet vågen i barnevognen og falder selv i søvn i løbet af 5-10 minutter. Sommetider (oftest ved dagens tredje lur) kan det selvfølgelig være lidt sværere og kræve, at jeg eller hendes far står der, men for det meste klarer hun det selv. Om natten bliver hun puttet i sin bedside og falder også selv i søvn her. Det første stræk om natten er 3-4 timer, men efter første amning vågner hun hver time, sommetider oftere. Jeg løser det pt. ved at hun ligger helt tæt op af mig og næsten selv kan tage brystet ved behov. Men jeg kan ikke finde ud af, om det overhovedet gavner eller gør, at hun vågner mere, men når jeg forsøger at lægge hende tilbage i sin bedside, bliver hun ...

Annonce

... ked af det igen.

Hun har fået mad, siden hun var 4,5 måned, hvor sundhedsplejersken vurderede, at hun var klar. Det nyder hun og er de seneste uger begyndt at spise tre måltider dagligt, hvor hun spiser ret meget (2 dl mos/grød og lidt blødt mere fast mad, hun selv kan sidde med). Ofte virker som om hun godt kunne spise mere.

Hun har en ret sen døgnrytme i forhold til mange babyer jeg hører om:

21.30-8.30: Sover til natten
Får herefter morgenmad og ammes.

10.30: Lur, som kan være mellem 30 minutter og halvanden time.

Får frokost og ammes.

Middagsluren starter på ret forskellige tidspunkter afhængigt af formiddagsluren, men varer ofte halvanden time.

Ammes.

Derudover får hun en meget sen lur. Igen er der afhængigt af resten af dagens lure, men den ligger typisk efter 18. Her sover hun altid kun 30 minutter.

Får aftensmad og derefter et bad. Efterfølgende ammes hun, men får også en flaske med MME for at være sikker på, at hun er mæt til natten. Det er ikke altid, at hun spiser mere end 30-50 ml.

Mellem 21 og 22 puttes hun til natten.

Dagslurene ændrer sig dog en del over tiden, og vi har ikke forsøgt at få hende til at sove på bestemte tidspunkter.
Jeg har altid tilbudt hende amning ofte, da ammeforløbet gik lidt skævt fra start, og jeg har været meget i tvivl, om hun har fået mælk nok. Det er sjældent, at hun selv viser behov for at blive ammet.

Jeg har selv tænkt over flere årsager til de mange opvågninger.
Måske får hun ikke mælk nok om dagen og søger derefter om natten? Måske vågner hun af vores lyde om natten og vil have gavn af egen seng? Eller måske har det noget med den meget sene lur at gøre?

Jeg glæder mig til at høre dine overvejelser.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år