Svar: Snart 1 år og får utallige flasker om natten….
20. september 2022
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen og stort tillykke med at I har fået en lillebror. Det lyder som om, at I trives godt, som en lille familie på fire:)
Jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er afhængig af flasken. Han har brug for den, når han puttes til sin middagslur og om aftenen og han har især brug for den, når han får fra et søvnstadie til et andet. Det er naturligt uhensigtsmæssigt, for han har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har, og derfor er det rigtig godt, at I nu er parate til at ændre på dette.
Det er fint, at han får 2 flasker i døgnet med den alder han har - før middagslur og aften. Men han bør faktisk kunne sove igennem uden flaske nu. For at sikre, at han ikke søger flasken om natten, fordi han reelt er tørstig, så er det dog vigtigt, at I arbejder bevidst på at øge hans indtag af vand om dagen. Jeg vil anbefale jer, at I forsøger med en Camelbak Eddy+ til børn, fordi den har en blød "silikone-tut", som måske vil minde lidt om at drikke af flasken og derfor være noget, som han vil acceptere og hurtigt vænne sig til. Den er samtidig drypfri, og den bør være fremme og tilbydes hele dagen, så han igen og igen bliver fyldt rigtig godt op.
Det er også helt fint, at han får sin flaske middag og aften liggende - MEN - I skal være meget bevidste om, at han ikke længere falder i søvn med sin flaske. Han skal ikke falde i søvn med flasken i munden, men skal slippe den, før han sover. Hvis han er vant til at falde i søvn med flasken i munden, så vil han naturligt savne den i munden, hver gang han har sine små opvågninger og kan ikke komme videre i søvnen uden at få flasken i munden igen.
Det, I beskriver, lyder faktisk lidt som vanebetinget afbrudt søvn, som børn normalt har i forbindelse med at bruge sut. Barnet falder i søvn med sutten i munden, og når barnet så sover, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemusklen og sutten falder ud. Barnet vågner lidt op, registrerer at sutten mangler, får sutten i munden igen og sover videre, sover dybt, indtil sutten atter falder ud og sådan gentager det sig igen og igen hele natten igennem. Jeres dreng har et tilsvarende problem, men med flasken i stedet for sutten.
Der er naturligt den mulighed, at I fjerner flasken fuldstændig, som I har forsøgt indtil kl 02, hvor han stadig var helt ulykkelig - og jeg synes faktisk, det vil være rigtig synd for ham. Jeg tænker derfor, at vejen frem nok er at skære gradvist ned, så han kun får flasken hver anden gang, så hver tredje gang han vågner og på den måde til sidst helt lærer at undvære den.
Samtidig med at I fjerner flasken gradvist så skal I sætte noget andet i stedet. Det kan være en putteklud, bamse, kærtegn, beroligende ord eller lignende. Disse nye søvnassociationer skal introduceres igennem hele døgnet - han skal også puttes med disse til sin formiddagslur, middagslur og til natten, og det må gerne være en bamse eller klud, som naturligt også følger ham, giver ro og trøst, når han er ked af det, sidder på skødet hos jer osv. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at kunne bruge en sådan substitut, men jeg synes, det vil være et god idé at forsøge at introducere dette allerede nu. Tanken er, at han skal have noget, som tager mere og mere over i takt med at flasken skrues ned.
Og ja, det kan godt være, at løsningen hos jer lige nu f.eks. er 6 flasker med 30 ml i hver, så han får lidt mælk og trøst - det han er vant til og derfor falder til ro, men så I også sikrer jer, at han kun får ganske lidt. Og gradvist kan I så skære ned til 5, 4, 3 flasker i stedet og på den måde komme helt ud af dette behov. De 6 meget små flasker lige nu vil jo være en gevaldig forskel fra de 8-15 flasker, som han normalt får, og forhåbentlig vil I ret hurtigt kunne skære yderligere ned. Jeg synes faktisk, at jeres forslag her er værd at forsøge, netop for at anerkende hans behov lidt og undgå for meget gråd og ulykkelighed, men samtidig også kunne lære ham noget nyt og det på en måde, som I alle kan være med på.
Jeg håber, at I kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt - og knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske