Svar: Sove på maven?

24. januar 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev :)

Lillebror bør ikke sove på maven eller på siden, så længe han ikke selv kan vende sig tilbage på ryggen igen. Det anbefales, at børn sover på ryggen, fordi denne sovestilling nedsætter risikoen for vuggedød.

Risikoen er størst de første måneder og falder derefter gradvist, men selvom jeres dreng nu er blevet 6 måneder, så er det vigtigt, at han er stærk nok til at vende sig selv. Når han kan det, så er det dog helt okay, at han sover på maven. Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet ...

Annonce

... selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat "Forebyg vuggedød - til sundhedspersonale 2022".

Det lyder som om, at han motorisk er godt med, så prøv om I kan øve det at trille lidt ekstra de næste par uger, og se om han så ikke finder ud af at kunne selv :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han liger på maven, så hjælp ham med at få armene ind under brystkassen, så han ligger på sine albuer - det kan måske hjælpe ham med til at finde ud af teknikken med at komme fra mave til ryg...

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina