Svar: Sove på maven?
24. januar 2023
Alder:
6 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev :)
Lillebror bør ikke sove på maven eller på siden, så længe han ikke selv kan vende sig tilbage på ryggen igen. Det anbefales, at børn sover på ryggen, fordi denne sovestilling nedsætter risikoen for vuggedød.
Risikoen er størst de første måneder og falder derefter gradvist, men selvom jeres dreng nu er blevet 6 måneder, så er det vigtigt, at han er stærk nok til at vende sig selv. Når han kan det, så er det dog helt okay, at han sover på maven. Sundhedsstyrelsen skriver: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven". Citat "Forebyg vuggedød - til sundhedspersonale 2022".
Det lyder som om, at han motorisk er godt med, så prøv om I kan øve det at trille lidt ekstra de næste par uger, og se om han så ikke finder ud af at kunne selv :)
Når han liger på maven, så hjælp ham med at få armene ind under brystkassen, så han ligger på sine albuer - det kan måske hjælpe ham med til at finde ud af teknikken med at komme fra mave til ryg...
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske