Svar: Falde i søvn i soveværelset

23. november 2022

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Hej Catja

Tak for dit brev - jeg er kun glad for at kunne hjælpe, og du må stille alle de spørgsmål, du har brug for at stille:)

Det er rigtig dejligt at høre, at putningen om dagen forløber så fint. Og det er helt naturligt og forventeligt, at det tager 5-10 minutter for jeres datter at overgive sig til søvnen. Det er præcist, som det skal være :)

Du skal være opmærksom på at hun om aftenen måske kan have brug for at blive puttet lidt før. I skal naturligvis kikke på hende for at vurdere, hvornår hun virker træt og parat til putning, men måske er 2.5 times vågenhed passende, hvor 3 timer bliver for lang tid. Hvis hun bliver overtræt, så vil hun n naturligt have sværere ved at overgive sig til søvnen og "hoppen på pilatesbold" bliver mere nødvendigt.

Derudover så vil jeg anbefale, at du forsøger at amme hende liggende. Læg dig med hende i dobbeltsengen, når det er ved at være sovetid og am hende så i søvn om aftenen på denne måde. Hun sover lige nu i jeres seng, og du har et ønske om, at hun skal falde i søvn i soveværelset, så det vil være mit forslag til jer lige nu. Når du ligger ned og ammer hende, så lærer hun netop at falde i søvn liggende, hun får masser af nærhed og tæt kontakt, som det lyder som om, at hun har brug for, når hun skal overgive sig til søvnen, men hun lærer at finde roen imens hun ligger stille og altså uden at være i bevægelse.

Hvor står hendes tremmeseng, og er der mulighed for at koble denne til jeres seng? I givet fald, så er der også den mulighed, at du forsøger med voksiposen om aftenen. Det vil sige, at hun kan puttes ...

Annonce

... i sin voksi ligesom hun bliver om dagen - der er på den måde genkendelighed og tryghed - og hun kan puttes i egen seng. I skal her naturligt sikre jer, at hun ikke får det for varmt, så det er vigtigt at hun er iført passende tøj og at rumtemperaturen er kold. Hvis hendes seng kan kobles til jeres seng, så har du stadig mulighed for at lægge en beroligende hånd over på hende, vippe hende lidt imens hun ligger ned og på den måde lade hende mærke, at du er der - men hvor hun samtidig lærer at sove i egen seng.

Når alt dette er sagt, så har du dog ret i, at tiden også arbejder for jer. I takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad, får mere aktive vågne perioder osv., så ændrer hele rytmen sig og dermed også hendes søvn. Det betyder, at hun i løbet af den næste månedstid sandsynligvis vil begynde at trives med en rytme, hvor hun går tidligere i seng om aftenen. Så hvor hun lige nu måske sover sent og først går i seng kl. 22, så I alle går i seng samtidig, så vil hun om en månedstid sansynligvis trives med et puttetidspunkt omkring kl. 20. Hun vil altså til den tid trives med at skulle puttes tidligere end I går i seng og kan så til den tid puttes i tremmesengen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det betyder også, at hvis du på den måde nu forsøger at hjælpe hende med at sove i tremmesengen om aftenen, så hun kommer ud af smørhullet mellem mor og far, så kan det godt være en hjælp, når hun om en månedstid sandsynligvis vil have brug for at gå til ro tidligere end I lige har lyst til at skulle gå i seng :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)