Brev:
Hyppige små opvågninger
22. februar 2023
Alder:
6 mdr.
Hyppige små opvågninger
Hej Helen
Min datter på seks måneder er begyndt at have mange opvågninger om natten. Hun er født d. 15. august - 13 dage efter termin.
Helt fra start har hun sovet relativt godt og kunne for et par måneder siden sagtens tage et langt stræk på 5 timer om natten. De første måneder gav jeg hende mad hver fjerde time, fordi hun ikke helt tog på som hun skulle, men hun har ligget fint på kurven i lang tid nu.
Den seneste måned er hun vågnet 3-6 gange med klynk/skrig/råb, som lyder meget anderledes end det gråd, vi hører om dagen. Jeg har læst, at de kan larme en del i søvne, men hun virker ret vågen og kan kun beroliges hvis hun bliver ammet. Hverken sut, nusning eller nusseklud hjælper, som vi ellers bruger, hvis hun vågner under sine dagslure.
Ved brystet falder hun til gengæld i søvn efter 20 sekunder. Det gentages mange gange i løbet af natten. Jeg har efterhånden ikke styr på, hvor mange gange, men det er blevet tiltagende i løbet af den seneste måned.
Hun er ellers rigtig god til at falde i søvn selv om dagen. Hun bliver puttet vågen i barnevognen og falder selv i søvn i løbet af 5-10 minutter. Sommetider (oftest ved dagens tredje lur) kan det selvfølgelig være lidt sværere og kræve, at jeg eller hendes far står der, men for det meste klarer hun det selv. Om natten bliver hun puttet i sin bedside og falder også selv i søvn her. Det første stræk om natten er 3-4 timer, men efter første amning vågner hun hver time, sommetider oftere. Jeg løser det pt. ved at hun ligger helt tæt op af mig og næsten selv kan tage brystet ved behov. Men jeg kan ikke finde ud af, om det overhovedet gavner eller gør, at hun vågner mere, men når jeg forsøger at lægge hende tilbage i sin bedside, bliver hun ked af det igen.
Hun har fået mad, siden hun var 4,5 måned, hvor sundhedsplejersken vurderede, at hun var klar. Det nyder hun og er de seneste uger begyndt at spise tre måltider dagligt, hvor hun spiser ret meget (2 dl mos/grød og lidt blødt mere fast mad, hun selv kan sidde med). Ofte virker som om hun godt kunne spise mere.
Hun har en ret sen døgnrytme i forhold til mange babyer jeg hører om:
21.30-8.30: Sover til natten
Får herefter morgenmad og ammes.
10.30: Lur, som kan være mellem 30 minutter og halvanden time.
Får frokost og ammes.
Middagsluren starter på ret forskellige tidspunkter afhængigt af formiddagsluren, men varer ofte halvanden time.
Ammes.
Derudover får hun en meget sen lur. Igen er der afhængigt af resten af dagens lure, men den ligger typisk efter 18. Her sover hun altid kun 30 minutter.
Får aftensmad og derefter et bad. Efterfølgende ammes hun, men får også en flaske med MME for at være sikker på, at hun er mæt til natten. Det er ikke altid, at hun spiser mere end 30-50 ml.
Mellem 21 og 22 puttes hun til natten.
Dagslurene ændrer sig dog en del over tiden, og vi har ikke forsøgt at få hende til at sove på bestemte tidspunkter.
Jeg har altid tilbudt hende amning ofte, da ammeforløbet gik lidt skævt fra start, og jeg har været meget i tvivl, om hun har fået mælk nok. Det er sjældent, at hun selv viser behov for at blive ammet.
Jeg har selv tænkt over flere årsager til de mange opvågninger.
Måske får hun ikke mælk nok om dagen og søger derefter om natten? Måske vågner hun af vores lyde om natten og vil have gavn af egen seng? Eller måske har det noget med den meget sene lur at gøre?
Jeg glæder mig til at høre dine overvejelser.